جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 18.12.2023, 23:35

آمریکا از تشکیل ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ خبر داد


وزیر دفاع آمریکا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که ائتلافی متشکل از ۱۰ کشور برای مقابله با حملات حوثی‌های یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ایجاد شده است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بامداد سه‌شنبه اعلام کرد که ائتلافی چندملیتی برای مقابله با عملیات‌های ارتش یمن در دریای سرخ ایجاد شده است.

وزیر دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ خود گفت: «دریای سرخ یک آبراه حیاتی است که تجارت بین‌المللی را تسهیل می‌کند. تشدید حملات حوثی‌ها از یمن، جریان آزاد تجارت را تهدید می‌کند، دریانوردان بی‌گناه را به خطر می‌اندازد و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. این یک چالش بین‌المللی است که نیازمند اقدام جمعی است بنابراین من امروز تشکیل گروه و عملیات «نگهبان رفاه» را اعلام می‌کنم که یک ابتکار مهم امنیتی چند ملیتی است.»

آستین طی بیانیه‌ای گفت که این ائتلاف علاوه بر آمریکا، شامل انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، نروژ، هلند، کانادا، بحرین و سیشل می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، وی ادامه داد: «کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف به گشت‌زنی مشترک در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن می‌پردازند».

هم‌اکنون سه ناو آمریکایی به طور روزانه در تنگه باب‌المندب حرکت می‌کنند تا به بازدارندگی و پاسخ به حملات حوثی‌ها کمک کنند با این وجود ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد در ۱۸ دسامبر برابر با ۲۸ آذر، حوالی ساعت ۹ به وقت صنعا، شبه‌نظامیان حوثی دو بار به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله کرده‌اند که در نخستین حمله کشتی نفتکش «سوان آتلانتیک» توسط یک پهپاد تهاجمی و یک موشک بالستیک ضد کشتی را هدف قرار دادند و در دومین هجوم کشتی باری «کلارا» مورد سوءقصد قرار گرفته اما هیچ آسیبی به دو کشتی نرسیده است.

همزمان سناتور میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا با اشاره به حملات اخیر حوثی‌های یمنی به کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ، این اقدامات را نشانه‌ای از گستاخی روزافزون نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی دانست و نسبت به خطر جدی این حوادث برای اقتصاد جهانی هشدار داد.


حوثی‌ها می‌گویند حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف نخواهند کرد

گروه حوثی‌های یمنی مورد حمایت ایران، روز سه‌شنبه ۲۸ آذر اعلام کرد که با وجود تصمیم ایالات متحده برای تشکیل نیروی جدید حفاظت دریایی، حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف نخواهند کرد.

محمد البُخیتی، یکی از مقامات ارشد حوثی‌ها در این باره در شبکه در ایکس نوشت: «حتی اگر آمریکا موفق شود تمام جهان را بسیج کند، عملیات نظامی ما متوقف نخواهد شد… مهم نیست که این فداکاری چه هزینه‌ای برای ما به دنبال داشته باشد».

درپی درگیری گروه افراطی حماس با اسرائیل، حوثی‌ها گفته‌اند به تمامی کشتی‌هایی که به باور آنها «به اسرائیل کمک می‌کنند» و مقصدشان اسرائیل است حمله خواهند کرد.

آنها در مدت اخیر بارها در مسیر دریایی دریای سرخ که ۱۲ درصد از تجارت جهانی از آن می‌گذرد، کشتی‌های تجاری را هدف قرار داده‌اند.

محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها نیز روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت، که حوثی‌ها به دلیل ایجاد این ائتلاف دریایی، موضع خود را در قبال درگیری غزه تغییر نمی‌دهند.

او مدعی شد که ایجاد ائتلاف دریایی به رهبری آمریکا «اساساً غیرضروری است، زیرا همه آب‌های مجاور یمن برای کشتی‌ها، به جز کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کنند، امن است.»

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در تماسی با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی در دریای سرخ را محکوم کرد.

آقای بلینکن خبر داد که در این تماس، بر لزوم همکاری همه شرکای آمریکا برای حفظ امنیت دریایی تأکید کرده و با همتای عربستانی خود در مورد «جلوگیری از گسترش بیشتر درگیری» تبادل نظر کرده است.


منابع: صدای آمریکا، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024