جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.12.2023, 10:06

پنج تولیدکننده برتر نفت در سال ۲۰۲۳ کدامند؟


تولید نفت آمریکا در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود یعنی بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز رسیده و از همه کشورهای دیگر پیشی گرفته است. انتظار می‌رود رشد تولید ایالات متحده به دلیل افزایش بهره‌وری و پیشرفت‌های فناوری ادامه داشته باشد.

به گزارش کیان آنلاین، این افزایش تولید ایالات متحده، کشورهای اوپک پلاس مانند عربستان سعودی و روسیه را با چالش هایی در مدیریت قیمت نفت در بازار جهانی مواجه خواهد کرد.

شماره ۱ ایالات متحده
ایالات متحده در حال حاضر بیش از ۱۳ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می کند و این مقدار تولید بیش از هر کشور دیگری در جهان است و میزان تولید نفت آمریکا در کوتاه مدت و میان مدت به سمت افزایش مداوم پیش می رود.بر اساس آخرین داده های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، تولید نفت خام آمریکا در ماه سپتامبر به رکورد جدید ۱۳.۲۳۶ میلیون بشکه در روز رسیده است.EIA در ماه دسامبر اعلام کرد امسال تولید نفت خام آمریکا به طور متوسط ۱۲.۹۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود و سال آینده به ۱۳.۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
افزایش تولید همچنین منجر به افزایش صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی ایالات متحده می شود.

نشریه اویل پرس در گزارشی گفته تولید نفت ایالات متحده نه تنها بیش از هر کشوری در تاریخ نفت است، بلکه مقدار نفت (نفت خام، محصولات تصفیه شده و مایعات گاز طبیعی) که صادر می کند هم نزدیک به کل تولید عربستان سعودی یا روسیه است.

شماره ۲ عربستان سعودی
عربستان سعودی، رهبر اوپک و گروه اوپک پلاس، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان در سال جاری بوده است. میانگین تولید نفت خام عربستان در نیمه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز بود، اما از ماه جولای، این کشور با کاهش تولید داوطلبانه، تولید را به میزان ۱ میلیون بشکه در روز کاهش داده و میانگین تولید آن در نیمه دوم سال به ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. . کاهش تولید عربستان با هدف “ثبات بازار”، تا حدی با افزایش تولید تولیدکنندگان غیراوپک پلاس، به ویژه ایالات متحده، اما برزیل، کانادا، گویان و نروژ جبران شده است.

شماره ۳ روسیه
روسیه، شریک اصلی عربستان سعودی در ائتلاف اوپک پلاس، حدود ۹ میلیون بشکه در روز نفت خام تولید می کند. روسیه پس از حمله به اوکراین، داده‌های تولید و صادرات نفت خود را طبقه‌بندی کرده و گفته که اطلاعات دقیقی در مورد بخش نفت خود ارائه نخواهد کرد، زیرا غرب می‌تواند از آن برای ردیابی و توقف صادرات نفت یا درآمدهای نفتی روسیه استفاده کند.در اوایل این ماه، پس از اینکه اوپک پلاس از مسکو خواستار شفافیت بیشتر در ردیابی پایبندی خود به کاهش کاهش تولید شد، گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه به شرکت‌های ردیابی جریان نفت و آژانس‌های تعیین قیمت قول داده است که داده‌هایی درباره تولید، موجودی‌ها و تولید سوخت خود ارائه دهند.در آخرین نشست اوپک پلاس، روسیه اعلام کرد که کاهش صادرات را تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد.

شماره ۴ کانادا
در حالی که روسیه و عربستان سعودی عرضه به بازار را کاهش داده اند، آمریکای شمالی تولید خود را نه تنها در ایالات متحده، بلکه در کانادا نیز افزایش داده است.تولید نفت کانادا در سال گذشته به رکورد ۴.۸۶ میلیون بشکه در روز بر اساس داده های سازمان تنظیم کننده انرژی کانادا رسیده است.تحلیلگران اکنون انتظار دارند که تولید در سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ رشد کند زیرا شرکت‌ها در حال افزایش تولید در میادین جدید نفتی آلبرتا هستند. به گفته تحلیلگران، تولید نفت خام کانادا تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۸ درصد افزایش خواهد یافت.

شماره ۵ عراق
بر اساس گزارش های ماهانه سازمان اوپک، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، عراق، امسال با میانگین تولید حدود ۴.۳ میلیون بشکه در روز، پنجمین کشور تولیدکننده بزرگ نفت در جهان بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024