جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.12.2023, 7:25

خانواده مهسا امینی ممنوع‌الخروج شدند


شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده است که ماموران امنیتی در فرودگاه «امام خمینی» تهران از سفر خانواده ژینا امینی به کشور فرانسه جلوگیری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش مژگان افتخاری، امجد امینی و اشکان امینی به همراه صالح نیکبخت، وکیل این خانواده برای دریافت جایزه حقوق بشر ساخاروف که در ۹ مهرماه به ژینا امینی داده شد عازم استراسبورگ بودند.

در این گزارش گفته شده که نیروهای امنیتی تنها به صالح نیکبخت اجازه خروج داده‌اند و پاسپورت‌های مادر، پدر و برادر او را توقیف کرده‌اند.

پارلمان اروپا ۲۷ مهرماه جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا را به مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران اهدا کرد.

یشتر دیوید مک الیستر، رئیس کمیته سیاست خارجی پارلمان اروپا، در زمان انتخاب نامزدهای نهایی جایزه امسال ساخاروف گفته بود: «انتخاب مهسا و جنبش «زن، زندگی، آزادی» به عنوان یکی از سه نامزد اصلی دریافت جایزه ساخاروف به رسمیت شناختن مبارزه شجاعانه آن‌ها برای حقوق زنان است.»

جایزه آزادی تفکر و عقیده ساخاروف عالی‌ترین جایزه‌ای است که اتحادیه اروپا سالانه به فعالان حقوق بشر یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های حقوق بشری اهدا می‌کند. جایزه نقدی ساخاروف ۵۰ هزار یورو است.

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ در بازداشت گشت ارشاد در تهران به کما رفت و سه روز بعد در بیمارستان کسری تهران جان باخت.

جانباختن او آغازگر موجی از اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی شد که به دلیل شعار اصلی آن، جنبش «زن، زندگی، آزادی» نام گرفت.

این جنبش با محوریت زنان در ایران همچنین از حمایت وسیع و کم‌سابقه جامعه بین‌المللی برخوردار شد، جنبشی که تنها پاسخی که از حکومت جمهوری اسلامی گرفت سرکوب خشونت‌بار هرگونه تجمع و تظاهرات بود که، بنا بر آمار سازمان‌های حقوق بشری، صدها نفر در این اعتراضات کشته شدند.

جایزه ساخاروف برای ارج نهادن بر فعالیت افراد و نهادهایی پایه‌گذاری شده که برای دفاع از حقوق‌بشر و آزادی‌های بنیادین تلاش می‌کنند.

این جایزه که مبلغ آن پنجاه‌هزار یورو است از سال ۱۹۸۸ برای گرامیداشت یاد آندری ساخاروف، از مخالفان حکومت اتحاد جماهیر شوروی سابق، اهدا می‌شود.

سال گذشته این جایزه به صورت جمعی به «مردم شجاع اوکراین» داده شد که رئیس‌جمهوری این کشور، رهبران منتخب آن، مردم و جامعه مدنی آن کشور نماینده آن‌ها شناخته شدند.

نلسون ماندلا، الکسی ناوالنی، ملاله یوسف‌زی، کوفی عنان و گزارشگران بدون مرز از دیگر برندگان این جایزه در سال‌های گذشته بوده‌اند.

اما این اولین بار نیست که نام ایرانی‌ها با جایزه ساخاروف گره می‌خورد. در سال ۱۳۹۱ نیز این جایزه به طور مشترک به نسرین ستوده حقوقدان و وکیل دادگستری و جعفر پناهی فیلمساز منتقد تعلق گرفته بود.


بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024