جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.12.2023, 10:27

ارتش اسرائیل عملیات در غزه را از سرگرفت


ارتش اسرائیل بامداد جمعه ۱۰ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه حماس مفاد توافق «وقفه عملیات» را نقض کرده است و ارتش این کشور عملیات خود را در غزه دوباره آغاز کرده است.

آتش‌بس موقت بین اسرائیل و گروه افراطی حماس ساعت ۷ صبح روز جمعه ۱۰ آذرماه بدون تمدید دوباره به پایان رسید.

به رغم گزارش‌های اولیه به نقل از مقامات مصری در خصوص احتمال تمدید آتش‌بس تا بامداد روز شنبه، اما هیچ یک از دو طرف تمدید آن را اعلام نکردند.

ارتش اسرائیل بامداد روز جمعه دهم آذر، گروه شبه نظامی حماس را به زیر پا گذاشتن توافق آتش‌بس متهم کرد.

ارتش اسرائیل با اعلام این موضوع در شبکه پیام رسان ایکس نوشت که شبه نظامیان حماس اقدام به پرتاب راکت به سوی این کشور کرده اند.

به گفته رسانه های اسرائیلی، هدف این حملات راکتی حماس، جنوب این کشور بوده است. در این ارتباط نیز ارتش اسرائیل روز جمعه از به صدا در آمدن آژیر خطر در جنوب این کشور خبر داد.

در بیانیه ارتش اسرائیل گفته شد که «در پاسخ، حملات به این گروه تروریستی از سر گرفته شده است.»

ارتش اسرائیل همچنین در کانال تلگرامی خود خبر داد که جنگنده های این کشور در حال حاضر «اهداف تروریستی حماس در نوار غزه را هدف قرار می دهند.»

همزمان خبرگزاری رویترز روز جمعه از «درگیری‌های شدید» در غزه گزارش داد.

در این حال دفتر نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای حماس را به نقض آتش بس متهم کرد و گفت که این گروه شبه نظامی به تعهدات خود برای آزادی همه گروگان های زن عمل نکرد و به اسرائیل راکت شلیک کرد».

در این بیانیه آمده است: «تاکید می کنیم که دولت اسرائیل متعهد به دستیابی به اهداف جنگ است؛ یعنی آزادی گروگان ها، نابودی حماس و اطمینان یافتن از این موضوع که غزه دیگر هرگز نمی تواند مردم اسرائیل را تهدید کند.»

روزنامه «جروزالم پست» با اعلام پایان آتش بس یک هفته ای پس از حملات راکتی حماس خبر داد که شورای منطقه ای «اشکول» در جنوب اسرائیل به ساکنان این منطقه توصیه کرده است که به دلیل نگرانی از حملات راکتی بیشتر در نزدیکی پناهگاه ها بمانند.

بر اساس این گزارش، محدودیت های مربوط به تجمع در اماکن باز و در محل های مسکونی برای مناطق نزدیک به مرز غزه و نیز مرزهای لبنان و سوریه تشدید شده است.

همچنین کسب و کارها فقط در جایی مجاز به فعالیت خواهند بود که دارای سرپناه باشند و هیچ مدرسه ای هم باز نخواهد بود.

اسرائیل و گروه شبه نظامی حماس در آتش بسی یک هفته ای که با تلاش های ایالات متحده، قطر و مصر به دست آمده بود، دهها تن از زندانیان فلسطینی و گروگان ها را مبادله کردند.

در همین حال، مقامات حماس که حکومت غزه را در دست دارند، گفتند که جنگنده های اسرائیل به جنوب غزه از جمله در شرق شهر خان یونس حمله کردند و سه تن در حملات هوایی اسرائیل در رفح در جنوب نوار غزه کشته شدند.


* حماس به دنبال تعیین شرایط جدیدی برای تبادل زندانیان و سربازان اسرائیلی است
دنی دانون عضو پارلمان اسرائیل روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان،تصریح کرد که حماس به دنبال تعیین شرایط جدیدی برای تبادل زندانیان و سربازان اسرائیلی است به همین خاطر به نظر می‌رسد که ما به پایان دوره فعلی توافقات با حماس نزدیک می‌شویم.
او اضافه کرد: «در حال حاضر، ما سه رندانی فلسطینی را در ازای یک گروگان اسرائیلی آزاد می‌کنیم اما آن‌ها می‌خواهند این نسبت را تغییر دهند لذا من باور ندارم حماس همه گروگان‌ها را آزاد کند، چون این گروه آن‌ها را به عنوان وسیله‌ای برای پایان دادن به جنگ از طریق مذاکره می‌داند.»


* بلینکن: حماس نباید کنترل غزه را در دست داشته باشد
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان سفر خود به اسرائیل گفت در این سفر درباره امکان ادامه وقفه در جنگ برای تسهیل در آزادی گروگان‌ها و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه و حفاظت از شهروندان فلسطینی در غزه با مقامات اسرائیل تبادل نظر شده است.
وزیر امور خارجه آمریکا که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود تاکید کرد که تمرکز فعلی ایالات متحده همکاری برای تمدید وقفه در جنگ است تا هم گروگان‌های بیشتری از غزه خارج شوند و هم کمک‌های بیشتری وارد غزه شود.
آنتونی بلینکن با بیان اینکه «به همراه سازمان ملل و شرکایمان به طرزی چشمگیر ارسال مواد غذایی، آب، دارو و سوخت به غزه را افزایش دادیم» افزود: «این کمک‌ها خوب است اما هنوز کافی نیست و به ویژه در مورد سوخت که با توجه به فرارسیدن زمستان برای مردم حیاتی است، باید اقدامات بیشتری انجام شود.»
او خاطرنشان کرد دولت اسرائیل با ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و تداوم آن موافق است.
وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: «ما از همان ابتدا گفتیم که اسرائیل حق دارد هر چه را لازم است انجام دهد تا کشتاری که حماس در ۷ اکتبر انجام داده است، بار دیگر تکرار نشود. حماس نباید کنترل غزه را در دست داشته باشد و نباید بگذاریم که چنین کشتاری را بار دیگر مرتکب شود.»


میانجی‌گری برای پایان دادن به بحران ادامه دارد

با از سر گرفته شدن عملیات نظامی ارتش اسرائیل علیه گروه افراطی حماس در باریکه غزه از ساعت هفت صبح روز جمعه، دهم آذر، جنگ وارد پنجاه و ششمین روز خود شد.

اندکی پیش از ساعت هفت به وقت محلی نیز گروه حماس شلیک راکت به سوی شهرهای اسرائیلی نزدیک به باریکه غزه را ازسرگرفته بود.

عملیات در روزی تجدید شد که قرار بود هشتمین روز وقفه بشردوستانه باشد تا شمار بیشتری از زنان و کودکان اسرائیلی‌ ربوده شده به غزه در برابر رهایی زندانیان فلسطینی مبادله شوند.

قرار بود هر شب حماس از طریق قطر فهرستی از اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه را در اختیار اسرائیل بگذارد و پس از موافقت دولت اسرائیل، فهرستی از زندانیان فلسطینی را که آزاد می‌کند، به حماس اطلاع دهد. با وجود برخی مشکلات در یک هفته اخیر، این روند کمابیش اجرا شده بود.

طبق توافق می‌بایست حماس تا ساعت هفت صبح فهرست افرادی را که در آن روز آزاد می‌کند تا آن روز وقفه در عملیات جنگی حساب شود.

در یک هفته وقفه در عملیات جنگی، در مجموع ۷۸ زن و کودک اسرائیلی از اسارت حماس آزاد شدند و حماس یک مرد و دو زن اسرائیلی-روس‌تبار را نیز به عنوان «حسن نیت» در قبال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه آزاد کرد. اسرائیل در مجموع ۸۱ تن از شهروندان خود را در این معامله رها کرد.

اسرائیل در برابر در هفت روز گذشته ۲۳۴ زندانی فلسطینی، عمدتا زنان و مردان جوانی را که هنگام ارتکاب «جرایم ضد امنیت اسرائیل» نوجوان بودند، آزاد کرد. شماری از آن‌ها ساکنان شرق اورشلیم و اکثریت‌شان از اهالی شهرهای فلسطینی کرانه باختری رود اردن بودند.

روز دوم و روز هفتم از اجرای توافق با مشکلات زیادی همراه بود و حماس با ساعت‌های طولانی تأخیر، اسرائیلی‌هایی را که فهرست آنان را برای آزادی از طریق میانجی‌گران به اسرائیل داده بود، رها کرد.

بر اساس آماری که در روزهای اخیر دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، ارائه کرده، اکنون ممکن است هنوز ۱۵۱ تن از اسرائیلی‌ها در اسارت حماس در غزه باقی مانده باشند.

ارزیابی شده که حدود ده تن از آن‌ها زن هستند. یکی از آنان رومی گونن، نوه خانم دبورا (عزیزه) لشم، یک مادربزرگ ایرانی‌زاده است که خانواده‌اش در روزهای آزادی ربوده‌شدگان، چشم‌انتظار رهایی‌اش بودند.

ارتش اسرائیل از روز سوم آذر در پی آغاز «وقفه بشردوستانه» هزاران تن از نظامیان کادر خود را با در نظر داشتن احتمال نقض توافق، در باریکه غزه باقی گذاشته ولی شماری از صدها هزار نیروی ذخیره خود را پس از هفت هفته و نیم جنگ مدتی به مرخصی فرستاده بود تا خانواده خود را ببینند.

اکنون با پایان روزهای کوتاه مرخصی نظامیان دوره احتیاط، حدود ۳۵۰ هزار تن از نیروهای ذخیره ارتش که از آغاز جنگ به صفوف ارتش پیوسته‌اند، دوباره به خدمت فراخوانده می‌شوند.

با وجود تجدید عملیات جنگی دو طرف، عوامل میانجی‌گر شامل قطر، مصر و آمریکا از ادامه کوشش‌های خود برای پایان دادن به بحران خبر می‌دهند.


منابع خبرها: صدای آمریکا، رادیو فردا، شبکه‌های اجتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024