جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 28.11.2023, 10:45

تولیدکنندگان نفت باید مالیات اقلیمی بپردازند


گروهی از رهبران پیشین کشورها و اقتصاددانان برجسته می‌گویند که درآمد بالای کشورهای تولیدکننده نفت باید مشمول مالیات ۲۵ میلیارد دلاری برای کمک به پرداخت هزینه بلایای آب و هوایی شود که فقیرترین و آسیب‌پذیرترین مردم جهان گرفتار آن شده‌اند.

هفتاد شخصیت بین‌المللی به رهبری گوردون براون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، نامه‌ای را با این پیشنهاد امضا کرده‌اند که مفاد آن روز دوشنبه، ششم آذرماه، منتشر شد.

آنها خواستار اجرای این درخواست، قبل از نشست مهم تغییرات اقلیمی سازمان ملل با نام «کاپ۲۸» شدند که قرار است از روز پنج‌شنبه هفته جاری در دبی آغاز شود.

این نامه، امضای ۲۵ نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور پیشین را پای خود دارد و گوردون براون که یکی از امضاکنندگان است به روزنامه گاردین گفت: «اگر می‌خواهیم کاپ۲۸ موفق شود، باید بن‌بست تأمین مالی مقابله با تغییرات اقلیمی شکسته شود.»

این نامه برای سلطان الجابر، رئیس منتخب کاپ۲۸ که مدیر اجرایی شرکت ملی نفت امارات متحده عربی نیز هست، و همچنین به لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل که رئیس کنونی گروه ۲۰ نیز هست، ارسال شده است.

این نامه که به امضای بان گی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل؛ هلن کلارک، نخست‌وزیر سابق نیوزیلند؛ و میشل باشله، رئیس‌جمهور سابق شیلی نیز رسیده خاطرنشان می‌کند که طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، درآمدهای نفتی که پیش از همه‌گیری کووید، ۱.۵ تریلیون دلار در سال بود، در سال ۲۰۲۲ به رکورد ۴ تریلیون دلاری رسید که ۴۰ برابر بیشتر از کمکی است که در سال ۲۰۰۹ به کشورهای فقیر برای سازگاری با تغییرات اقلیمی وعده داده شد.

در روزهای نخست نشست اقلیمی کاپ۲۸ در دبی قرار است از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد، پاپ فرانسیس، شاه چارلز سوم و نخست‌وزیر بریتانیا نیز شرکت داشته باشند و سپس وزیران و مقام‌های بلندپایه از ۱۹۸ کشور به مذاکرات دو هفته‌ای ادامه خواهند داد.

به گزارش نیویورک تایمز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست کاپ۲۸ در دبی شرکت نخواهد کرد و «دستیاران ارشد کاخ سفید» علت آن را جریانات درگیری اسرائیل و فلسطین ذکر کرده‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به عنوان نماینده این کشور در دبی حاضر خواهد بود.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024