جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.12.2023, 12:21

جزییات تازه از پرونده اقدام تروریستی علیه ایران اینترنشنال


در جریان چهارمین روز از دادگاه رسیدگی به پرونده اقدام تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال، جزییاتی جدید ارایه شد و پلیس بریتانیا تصاویری از محمد دوتایف را در حال جمع‌آوری اطلاعات از ساختمان ایران‌اینترنشنال منتشر کرد.

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات این تبعه اتریشی چچنی‌الاصل که بهمن سال گذشته در حال فیلم‌برداری از محوطه خارجی شبکه ایران‌اینترنشنال بازداشت شده بود، روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر و در دادگاه کیفری مرکزی انگلستان در شهر لندن برگزار شد.

او متهم است که قصد داشته با جمع‌آوری اطلاعات و ارایه آن به شخص سوم، زمینه را برای انجام عملیاتی تروریستی علیه ایران‌اینترنشنال فراهم آورد.

تصاویر منتشر شده از سوی پلیس متروپولیتن از زمان حضور دوتایف در فرودگاه لندن آغاز می‌شود که از آنجا سوار تاکسی شده و مستقیم به منطقه پارک چیزویک و ساختمان پیشین ایران‌اینترنشنال می‌رود.

او از زمان رسیدن به ورودی پارک چیزویک، کلاه مشکی بیسبال بر سر و ماسک بر صورت دارد و با حضور در اطراف ساختمان ایران‌اینترنشنال، مشخصات امنیتی ورودی ساختمان و اطراف آن را می‌پاید.

به گفته دادستانی و پلیس، به نظر می‌رسد که دوتایف در پی جمع‌آوری اطلاعات بیشتر، با یکی از نگهبانان ساختمان صحبت و خود را توریست معرفی می‌کند. نگهبان از او می‌خواهد از ساختمان دور شود، با این‌حال دوتایف همچنان در آن حوالی پرسه می‌زند.

دادستان باور دارد که دوتایف دوربین موبایلش را روشن کرده و مشغول ضبط تصاویری از ساختمان ایران‌اینترنشنال و محوطه اطرافش بوده است.

در ادامه دو نگهبان دیگر با او صحبت می‌کنند و به او مشکوک می‌شوند. در نهایت، پلیس با حضور در صحنه، دوتایف را بازداشت می‌کند.

جلسه رسیدگی به اتهامات محمد‌حسین دوتایف بعدازظهر ۲۰ آذر به وقت محلی در دادگاه کیفری مرکزی انگلستان (اولد بیلی) شروع و او با مترجم آلمانی در دادگاه حاضر شد.

این دادگاه که دارای هیات منصفه است، احتمالا تا روز جمعه ۲۴ آذر ادامه پیدا کند اما هنوز مشخص نیست حکم نهایی آن چه زمانی صادر خواهد شد.

در صورتی که شاهد یا شاهدانی از سوی طرفین دعوی معرفی شده باشند، دادگاه آن‌ها را فرا می‌خواند.

دوتایف که در تیر ماه تفهیم اتهام شد، اعلام بی‌گناهی کرده و اتهامات را نپذیرفته است.

شبکه ایران‌اینترنشنال ۲۹ بهمن‌ سال گذشته پس از تهدیدهای تروریستی مجبور شد پخش تلویزیونی خود را به طور موقت از لندن به واشینگتن منتقل کند.

تصمیم نهایی برای متوقف کردن فعالیت‌های ایران‌اینترنشنال زمانی اتخاذ شد که پلیس لندن دوتایف را در نزدیکی این شبکه بازداشت کرد.

ایران‌اینترنشنال روز سوم مهر سال جاری پخش برنامه‌های خود را از استودیوی جدیدش در لندن از سر گرفت.

محاکمه دوتایف در حالی انجام می‌شود که فشارها بر دولت بریتانیا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی افزایش یافته است.

فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری می‌گویند سپاه پاسداران به دنبال هدف قرار دادن مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از ایران است.

پیش از این یک سازمان اطلاعاتی بریتانیا از کشف ۱۰ تهدید بالقوه از سوی جمهوری اسلامی برای ربودن یا کشتن افراد در بریتانیا در سال ۲۰۲۲ خبر داده بود.

روزنامه گاردین روز ۳۱ شهریور به تهدید، آزار و اذیت فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در سراسر اروپا پرداخت و به نقل از ۱۵ تن از آنان که ساکن بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، سوئد و سوئیس هستند، نوشت که حکومت ایران پشت این کارزار سرکوب قرار دارد.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024