جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.12.2023, 10:55

انتقاد از کمیسر حقوق‌بشر آلمان پس از لغو دیدار با علی‌نژاد


افشاگری رسانه آلمانی درباره کمیسر حقوق بشر آلمان پس از لغو جلسه‌اش با علی‌نژاد

روزنامه دی‌سایت در یادداشتی درباره اصرار لوئیز آمتسبرگ، کمیسر حقوق بشر دولت آلمان بر محرمانه بودن جلسه لغو شده اخیرش با مسیح علی‌نژاد، با «نگران‌کننده» خواندن رفتار آمتسبرگ و متهم کردن او به «اخلاق گزینشی»، درباره پیشینه او در حمایت از اسلام‌گرایان و علیه اسرائیل افشاگری کرد.

الن پوسنر، نویسنده این یادداشت که در وب‌سایت «سایت آنلاین» منتشر شد، با اشاره به توضیح کمیسر حقوق بشر دولت آلمان درباره لغو جلسه‌اش با علی‌نژاد که گفته بود «محرمانه بودن جلسه از قبل توافق شده بود»، نوشت: «دیپلماسی مخفی موجه است اما نه اینجا.»

او افزود که دیپلماسی مخفی زمان و مکان خود را دارد و برای نمونه به گفت‌وگوها با قطر برای آزادسازی گروگان‌های ربوده شده به دست حماس اشاره کرد.

روزنامه‌نگار دی‌سایت نوشت که اگر آلمان در مورد جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی زندانی در ایران که به اعدام محکوم شده با جمهوری اسلامی ارتباط مخفیانه برقرار کند، کسی دولت آلمان را مقصر نمی‌داند اما دختر آقای شارمهد می‌گوید که دولت آلمان در مورد پدرش «هیچ کاری» انجام نداده است.

پیش‌تر و در روز پنج‌شنبه ۹ آذر، مسیح علی‌نژاد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت نشستش را با مقام‌های وزارت امور خارجه آلمان به دلیل اینکه از او خواسته‌اند این جلسه مخفی بماند و با سخن نگفتن از آن در رسانه‌ها سانسور شود، ترک کرده است.

این چهره مخالف جمهوری اسلامی تاکید کرد: «مذاکرات ما با مقام‌های آلمان درباره حقوق بشر بود و این یک موضوع مخفیانه نیست. مقام‌های کشورهای دموکراتیک باید آشکارا از قربانیان حقوق بشری حمایت کنند.»

علی‌نژاد در این باره به ایران‌اینترنشنال نیز گفت: «به ما گفته شد سیاست وزارت امور خارجه آلمان مذاکره با جمهوری اسلامی است و ممکن است اطلاع‌رسانی درباره دیدار مقام‌های آلمان با چهره‌های مخالف حکومت ایران به این مذاکرات و تعامل‌ها خدشه وارد کند.»

نویسنده دی‌سایت در انتقاد از کمیسر حقوق بشر دولت آلمان و درخواستش برای «مذاکرات محرمانه» که «معمولا شامل معاملاتی است که اغلب به عنوان معامله‌های کثیف شناخته می‌شوند»، اصرار بر این دیدار محرمانه از سوی آمتسبرگ را در چارچوب یک معامله با جمهوری اسلامی دانست.

او نوشت معامله کثیف می‌تواند شامل «ملاقات نکردن با یک فعال حقوق زنان [علی‌نژاد] در انظار عمومی در ازای جان یک فرد ربوده‌ شده [شارمهد]» باشد.

نویسنده دی‌سایت ادامه داد: «با این حال این مساله نه تنها از نظر اخلاقی مشکوک است بلکه بدتر از آن، یک اشتباه است.»

پوسنر در ادامه به مواضع ضد جمهوری اسلامی و همچنین ضد حماس علی‌نژاد اشاره کرد و نوشت که این روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان صریحا حماس و جمهوری اسلامی را «تروریست» می‌داند و حمله حماس علیه اسرائیل را یک «جنگ نیابتی از سوی جمهوری اسلامی» توصیف می‌کند.

نویسنده دی‌سایت نوشت که ممکن است کمیسر حقوق بشر دولت آلمان به این دلیل از علی‌نژاد استقبال گرمی نکرده باشد که او آشکارا آنچه را در ایران و غزه می‌بیند، بیان می‌کند.

پوسنر درباره پیشینه نظرات آمتسبرگ درباره اسلام‌گرایان نوشت که کمیسر حقوق بشر دولت آلمان پایان‌نامه کارشناسی خود را با عنوان «فمینیسم در اسلام بر اساس جنبش زنان فلسطین» نوشته و در آن آورده که «روسری می‌تواند نشانه رهایی نیز باشد».

نویسنده دی‌سایت افزود که آمتسبرگ به عنوان یکی از اعضای پارلمان آلمان پیشنهاد کرده عیسی عمرو، مبلغ فلسطینی، در برنامه حمایتی نمایندگان پارلمان قرار گیرد و حمایت مالی شود.

او درباره مواضع ضداسرائیلی آمتسبرگ نیز نوشت که آمتسبرگ بارها اسرائیل را به عنوان یک دولت آپارتاید توصیف کرده و اغلب با خوشحالی از تشکیلات خودگردان فلسطین که حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد انتقاد می‌کند اما هرگز از حماس انتقاد نمی‌کند.

پوسنر با اشاره به توضیح آمتسبرگ درباره درخواست محرمانه بودن دیدارش با علی‌نژاد که گفته بود برای «محتوای بیشتر» بوده، نوشت: «این پرسش مطرح می‌شود که آیا کمیسر حقوق بشر دولت آلمان واقعا می‌خواست با این فمینیست و فعال ضد روسری [علینژاد] گفت‌وگوهایی با “محتوای بیشتر” انجام دهد - یا اینکه او از زیر سوال رفتن اعتبار خیابانی‌اش نزد گروه‌های مسلمان ترسید؟»

علی‌نژاد پیش از این گفت پس از ترک جلسه با مقام‌های آلمان و رسانه‌ای شدن این خبر، درهای رسانه‌های آلمانی به روی هیات مخالفان حکومت ایران باز شد و نمایندگان پارلمان نیز تماس گرفتند و خواستار دیدار با این هیات شدند.

به گفته این فعال مدنی، نمایندگان پارلمان که با هیات مخالفان جمهوری اسلامی گفت‌وگو کردند، گفتند خواستار دعوت آسیب‌دیدگان خیزش انقلابی به پارلمان هستند زیرا این افراد شاهدان جنایت سپاهند و می‌توانند کمک کنند تا سپاه یک سازمان تروریستی شناخته شود.

علی‌نژاد به ایران‌اینترنشنال نیز گفت: «این اولین بار نیست که مقام‌های غربی خواستار محرمانه ماندن مذاکراتشان با مخالفان جمهوری اسلامی می‌شوند.»

او گفت وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش‌ از این مذاکره با او را محرمانه برگزار کرد اما پس از آن که در این مورد به آنتونی بلینکن تذکر داده شد، او با صدور بیانیه‌ای دیدار خود را علنی کرد.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024