جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.12.2023, 8:58

شعارهای نژادپرستانه ورزشگاه آزادی محکوم است


بيانيه کانون مبارزه با نژاد پرستی در ايران

عرب در ايران دو بار اعدام می‌شود: يک بار در زندان کوچک و بار ديگر در زندان بزرگ. در واپسين حالت اعدام عرب ها در ايران، روز سه شنبه هفتم آذر ١٤٠٢ يک شهروند اهوازی به نام هانی العاصی البوشهبازی را در اهواز به اتهام‌های سياسی و امنيتی اعدام کردند، بدون رعايت يک دادرسی عادلانه.

يک هفته بعد در روز سه شنبه چهاردهم آذر ۱۴۰۲ و در حالی که احساس خشم عرب‌ها از اين اقدام ظالمانه شعله‌ور بود، ده‌ها هزار شهروند تهرانی در ورزشگاه آزادی تهران شعارهای اهانت‌آميز جنسی و نژادپرستانه عليه مردم عرب سر دادند.

اين شعارها بيانگر درون تيره مردمی است که از اخلاق و احترام به حقوق مردمان و هموطنان خود تهی‌اند. اين نه تنها توهين و نژادپرستی عليه يک تيم ورزشی کشور همسايه است که با تيم ايرانی بازی می‌کند، بلکه توهين و نژاد پرستی عليه هر شهروند عربی است که در ايران اين شعار شنيع را می‌شنود.

اين شعار، بازتاب طبيعی ادبيات و سياست عرب‌ستيزی است که يکصد و پنجاه سال است ذهن و زبان نه تنها عوام الناس - از جنس تماشاگران يادشده - بلکه  پندار و کردار و گفتار اکثر نخبگان، قلم به دستان و سياست پيشه گان ايرانی را به خود مشغول کرده و عصای دست حکومت‌های ستم پيشه‌ای چون ج.ا.ا نيز بوده است، بی‌آن که با نقدی در خور رو به رو شود.

اين - البته - نخستين بار نيست که به ملت عرب در ايران و در کشورهای همجوار توهين می شود بلکه سابقه چندين ساله دارد که پيشتر، همين ورزشگاه آزادی و ورزشگاه‌های اصفهان و کرمان، در بازی با تيم‌های فوتبال قطر و امارات و ديگر کشورهای عربی گواه آن بود.

کانون مبارزه با نژاد پرستی در ايران اين توهين‌های رکيک و ناشی از نژادپرستی عريان را به شدت محکوم می‌کند و از همه شخصيت‌ها، سازمانها، نهادهای حقوقی، فرهنگی و سياسی ميخواهد اين گونه کارهای ناشايست و ناروا را محکوم کنند و بر مبنای مسووليت اخلاقی و انسانی خود عمل کنند.

ننگ بر نژاد پرستانی باد که شکاف ميان مولفه‌های ملی درون ايران را روز به روز عميق‌تر می‌کنند و زمينه را برای نفرت پراکنی و گسست اجتماعی فراهم می‌کنند.

کانون مبارزه با نژاد پرستی در ايران
٨/١٢/٢٠٢٣



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024