جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.12.2023, 9:22

نگرانی سه قدرت اروپایی از شتاب فعالیت اتمی ایران


سه قدرت اروپایی: سه قدرت اروپایی بر لزوم جلوگیری از دسترسی ایران به بمب اتمی تأکید کردند

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ با انتشار بیانیه مشترکی بار دیگر بر اراده خود برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح اتمی تأکید کردند و از این کشور خواستند که روند افزایش تنش‌های هسته‌ای خود را معکوس کند.

در این بیانیه مشترک که دوشنبه، ۲۷ آذر منتشر شده، به گزارش اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های اتمی ایران اشاره و نسبت به «وضعیت اسفناک تعهدات ایران در چارچوب برجام» ابراز نگرانی شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا که تضمینی برای اجرای برجام به شمار می‌رود، تشکیل جلسه داد و در جریان آن درباره فعالیت هسته‌ای، توسعه برنامه موشکی و تداوم اشاعه تسلیحات ایران که مغایر با آن قطعنامه است، بحث شد.

ماه گذشته میلادی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که حجم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصدی ایران نسبت به گذشته افزایش یافته و به حدود ۱۲۸ کیلوگرم رسیده که برای ساخت سه بمب اتمی کافی است.

آقای گروسی گفته است اگرچه شتاب رشد حجم اورانیوم ۶۰ درصدی ایران کاهش یافته، اما کماکان این رشد ادامه دارد.

سه کشور اروپایی امضاکننده برجام در بیانیه خود نوشتند که جمهوری اسلامی بیش از چهار سال است که تعهدات هسته‌ای خود را در چارچوب برجام که در قطعنامه ۲۲۳۱ تأیید شده، نقض کرده و هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای وضعیت برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

این بیانیه می‌افزاید: «خط سیر کنونی فعالیت‌های هسته‌ای ایران تنها این کشور را به توانایی‌های مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند. این مهم‌ترین نگرانی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.»

پیشتر وزیر خارجه ایران با اشاره به این که ایران و طرف‌های مقابل در مسیر بازگشت به اجرای توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیستند، گفته که این قرارداد با گذشت زمان «بی‌خاصیت‌تر» می‌شود.

پاریس، لندن و برلین همچنین گسترش برنامه موشکی ایران و انتقال آنها به گروه‌های شبه‌نظامی منطقه را موجب به خطر افتادن منطقه و جامعه بین‌المللی دانستند.

آنان با اشاره به ارسال صدها پهپاد ساخت ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین نوشتند: «ما همچنان از ایران می‌خواهیم که فعالیت‌های تسلیحاتی بی‌مورد خود در منطقه و فراتر از آن را متوقف کند.»

تاکنون کشورهای غربی بارها ایران را به دلیل تأمین تسلیحاتی روسیه در جریان تهاجم به اوکراین تحریم کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۰ آذر اعلام کرد که در چارچوب اقدامات خود برای مقابله با کمک‌های تسلیحاتی ایران به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، شش فرد و پنج شرکت ایرانی را تحریم کرده است.


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024