جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 11.12.2023, 8:18

هم‌بندیان سابق و فعلی نرگس محمدی:

در ایستادن مقابل هرگونه استبداد اجماع داریم


هم‌بندیان سابق و فعلی نرگس محمدی: «در ایستادن مقابل هرگونه استبداد و انحصارطلبی اجماع داریم»

جمعی از همبندیان سابق و فعلی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در نامه ای از زندان موفقیت اخیر او را به عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ ستودند و بر همراهی با جنبش «زن، زندگی، آزادی، و نیز اتفاق آرا و انسجام برای غلبه بر نظام استبداد» تاکید کردند.

این نامه توسط نازنین زاغری-رتکلیف که به تازگی از زندان اوین آزاد شده و به انگلستان بازگشته، خوانده شد.

در این نامه آمده است: زندان دیر یا زود حقیقت وجود انسان را برملا می‌سازد. دیوارها نماد محدودیت، سلب اراده و اختیارند و موجب شکاف و فاصله با جریان پیش‌رونده زندگی هستند... اما مبارزه در زمین زندان ریشه می‌گیرد. قابلیت‌ها برملا می‌شوند و شجاعت بار می‌دهد. روزی این نهر به بحر خروشان مردم می‌پیوندد و اراده آنها بر نظام استبداد غلبه می‌یابد و طومار ستم را برمی‌چیند.

نویسندگان این نامه که از جمله مهوش ثابت، فریبا کمال‌آبادی، سپیده قلیان، نیلوفر بیانی، نازنین زاغری و شهناز اکملی در میان آن‌ها هستند، انتخاب نرگس محمدی را قوت قلبی برای بسیاری از مردم تحت ستم دانسته‌اند و نوشته‌اند این جایزه «باور عمیق به دموکراسی و حقوق‌بشر، قدرتمندترین انگیزه او برای مبارزه در ایجاد جامعه مدنی، نفی تبعیض و حفاظت از ارزش‌های عدالت‌محورانه و آزادی‌خواهانه، دفاع از حقوق زنان، مخالفت با اعدام، دفاع قاطعانه از حقوق زندانیان و مقاومت در برابر تضییع حقوق آنان تقویت خواهد کرد.»

نویسندگان این نامه که در مراسم اهدای جایزه نرگس محمدی در نروژ از سوی نازنین زاغری، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی سابق خوانده شد تاکید کرده‌اند که: «ما به اتفاق آرا و انسجام می‌اندیشیم و می‌دانیم که مجالی برای پرداختن به رویکردهای واگرا و تفرقه‌انگیز نخواهیم داشت و در مقابل با اشراف کامل بر تضادهای فی‌ما‌بین، برای ساختن جامعه‌ای بدون تبعیض و ستم دست‌بدست هم می‌دهیم و برای فردای بهتر برای ایران می‌کوشیم. این نامه اجماعی‌ست برای ایستادن در برابر هرگونه استبداد و فاصله‌گرفتن از دیدگاه‌های مبتنی بر انحصارطلبی، انکار و نفی دیگری. موفقیت تنها در گرو هم‌افزاییِ تک‌تک ایرانیان میسر است. امیدواریم نرگس بتواند در کنار مردم ایران، یکی از محورهای انسجام‌بخشِ مبارزات و جنبش‌های دموکراتیک در مسیر آزادی و عدالت باشد.»

گلرخ ایرایی، ویدا ربانی، سپیده کاشانی، آنیشا اسداللهی، مریم حاجی‌حسینی، نوشین جعفری، اکرم نقابی، مریم کریم‌بیگی، معصومه دهقان، مریم شفیع‌پور، زهرا زهتابچی، مهناز سید مرتضایی، مژگان ایلانلو، عالیه مطلب زاده، ژیلا مکوندی، سمانه قاسمی زاهد، نازی اسکویی، مهدیه گلرو، افسانه امامی، صهباء رضوانی،. هاله غلامی، حکیمه شکری،. مینا رضایی، شهلا رحمتی، ژیلا شهریاری، رها عسکری‌زاده، ارس امیری، پوران ناظمی، هستی امیری و نرگس ظریفیان دیگر امضا کنندگان این نامه هستند.

بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024