جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.11.2023, 17:39

آتش‌بس غزه برای دو روز دیگر تمدید شد


* آتش‌بس غزه برای دو روز دیگر تمدید شد
سخنگوی وزارت خارجه قطر عصر دوشنبه اعلام کرد که اسرائیل و گروه افراطی حماس با تمدید آتش‌بس به مدت دو روز دیگر موافقت کردند.
آتش‌بس بین طرفین از روز سوم آذر برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و همزمان ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه در جریان است. مهلت این آتش‌بس دوشنبه‌شب به پایان می‌رسید.
اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که به ازای آزادی هر ۱۰ اسرائیلی از سوی حماس، آتش‌بس هر یک روز تمدید می‌شود.
حماس نیز عصر دوشنبه اعلام کرد که با قطر و مصر به توافق رسیده است تا آتش‌بس با طرف اسرائیلی دو روز دیگر و تحت همان شرایط آتش‌بس فعلی تمدید شود.
یک مقام حماس در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: «توافقی با برادران قطری و مصری برای تمدید آتش‌بس بشردوستانه به مدت دو روز دیگر صورت گرفت، با همان شرایط مربوط به آتش‌بس فعلی».
قطر و مصر از میانجی‌گرهای اصلی جنگ در نوار غزه هستند که از روز ۱۵ مهر به‌دنبال حمله گسترده شبه‌نظامیان گروه افراطی حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی آغاز شد و تا روز سوم آذر که آتش‌بس اولیه برقرار شد ادامه داشت.
در این جنگ دست‌کم ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و ۲۴۰ نفر نیز از سوی حماس ربوده و به نوار غزه برده شدند. وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل حماس است نیز گفته که ۱۵ هزار فلسطینی بر اثر بمباران‌ها و حملات اسرائیل به این باریکه کشته شده‌اند.
گزارش‌ها حاکی است که در سه روز اول آتش‌بس، ۳۹ اسرائیلی در مقابل ۱۱۷ زندانی فلسطینی آزاد شدند. شبه‌نظامیان فلسطینی همچنین در این دوره، ۱۷ تایلندی، یک فیلیپینی و یک تبعه اسرائیلی- روس را آزاد کردند.
اسرائیل بر اساس توافق آتش‌بس همچنین اجازه داده است تا تدارکات و سوخت بیشتری به نوار غزه ارسال شود.


* حمایت اتحادیه اروپا و فرانسه از برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و تشکیل کشور فلسطینی
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه طی اظهارات جداگانه‌ای حمایت خود را از برقراری آتش‌بس دائمی و توقف جنگ در نوار غزه و پیش‌برد تلاش‌ها در راستای راه‌حل دو کشوری و تشکیل کشور فلسطینی تاکید کردند.
وزیر خارجه فرانسه دوشنبه ۶ آذر به «العربیه» گفت که پاریس از برقراری آتش‌بسی پایدار که به توقف دائمی جنگ در نوار غزه منجر شود، حمایت کرده و راه‌حل دو کشوری را برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها گزینه‌ای مناسب می‌داند.
بورل دوشنبه همچنین تمدید آتش‌بس ۴ روزه میان اسرائیل و حماس که روز سه‌شنبه در نوار غزه منقضی می‌شود و برقراری آتش‌بس «دائمی» و فراهم کردن زمینه برای پیشرفت در «راه‌حل سیاسی» را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در افتتاحیه نشست «اتحادیه برای مدیترانه» در بارسلونا، تاکید کرد که این آتش‌بس که «اولین گام مهم» است، باید تمدید و به یک آتش‌بس «دائمی» تبدیل شود تا اجازه تلاش بر روی یک راه‌حل سیاسی، فراهم شود.
بورل، همچنین افزود:«راهکار سیاسی ما را قادر می‌سازد تا یک بار برای همیشه چرخه خشونت را بشکنیم»، و تاکید کرد که «بدون تشکیل کشور فلسطینی هیچ صلح و امنیت برای اسرائیل وجود نخواهد داشت.»
این مقام ارشد اروپایی با اشاره به اقدامات تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل و «رنج غیرنظامیان غزه» گفت: «هر جنایتی نمی‌تواند جنایت دیگری را توجیه کند.»
شایان ذکر است، آتش‌بس میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی که از روز جمعه در نوار غزه لازم الاجرا شده است، در روز سه‌شنبه ساعت هفت صبح به وقت محلی (۰۵:۰۰ به وقت گرینویچ) به پایان می‌رسد.
این توافق‌نامه شامل ورود کمک‌های بشردوستانه از مصر به غزه و همچنین آزادی ۵۰ گروگان اسرائیلی نزد حماس در ازای ۱۵۰ اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل است.
جوزپ بورل، پیش از این دوشنبه، تخصیص بودجه از سوی اسرائیل برای ادامه احداث شهرک‌های یهودی‌نشین جدید در سرزمین‌های فلسطینی و همزمان با ادامه جنگ در نوار غزه را محکوم و تاکید کرد که این مساله ربطی به دفاع از خود ندارد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حساب کاربری خود در پلتفرم «ایکس»، نوشت: «من از شنیدن این موضوع که در میانه وضعیت جنگی، اسرائیل بودجه جدیدی را برای ساخت شهرک‌های غیرقانونی بیشتر اختصاص داده است، وحشت کردم».
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت:«این موضوع ربطی به دفاع از خود ندارد و اسرائیل را امن‌تر نمی‌کند.»


* درخواست دبیر‌کل ناتو برای تمدید وقفه بشردوستانه و ورود کمک‌های بیشتر به غزه
ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواستار تمدید وقفه بشردوستانه در جنگ حماس و اسرائیل شد؛‌ وقفه‌ای که به روز آخر خود رسیده و در صورت تمدید نشدن،‌ در نیمه‌شب دوشنبه به وقت محلی به پایان خواهد رسید.
آقای استولتنبرگ گفته: «خواستار تمدید وقفه هستم. این‌کار فرصتی برای ورود کمک‌های بیشتر برای مردم غزه و همینطور آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌ها بوجود خواهد آورد».
دبیر کل ناتو در یک نشست خبری در بروکسل صحبت می‌کرد.


* دبیرکل ناتو: ایران باید گروه‌های نیابتی‌اش را کنترل کند
دبیرکل ناتو گفته است که ایران باید گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه را «کنترل» کند.
ینس استولتنبرگ همچنین خواستار تمدید آتش‌بس چهار روزه بین اسرائیل و حماس شد چرا که «اجازه رسیدن کمک‌هایی را می‌دهد که مردم غزه به آن بسیار نیاز دارند و هم امکان آزادی گروگان‌های بیشتر».
دبیرکل ناتو که در بروکسل با خبرنگاران صحبت می‌کرد همچنین گفت: «ما نگران پتانسیل تشدید منازعه هستیم. بنابراین پیام ما به ایران این است که باید گروه‌های نیابتی‌اش را کنترل کند. البته ما حمله پهپادی به کشتی‌ها و نیروهای آمریکا در منطقه را دیده‌ایم و همچنین حمله به کشتی‌های تجاری که اسباب نگرانی زیادی هستند و اهمیت این را خاطرنشان می‌کند که ایران واقعا از این شرایط برای تبدیل کردن آن به یک منازعه تمام‌عیار استفاده نکند.»
ساعتی پیش از اظهارات دبیرکل ناتو، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته بود:
«این موضوع هیچ ارتباطی با ایران ندارد و بارها اعلام کردیم گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند و گروه‌های وکالتی و نیابتی [وابسته به] ایران نیستند و نماینده ملت‌های خود هستند.»


* حمایت ایلان ماسک از اسرائیل در جنگ با حماس
ایلان ماسک در سفر به اسرائیل حمایت خود را از این کشور در جنگ با حماس اعلام کرد و گفت یکی از چالش‌ها برای او توقف تبلیغاتی است که افراد را به سمت قتل سوق می‌دهد.
آقای ماسک، مالک ایکس و تسلا، پس از شنیدن سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که «حماس باید نابود شود»، گفت:
«چاره‌ دیگری نیست. من هم می‌خواهم کمک کنم.»
این میلیاردر حوزه فناوری به دلیل افزایش یهودستیزی در شبکه اجتماعی ایکس هدف انتقادها است. او به ترویج یهودستیزی متهم شده است که آن را کاملا تکذیب می‌کند.
پیشتر اسرائیل گفته بود که سیستم ماهواره‌ای استارلینک آقای ماسک را برای ارتباطات سیار در غزه استفاده خواهد کرد.
ایلان ماسک و آقای نتانیاهو از ویرانه‌های یک کیبوتص در نزدیکی غزه بازدید کردند که ماه گذشته هدف حمله حماس قرار گرفت.


* نشست اتحادیه اروپا و کشورهای عربی درباره جنگ غزه
هیئت‌هایی از کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و اتحادیه اروپا دوشنبه ششم آذرماه برای رایزنی درباره جنگ اسرائیل و حماس در بارسلون اسپانیا دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
قرار است ۴۲ هیئت در برنامه‌ای که به میزبانی «اتحاد مدیترانه‌ای» برگزار می‌شود، شرکت کنند. برخی از کشورها در سطح وزیر خارجه در این همایش، حضور خواهند داشت. مدیریت این نشست با جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ایمن صفدی وزیر خارجه اردن است. اسرائیل در این نشست حضور ندارد.
جوزپ بورل با ابراز تأسف از غیبت اسرائیل در این نشست گفت امیدوار است این کشور در نشست‌های آتی «اتحاد مدیترانه‌ای» شرکت کند. رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه اسرائیل نباید به فکر اشغال غزه باشد، شهرک‌های یهودی‌نشین را «بزرگترین گرفتاری امنیتی اسرائیل» و در تضاد با قوانین بین‌المللی خواند و گفت «تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در کرانه باختری، شرق اورشلیم و نوار غزه، بهترین ضامن صلح و امنیت اسرائیل است».
آقای بورل همزمان خواستار تمدید وقفه جاری در جنگ حماس و اسرائیل شد و گفت چنین اقدامی می‌تواند زمینه‌ساز آتش‌بسی درازمدت و بادوام شده و کار برای دستیابی به راه حلی سیاسی را هم امکان‌پذیر کند». وقفه چهار‌ روزه جاری نیمه‌شب دوشنبه به پایان خواهد رسید.
ایمن صفدی وزیر خارجه اردن هم در آغاز این نشست گفت اسرائیل باید بداند که نخواهد توانست بار دیگر مردم را از غزه بیرون براند.
نشست «اتحاد مدیترانه‌ای» در سال‌های اخیر به محلی برای گسترش همکاری‌های اتحادیه اروپا و جهان عرب تبدیل شده است.

منابع خبرها: رادیو فردا،‌ بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024