جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.12.2023, 22:45

واکنش جو بایدن به «سنگین‌ترین» حمله هوایی روسیه به اوکراین

بایدن: پوتین باید متوقف شود


رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به حملات گسترده و خونین بامداد جمعه روسیه به اوکراین گفت این موضوع یک «یادآوری جدی» است که ولادیمیر پوتین کمر به نابودی اوکراین بسته است.

جو بایدن روز جمعه، هشتم دی‌، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «پوتین باید متوقف شود».

روسیه اوایل روز جمعه شهرهای مختلف اوکراین را با ۱۲۲ موشک و ۳۶ پهپاد «شاهد» ایرانی آماج حملات خود قرار داد که تا لحظه تنظیم این گزارش، دست‌کم ۳۱ کشته و ۱۲۰ زخمی بر جا گذاشته است.

آقای بایدن در ادامه گفت: «این حادثه یک یادآوری جدی به جهان است که پس از نزدیک به دو سال از این جنگ ویرانگر، هدف پوتین بدون تغییر باقی مانده است. او به‌دنبال نابودی اوکراین و تحت سلطه در آوردن مردم آن است. او باید متوقف شود».

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با اشاره به رهگیری بسیاری از موشک‌ها و پهپادهای پرتاب‌شده به اوکراین توسط سامانه‌های دفاع هوایی که آمریکا و شرکایش در اختیار ارتش این کشور قرار داده‌اند، از کنگره خواست تا بسته‌های کمکی جدید به اوکراین را تصویب کند.

کنگره ایالات متحده از آغاز تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در پنجم اسفند ۱۴۰۰، بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین را تصویب کرده است اما از ژانویه ۲۰۲۳ که جمهوری‌خواهان اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار گرفته‌اند، هیچ کمک مالی به این کشور تصویب نکرده است.

آقای بایدن در ادامه تصریح کرد اگر کنگره در سال جدید فورا بسته کمکی جدیدی را تصویب نکند، ما دیگر قادر به ارسال تسلیحات و سیستم‌های دفاع هوایی حیاتی برای محافظت از مردم اوکراین نخواهیم بود: «کنگره باید گام بردارد و بدون تاخیر بیشتری وارد عمل شود».

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه گفت که آخرین بسته کمکی آمریکا به اوکراین در سال جاری شامل ۲۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات است تا از آن در جنگ برابر روسیه استفاده شود.

رئیس‌جمهور ایالات متحده از کنگره این کشور خواسته است تا کمک‌هایی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار برای اوکراین تصویب کند، اما جمهوری‌خواهان تایید این کمک‌ها را منوط به توافق با دمکرات‌ها برای تشدید تمهیدات امنیتی در مرزهای ایالات متحده و مکزیک کرده‌اند.

آقای بایدن گفت که مخاطرات تهاجم روسیه به اوکراین بسیار فراتر از اوکراین و ناتو و امنیت اروپا است و در مورد خطرات آن برای ایالات متحده نیز هشدار داد.

او گفت: «وقتی به دیکتاتورها و تمامیت‌خواه‌ها اجازه داده می‌شود در اروپا گستاخی و خشونت به خرج دهند، خطر کشیده شدن پای آمریکا به این معضل نیز وجود خواهد داشت. ما نمی‌توانیم متحدان و شرکای خود را ناامید کنیم. ما نمی‌توانیم اوکراین را ناامید کنیم. تاریخ درباره کسانی که نتوانند به ندای آزادی پاسخ دهند، به شدت قضاوت خواهد کرد.»


نشست اضطراری شورای امنیت درباره اوکراین پس از حملات روسیه

شورای امنیت سازمان ملل متحد بعدازظهر جمعه به درخواست کی‌یف و متحدانش نشستی اضطراری در رابطه با حملات موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین برگزار می‌کند.

این نشست در پی حملات گسترده و خونین بامداد جمعه روسیه به اوکراین انجام می‌شود که از آن با عنوان «سنگین‌ترین» حمله هوایی مسکو به کشور همسایه خود نام برده شده است.

حملات روز جمعه روسیه به اوکراین به کشته شدن ۳۱ غیرنظامی انجامید و بیش از ۱۶۰ زخمی نیز بر جای گذاشت. از سویی لهستان اعلام کرد که موشک روسی پیش از آن که به اوکراین برسد وارد حریم هوایی لهستان شده است.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نوشت که اوکراین و ده‌ها کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد به دنبال این حملات برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درخواست داده‌اند.

وبسایت شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده که نشست این شورا درباره «حفظ صلح و امنیت اوکراین» خواهد بود.

پیش از این جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به حملات روز جمعه روسیه به اوکراین گفته بود این موضوع یک «یادآوری جدی» است که ولادیمیر پوتین کمر به نابودی اوکراین بسته است و «پوتین باید متوقف شود».


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024