جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.12.2023, 22:23

سربازان اسرائيل به اشتباه سه گروگان را کشتند


* سربازان اسرائيل «به اشتباه» سه گروگان را کشتند
ارتش اسرائيل روز جمعه اعلام کرد که نیروهای این کشور به اشتباه سه گروگان اسرائيلی را به عنوان تهدید شناسایی کرده و به سمت آنها شلیک کرده است.
این سه نفر از محل اسارت خود توسط حماس گریخته و در حال فرار بودند که با شلیک اشتباه نیروهای ارتش اسرائيل جان خود را از دست دادند.
هانیل هاگاری سخنگوی ارتش اسرائيل در بیانیه‌ای ضمن تایید این موضوع نوشت: «در جریان نبرد در شجاها، یک نیروی ارتش اسرائيل به اشتباه سه گروگان اسرائیلی را به عنوان تهدید شناسایی کرد. در نتیجه نیروها به سمت آنها شلیک کردند و آنها کشته شدند.»
در پی بررسی اجساد قربانیان مشخص شده که هر سه گروگان‌های اسرائيلی بوده‌اند.
بنا به بیانیه سخنگوی ارتش اسرائیل این اتفاق در منطقه شجاعیه، در شمال غزه رخ داده است، جایی که گروگان‌ها به اشتباه به عنوان «تهدید» شناسایی شدند.
بنا به بیانیه، پس از بازرسی منطقه «تردیدهایی درباره هویت کشته‌شدگان مطرح شد» و بدن آنها برای بررسی به خاک اسرائیل منتقل شد.
ارتش اسرائیل می‌گوید «درس‌هایی فوری» از این رویداد گرفته که به نیروهای خود انتقال داده است.


* پدر گروگان آزادشده می‌گوید اسرائیل باید در توافق برای آزادی گروگان‌ها پیش‌قدم شود
هن آویگدوری، که فرزند و همسرش به دست حماس به گروگان گرفته و سپس آزاد شدند، در واکنش به خبر کشته شدن اشتباهی سه گروگان گفته است که باید هرچه زودتر برای بازگرداندن باقی گروگان‌ها توافقی صورت بگیرد.
او در شبکه ایکس نوشته است که خیلی‌ها می‌گویند «می‌توان گروگان‌ها را از طریق نظامی نجات داد» یا اینکه از نظرشان «حالا وقتش نیست» که توافقی انجام شود.
اما او گفته: «هیچ راه نظامی نیست. وقتی نیست.»
او در واکنش به کشته شدن سه گروگان گفته: «نتیجه‌ای که هر کسی با قلب و مغزش می‌گیرد یکی است: اسرائیل باید پیش‌قدم توافقی شود تا آنها را زنده برگرداند، نه در تابوت. و همین حالا.»


* خبرنگار الجزیره در خان یونس کشته شد
الجزیره از کشته شدن یک خبرنگار خود در جنوب نوار غزه خبر داده است. گزارش شده که سامر ابودقه، از فیلمبرداران الجزیره، در حمله‌ای موشکی در خان یونس کشته شده است.
خبر مجروج شدن ابودقه و یک همکارش با اصابت موشکی که از یک پهپاد شلیک شد چند ساعت قبل منتشر شد و پس از پنج ساعت الجزیره خبر داد که امدادگران به دلیل آواری که در مسیر بود به موقع به سامر ابودقه نرسیدند.
این رسانه هم‌اکنون کشته شدن خبرنگارش را تایید کرده است.


* بیانیه مشترک اتحادیه اروپا، بریتانیا و چند کشور علیه اقدامات شهرک‌نشینان اسرائیلی
اتحادیه اروپا، بریتانیا و چندین کشور دیگر از جمله استرالیا و کانادا در بیانیه مشترکی خواستار اقدام فوری و قاطع اسرائیل برای جلوگیری از خشونت شهرک‌نشینان این کشور در کرانه باختری شدند.
در این بیانیه مشترک که دولت بریتانیا روز جمعه منتشر کرد، آمده است: «افزایش خشونت شهرک‌نشینان افراطی علیه فلسطینی‌ها غیرقابل‌قبول است.»
این کشورها خواستار اقدامات پیش‌دستانه و تاثیرگذار و حفاظت فوری از جوامع فلسطینی در کرانه باختری شده‌اند.
در حالی که پیش از این وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد برای این شهرک‌نشینان افراطی ممنوعیت ورود به خاک خود در نظر گرفته است، اتحادیه اروپا نیز طرح مشابهی دارد و وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش ممنوعیت ورود برای این افراد در نظر خواهد گرفت.
در بیانیه مشترک بریتانیا، اعضای اتحادیه اروپا و دیگر کشورها از دولت اسرائیل انتقاد شده که برای این شهرک‌نشینان چیزی شبیه به «معاقیت از مجازات» قائل شده و به همین دلیل سطح خشونت آنها علیه شهروندان فلسطینی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.
این کشورها اشاره کرده‌اند از ابتدای ماه اکتبر، یعنی یک هفته پیش از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل، بیش از ۳۴۳ اقدام خشونت‌آمیز توسط این شهرک‌نشینان رخ داده که باعث کشته شدن ۸ شهروند فلسطینی، زخمی شدن ۸۳ تن و اجبار بیش از هزار تن به ترک خانه‌های خود شده است.
در بیانیه یادآوری شده این اقدامات شهرک‌نشینان اسرائیلی امنیت کرانه باختری و منطقه را به خطر می‌اندازد و تهدیدی برای «چشم‌انداز صلح پایدار» است.


* تاکید مقام اطلاعاتی اسرائیل بر ادامه جنگ تا چند ماه دیگر
سرلشگر آهارون حلیوه، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، که برای بازدید از نظامیان کشورش در غزه وارد این باریکه شده، روز جمعه، ۲۴ آذر گفت این نبرد هنوز به ماه‌های بیشتری کار تا تحقق اهداف نیاز دارد.
او گفت ارتش به تشدید «فشار بر دشمن، کشتن دشمن و ویران کردن آن» ادامه خواهد داد.
به نوشته یدیعوت آحرونوت، سرلشگر حلیوه که مسئولیت شکست اطلاعاتی منجر به حمله غافلگیرانه حماس در روز ۱۵ مهر را پذیرفته، در «ریمال» محله‌ تازه‌ساز و ثروتمندنشین در شهر غزه که اکنون به ویرانه تبدیل شده، سخن می‌گفت.
ژنرال حلیوه افزود کشورش در جنگی چندجبهه‌ای درگیر شده است.
اشاره او به ادامه درگیری‌ها در مرز شمال اسرائیل با حزب‌الله در جنوب لبنان، ادامه حملات حوثی‌های یمن از دریای سرخ و نیز برخی تحرکات از سوی عوامل نیابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه مانند عراق بود.
تأکید سران سیاسی و نظامی اسرائیل بر لزوم ادامه عملیات جنگی در غزه در شرایطی است که بر اساس برخی از گزارش‌ها، آمریکا به اسرائیل گفته است که بخش عملیات نظامی باید تا سه هفته دیگر (پایان سال جاری میلادی) تمام شود.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار روز ۲۳ آذر با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به اسرائیل سفر کرده، گفت فروپاشی حماس به دوره‌ای بیش از چند ماه دیگر نیاز دارد.
ژنرال گالانت گفت متلاشی کردن سازمانی که در طول سال‌ها با هدف تروریستی شکل گرفته، و همچنین آزاد کردن غزه از حماس نیازمند نبردی طولانی در ماه‌های آتی است و «ما مصمم به پیروزی بر حماس» هستیم.


* دستگیری چهار عضو حماس در اروپا
مقامات دادستانی آلمان اعلام کردند چهار عضو حماس را به ظن برنامه‎‌ریزی برای حمله به مؤسسات یهودی در اروپا دستگیر کرده‌اند.
بر اساس بیانیه دادستانی آلمان در روز ۲۳ آذر، سه تن در برلین و یک تن نیز در هلند بازداشت شده است.
به گزارش هاآرتص و رویترز، از یکی از آن‌ها با نام کوچک عبدالحمید نام برده شده که مظنون است با رهبری شاخه حماس در لبنان در ارتباط بوده و مسئولیت قاچاق سلاح‌هایی به مقصد برلین را برعهده داشته تا در پایتخت آلمان نگاهداری شده و سپس در حملات علیه مؤسسات یهودی در اروپا استفاده شود.
به گزارش سی‌ان‌ان، دو تن از سه فرد بازداشتی در برلین لبنانی‌الاصل و فرد سوم مصری‌تبار است. این گزارش فرد بازداشتی در هلند را دارای تابعیت آن کشور معرفی کرد اما اشاره‌ای به اصالت احتمالی او ندارد.
نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان از هوشیاری و اقدام پلیس کشورش و هلند برای بازداشت این افراد تقدیر کرد و گفت حفاظت از یهودیان در صدر اولویت آلمان قرار دارد.
وزیر دادگستری آلمان نیز گفت یهودیان باید بتوانند در امنیت و آرامش به زندگی خود در اروپا ادامه دهند.
پلیس دانمارک نیز این هفته از بازداشت سه مظنون به طراحی یک حمله تروریستی در کپنهاگ خبر داده بود که در چارچوب همان عملیات به درخواست مقامات آلمانی، یک تن نیز در شهر روتردام هلند دستگیر شد.
موساد، سازمان اطلاعات خارجی و عملیات ویژه اسرائیل، پنج‌شنبه گفته بود که تحرکات مظنونان را که قرار بوده از سوی حماس در دانمارک اقدام کنند، به آگاهی مقامات آن کشور رسانده بود. بیانیه موساد به هفت «عامل تروریستی در دانمارک» اشاره کرده بود.
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای به نام موساد نوشته بود در همکاری فزاینده با شریکان خود در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دانمارک طرح تروریستی در دانمارک را با موفقیت خنثی کرده است.
فلمینگ درایر، یک بازرس ارشد تشکیلات اطلاعاتی دانمارک به رسانه‌های کشورش گفت تحقیق از افراد یادشده نشان داده که آن‌ها قصد انجام یک حمله را داشتند. او همکاری اطلاعاتی با «شریکان دانمارک در خارج» را، که اشاره تلویحی او به موساد بود، تأیید کرد.


* شمار نظامیان کشته شده اسرائیل به ۴۴۶ تن افزایش یافت
ارتش اسرائیل روز ۲۴ آذر از کشته شدن یکی دیگر از نظامیان این کشور در عملیات زمینی غزه خبر داد.
گروهبان دوره وظیفه عوز شموئل آردی یک‌صد و بیست و یکمین سربازی است که از زمان ورود زمینی ارتش اسرائیل به غزه کشته شده است.
با احتساب ۳۲۵ کشته نظامی و امنیتی در روز حمله گروه افراطی حماس در روز ۱۵ مهر، شمار نظامیان کشته شده اسرائیل تا بامداد جمعه به ۴۴۶ تن افزایش یافت.
دانیل هگاری، سخنگوی ارتش نیز اعلام کرده بود که در عملیات روز ۲۳ آذر هشت سرباز، شامل یک عضو واحد نخبه گولانی به‌شدت زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافتند.
رادیوی ارتش اسرائیل روز جمعه خبر داد که واحد سخنگوی ارتش اصرار دارد نام و مشخصات واحد و جزئیات کشته و زخمی شدن هر نظامی خود را سریعا و با دقت به آگاهی افکار عمومی برساند تا از ایجاد هراس در میان خانواده‌هایی که فرزندان آن‌ها در جبهه‌های جنگ هستند یا بروز شایعات جلوگیری کند.


* اتحادیه اروپا و ۱۳ کشور مختلف حملات علیه فلسطینیان را محکوم کردند
اتحادیه اروپا و ۱۳ کشور از جمله بریتانیا، فرانسه و اسپانیا حملات علیه فلسطینیان را محکوم کرده و از اسرائیل خواستند تا گام‌های ملموس و فوری علیه خشونت شهرک‌نشینان غیرقانونی در کرانه باختری اشغالی بردارد.
اتحادیه اروپا، استرالیا، بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایرلند، کانادا، لوکزامبورگ، نروژ، انگلیس، اسپانیا، سوئد و سوئیس بیانیه مشترکی را در رابطه با خشونت‌های انجام شده توسط مهاجران غیرقانونی یهودی در کرانه باختری ارائه کردند.
اتحادیه اروپا و ۱۳ کشور امضاکننده بیانیه مشترک از اسرائیل خواستند تا گام‌های فوری و ملموس علیه خشونت‌های شهرک‌نشینان غیرقانونی یهودی در کرانه باختری اشغالی بردارد.
امضاکنندگان با بیان اینکه حملات شهرک‌نشینان غیرقانونی یهودی علیه فلسطینیان در کرانه باختری در سطح هشداردهنده است، خاطرنشان کردند که شهرک‌نشینان از ابتدای اکتبر تاکنون ۸ فلسطینی را کشته، ۸۳ فلسطینی را زخمی کرده و ۱۰۲۶ فلسطینی را مجبور به ترک محل زندگی خود کرده‌اند.
امضاکنندگان همچنین تاکید کردند که افزایش حملات شهرک‌نشینان غیرقانونی یهودی به فلسطینیان غیرقابل قبول است.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024