جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 07.12.2023, 11:34

افشای کارزار تولید اخبار جعلی روس‌ها علیه اوکراین


رسانه‌های غربی از یک کارزار روسی پخش اطلاعات نادرست خبر می‌دهند که نقل قول‌هایی با محتوای ضد اوکراینی را به دروغ از زبان چهره‌های مشهور موسیقی و ورزش و سینما منتشر می‌کند.

بنا بر این گزارش‌ها، عوامل دولتی روسیه این کارزار را با افزودن نقل قول‌هایی جعلی زیر تصاویر افراد مشهوری مانند تیلور سویفت، بیانسه، کیم کارداشیان، جاستین بیبِر و اپرا وینفری، لیدی گاگا، جنیفر لوپز، شکیرا و گوئینت پالترو و پخش آنها در سراسر شبکه‌های اجتماعی پیش می‌برند.

در همین ارتباط، در هفته اول ماه گذشته میلادی، نوامبر، محققان رسانه‌ای دست‌کم ۵۶۰ آگهی جعلی در فیس‌بوک مشاهده کردند که تصاویری از افراد مشهور را در کنار نقل قول‌های طرفدار روسیه و ضد اوکراین نشان می‌داد.

در یکی از این آگهی‌های جعلی که به کریستیانو رونالدو نسبت داده شده بود، از قول این فوتبالیست مشهور آمده بود که او خواستار توقف کمک مالی غرب به اوکراین است. این آگهی پیش از غیرفعال شدن، بیش از ۱۱۵ هزار بازدیدکننده داشت.

نشریه «وایِرد» که در حوزه ارتباطات و فناوری‌های جدید فعالیت می‌کند نیز خبر می‌دهد که، بنا بر اطلاعات رسیده به این نشریه، این کارزار دروغ‌پراکنی به رهبری گروهی مرتبط با سازمان اطلاعات روسیه انجام می‌شود.

در اقدامی دیگر، این گروه مرتبط با روسیه، ویدئوهایی با محتوای جعلی یا دستکاری‌شده از الایجا وود، بازیگری که بیشتر به خاطر ایفای نقش فرودو بَگینز در «ارباب حلقه‌ها» شناخته می‌شود، و چند چهره سینمایی دیگر منتشر کرده، با این مضمون که آنها «از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، می‌خواهند تا درمان اعتیاد به مواد مخدر و الکل را آغاز کند».

در واکنش به انتشار جعلی این ویدئوها، نماینده آقای وود گفت که پیام ضبط‌شده الایجا وود «به هیچ وجه خطاب به زلنسکی یا مرتبط با روسیه یا اوکراین یا جنگ نیست.»

پیامی جعلی نیز با تغییر صدا از مایک تایسون، قهرمان سنگین‌وزن بوکس جهان، منتشر شده با این مضمون که او ولودیمیر زلنسکی را به عنوان «یک نئونازی معتاد به مواد مخدر» معرفی می‌کند.

به گفته محققان، این گروه مرتبط با سازمان اطلاعات روسیه همزمان با کمپین خود در فیس‌بوک، کارزاری را نیز در شبکه ایکس با استفاده از بیش از ده هزار حساب رباتیک راه‌اندازی کرده که در یک بازه زمانی هشت ساعته، بیش از ۲۷ هزار پیام دروغین ارسال کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که روز پنج‌شنبه توسط مرکز تحلیل تهدیدات مایکروسافت منتشر شد، از ماه ژوئیه، این ویدئوها و موارد مشابه از طریق رسانه‌های اجتماعی روسی پخش شده و سپس گزارش‌دهی درباره محتوای آنها سر از خبرگزاری‌های اصلی روسیه مانند «ریا نووستی» و روزنامه‌های رسمی دولتی مانند «روسیسکایا گازتا» درآورده که کوشیده‌اند با این نوع گزارش‌ها، رئیس جمهوری اوکراین را «با اعتیاد به مواد مخدر» مرتبط نشان دهند.

محققان رسانه‌ای می‌گویند که تازه‌ترین تلاش‌های روسیه در جهت پخش اطلاعات نادرست (دروغ‌رسانی)، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی تقویت شده که این کار می‌تواند این کارزار روسیه را سرعت ببخشد.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024