جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.12.2023, 15:25

انتقاد مولوی عبدالحمید از بدرفتاری با زندانیان


عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۰ آذر خود بار دیگر بر ضرورت جایگزین کردن تفکر انسانی بر تفکر مذهبی در اداره کشور تاکید کرد. او توهین به زندانیان، تحقیر ‌‌آنان و بدرفتاری با ایشان را محکوم کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از زاهدان، ورود و خروج امروز مردم به محوطه مسجد مکی و مصلای زاهدان در محاصره شدید ماموران انجام گرفت.

نمازگزاران زاهدان پس از نماز جمعه در حالی راهپیمایی سکوت برگزار کردند که تصاویر منتشر شده حاکی از استقرار گسترده نیروهای نظامی و امنیتی در معابر و خیابان‌های اطراف مسجد مکی و مصلای این شهر بود.

سایت حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد به نقل از یک منبع آگاه نوشت نیروهای نظامی از صبح امروز در دبیرستان دخترانه بلوار بهداشت و مدارس خیام، خرمشهر، بهشتی، مدنی و ... مستقر شده بودند.

از مهر ماه سال گذشته و جمعه خونین زاهدان تاکنون، جوی امنیتی بر این شهر حاکم شده و طی هفته‌های گذشته بر حضور پرشمار ماموران در اطراف محل برگزاری نماز جمعه، افزوده شده است.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه امروز خود بار دیگر تکرار کرد که در کشور بزرگی چون ایران با ادیان، مذاهب و افکار و دیدگاه‌های متفاوت، تفکر مذهبی جواب نمی‌دهد.

او گفت تفکر اسلامی و تفکر انسانی در یک‌راستا هستند و برای همه تفکرها، ادیان و مذاهب، احترام و حقوق قایل می‌شوند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ماه‌های گذشته بارها به انتقاد از «دولتی کردن دین و مذهب» و «نبود آزادی مذهبی» در ایران پرداخته است.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های یک سال اخیر خود چندین بار بر ضرورت برگزار کردن رفراندوم تاکید و تلویحا به خواست اکثر مردم مبنی بر سرنگونی جمهوری اسلامی و جایگزینی حکومتی سکولار اشاره کرده است.

مردمِ امروز بیدار و واقع‌گرا هستند

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های خود بر تغییر شرایط کنونی دنیا با گذشته تاکید کرد و گفت مردم بیدارند و گرفتار تعصبات دینی، مذهبی و قومی نیستند؛ بلکه بر اساس واقعیت‌هایی که می‌ببیند قضاوت می‌کند.

او افزود: «امروز کسی نمی‌تواند واقعیت‌ها را انکار کند و مردم نیز بر خلاف واقعیت‌ها حرکت نمی‌کنند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در یک سال گذشته بارها خواهان به رسمیت شناختن اعتراضات مردم و خواسته‌های آنان از سوی جمهوری اسلامی شده و گفته است معترضان با کشتار و بازداشت و کور کردن، دست از مطالبات خود برنمی‌دارند.

اسماعیل‌زهی همچنین تاکید کرده که به جز کشورهای استبدادی، در همه جای دنیا قوانین اشتباه از رده خارج و عوض می‌شوند و در ایران هم قوانین باید در فواصل زمانی کوتاه بازبینی شده و تغییر کنند.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های امروز خود گفت تاکنون چندین مرتبه به حوزه‌های علمیه و مراکز علمی شیعه و سنی درباره تغییرها هشدار داده و به آنان گفته است اگر خودشان را با شرایط حاضر دنیا تغییر ندهند و در روش‌هایشان تجدید‌نظر نکنند در آینده با مشکل مواجه می‌شوند و مردم از شما جدا می‌شوند.

او خواهان تغییر سیاست‌ها و قوانین ایران به نفع جوانان شد و گفت: «این جوانان در مقایسه با افرادی مثل ما اعتقادات، انتظارات و توقعات دیگری دارند و ما باید این موضوع را مد‌نظر داشته باشیم. زنان امروز نیز نسبت به زنان گذشته از تفکرات و مرام متفاوت‎‌تری برخوردار هستند.»

اسماعیل‌زهی خرداد امسال و هم‌زمان با طرح لایحه موسوم به عفاف و حجاب، گفته بود تصویب قوانین این‌چنینی و برخورد خشن و قهری با مخالفان حجاب اجباری جواب نمی‌دهد.

انتقاد از برخوردهای خشن با زندانیان

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی دیگر از سخنانش به انتقاد از برخورد ماموران و مسوولان با زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان پرداخت و گفت: «اسلام این تعلیم را داده است که به اسیر و زندانی و بازداشتی اهانت نکنید، به او احترام بگذارید و از همان غذایی که می‌خورید و حتی بهترش را به زندانی بدهید.»

او «توهین و تحقیر و بدرفتاری با اسیران و زندانی‌ها» را محکوم کرد.

مولوی عبدالحمید از زمان شکل‌گیری خیزش انقلابی تاکنون بارها خواهان آزادی زندانیان سیاسی و معترضان بازداشتی شده و شکنجه و آزار و اذیت آنان را به شدت محکوم کرده است.

بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری و اعتراف مقام‌های جمهوری اسلامی، در جریان خیزش انقلابی بیش از ۲۰ هزار شهروند، روزنامه‌نگار، ‌فعال مدنی و اجتماعی و سیاسی بازداشت شدند.

در این مدت گزارش‌های متعددی از شکنجه‌های جسمی، جنسی و روانی علیه بازداشت‌شدگان از جمله کودکان معترض، منتشر شده است.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024