جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.12.2023, 20:07

قطعنامه شورای امنیت برای کمک‌رسانی بیشتر به غزه


شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز جمعه، اول دی، قطعنامه‌ای را که خواستار کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای غزه شده بود تصویب کرد. این قطعنامه درخواست آتش‌بس فوری را مطرح نکرده است.

آمریکا و روسیه که دو عضو دائم شورای امنیت هستند رأی ممتنع دادند. سیزده عضو دیگر به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

مذاکرات برای جلوگیری از وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا که امارات متحده عربی پیش‌نویس آن را با درخواست از اسرائیل و حماس برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق مسیرهای زمینی، دریایی و هوایی تهیه کرده بود روزها جریان داشت.

این قطعنامه از طرف‌ها می‌خواهد تا استفاده از همه مسیرهای بشردوستانه را تسهیل کنند و یک مقام ارشد سازمان ملل نیز برای هماهنگی و نظارت بر ارسال کمک‌ها منصوب خواهد شد.

اسرائیل می‌گوید از آغاز جنگ، حدود ۵۴۰۰ کامیون کمک شامل مواد غذایی، آب، و تجهیزات پزشکی وارد غزه شده است.

گروه‌های امدادی می‌گویند تنها کسری از آنچه مورد نیاز است وارد شده است و یک نهاد وابسته به سازمان ملل نسبت به افزایش خطر قحطی هشدار داده است.

پیش از تصویب این قطعنامه، نیروهای اسرائیلی اعلام کردند که قصد گسترش حملات زمینی خود به مرکز غزه را دارند.

حملات هوایی در سراسر غزه در حالی گزارش شده است که امیدها برای پیشرفت در مذاکرات جاری در مصر با هدف جلب موافقت اسرائیل و حماس برای یک آتش بس جدید نیز رنگ باخت.

ارتش اسرائیل روز جمعه، اول دی‌ماه به ساکنان «بریج» در بخش مرکزی نوار غزه دستور داد تا فوراً به سمت جنوب حرکت کنند.

ارتش اسرائیل از کشته شدن غیرنظامیان ابراز تأسف کرده است و حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را به استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی متهم می‌کند که البته حماس این اتهام را رد کرده است.

اسرائیل می‌گوید از زمان آغاز حمله زمینی خود به غزه در بیست و هشتم مهر، ۱۴۰ سرباز خود را از دست داده است.

شبه‌نظامیان حماس در حمله تروریستی ۱۵ مهر به اسرائیل حداقل ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۴۰ نفر از جمله کودکان، زنان و سالمندان را به گروگان گرفتند. اسرائیل با فراخوان برای ریشه‌کن کردن حماس حملات هوایی، دریایی و زمینی به غزه را آغاز کرد.

ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند.

خبرگزاری شهاب وابسته به حماس از گلوله باران و حملات هوایی شدید به جبالیا و اردوگاه آوارگان در شمال غزه که پس از جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل احداث شد خبر داده است.

حملات هوایی در خان یونس و رفح در جنوب نیز گزارش شده است.

گزارش‌ رسانه‌های فلسطینی و فیلم‌هایی که شهروندان غزه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند، تصاویری از اجساد در خیابان‌ها و افراد زیر آوار در اطراف بیمارستان اندونزی در بیت لاهیا در شمال غزه را نشان می‌دهد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور، یک سایت پرتاب موشک دوربرد در جحر الدیک در مرکز غزه را منهدم کرده است که گفته می‌شود حمله اخیر به خاک اسرائیل از آنجا انجام شد.

از سوی دیگر، گروهی به نمایندگی از خانواده گروگان‌ها روز جمعه، اول دی اعلام کرد که یک آمریکایی دوتابعیتی که جزو ۲۴۰ نفر گروگان حماس بود در اسارت جان باخت.

انجمن گروگان‌ها و خانواده‌های افراد مفقود‌شده گفت که گادی هاگای، ۷۳ ساله، تابعیت اسرائیل را نیز داشت. یک کمیته منصوب از سوی دولت اسرائیل با استناد به شواهد و اسناد، شماری از گروگان‌ها را به رغم پیدا نشدن بقایای آنها در فهرست افراد کشته‌شده قرار داده است.

حماس هشدار داده است که با نزدیک شدن به هفته دوازدهم جنگ، «زمان برای گروگان‌ها» رو به پایان است.

بر اساس آمار رسمی اسرائیل، پس از اینکه شماری از گروگان‌ها در جریان آتش‌بس موقتی ماه نوامبر بازگردانده شدند و یا در جریان حمله نظامی پیدا شدند، ۱۲۹ نفر هنوز در اسارت هستند.

دولت اسرائیل می‌گوید از میان کسانی که هنوز در غزه هستند، ۲۲ نفر کشته شده‌اند.

انجمن گروگان‌ها و خانواده‌های افراد مفقود‌شده می‌گوید بین پنج تا ۱۰ نفر از گروگان‌ها تابعیت آمریکا را دارند.


صدای امریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024