جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.11.2023, 17:45

غرب در برابر رژیم‌های دیکتاتوری تغییر سیاست دهد


مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، اتحاد موجود میان رژیم‌های دیکتاتوری و اقتدارگرا را بسیار خطرناک خواند و از کشورهای غربی خواست مواضع سخت‌گیرانه‌تری در مقابل این رژیم‌ها و دولت‌ها اتخاذ کنند.

علی‌نژاد روز چهارشنبه هشتم آذر در نشستی خبری در بنیاد اکسل اشپرینگر آلمان، با اشاره به همکاری تنگاتنگ جمهوری اسلامی، روسیه، چین و ونزوئلا گفت شبکه‌ای قدرتمند از دیکتاتورها در سطح جهانی شکل گرفته و نباید اتحاد آنان را دست‌کم گرفت.

او افزود چین فن‌آوری لازم را برای سانسور و رصد شهروندان در اختیار جمهوری اسلامی قرار می‌دهد و جمهوری اسلامی پهپاد‌های مورد نیاز روسیه را برای عملیات نظامی در اوکراین تامین می‌کند.

علی‌نژاد هشدار داد با ادامه همکاری‌ها میان رژیم‌های اقتدارگرا در عرصه بین‌المللی، اروپا، آمریکا و کانادا در خاک خود با تهدیدهای فزاینده مسکو و تهران روبه‌رو خواهند شد.

روسیه از زمستان سال گذشته از پهپادهای جمهوری اسلامی در عملیات نظامی خود علیه اوکراین بهره می‌برد.

به گزارش بیزنس اینسایدر، تنها شش ماه پس از آغاز حمایت پهپادی تهران از مسکو، روسیه از هزار پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرد.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تاکنون جمهوری‌اسلامی را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین، هدف چندین دور تحریم قرار داده‌اند.

علی‌نژاد در ادامه سخنان خود در بنیاد اکسل اشپرینگر با انتقاد از سیاست‌های غرب گفت کشورهای غربی هنوز تهدیدهای رژیم‌های دیکتاتوری را جدی نگرفته‌اند.

او غرب را به درس گرفتن از تاریخ فرا‌خواند و افزود همان‌طور که تجارت و دیپلماسی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه راه به جایی نبرد، ادامه مذاکرات با جمهوری اسلامی و طالبان نیز سیاست درستی نخواهد بود.

او از کشورهای غربی خواست برای مواجهه با جمهوری اسلامی تنها به مذاکره و دیپلماسی بسنده نکنند و سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند.

آمریکا سپاه را گروهی تروریستی می‌داند اما سایر کشورهای غربی هنوز در مورد اتخاذ تصمیمی مشابه تردید دارند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در شهریور ماه سال جاری گفت قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی ممکن است به منافع بریتانیا ضربه وارد کند.

علی‌نژاد به حمایت تهران از گروه‌های نیابتی در منطقه اشاره کرد و گفت بر خلاف برخی تصورات، تهدیدهای مقام‌های جمهوری اسلامی علیه اسرائیل تنها لفاظی نیست و رژیم تهران در عمل به دنبال نابودی این کشور است.

هر چند گمانه‌زنی‌ها از نقش تهران در برنامه‌ریزی و اجرای حمله حماس به اسرائیل در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) حکایت دارد اما مقام‌های جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کنند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۸ مهر گفت کسانی که معتقدند حملات حماس «کار غیر‌فلسطینی‌ها است، دچار محاسبه غلط شده‌اند.»

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024