جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.11.2023, 20:26

۲۰ گروگان اسرائیلی و ۳۹ زندانی فلسطینی آزاد شدند


* ۱۳ اسرائیلی و ۷ شهروند خارجی گروگان حماس امشب آزاد می‌شوند
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، مقام‌های مصری و قطری شامگاه شنبه ۴ آذر خبر دادند که مشکل تأخیر در آزادی گروه دوم گروگان‌های گروه افراطی حماس حل شده و این گروه موافقت کرده ۱۳ اسرائیلی و ۷ شهروند خارجی را در برابر آزادی ۳۹ فلسطینی رها کند.

وزیر امور خارجه قطر نیز در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت تماس‌های قطر و مصر با طرفین آتش‌بس نتیجه داد و موانع بر سر آزادی گروگان‌ها برداشته شد.

ماجد الانصاری خبر داد «امشب» شهروندان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد و همزمان، گروگان‌های اسیر حماس نیز نوار غزه را ترک می‌کنند.
حماس در بیانیه‌ای از مصر و قطر که میانجی‌های اصلی آتش‌بس موقت میان این گروه و اسرائیل هستند، بابت تلاش‌های این دو کشور برای رفع اختلاف‌ها و تداوم آتش‌بس با اسرائیل تشکر کرد.

این گروه به بهانه این که میزان کمک‌های بشردوستانه وارد شده به شمال غزه کمتر از توافق با اسرائیل بود،‌ روز شنبه از آزادی گروه دوم گروگان‌ها خودداری می‌کرد.


* یک مقام ارشد حماس: اسرائیل راه کامیون‌های کمک رسانی را بسته
رشدی ابوالعوف / خبرنگار بی‌بی‌سی
یکی از مقامات ارشد حماس به بی‌بی‌سی گفته است که تاخیر در تحویل گروگان‌ها در عصر امروز به دلیل نقض توافق آتش‌بس بشردوستانه از سوی اسرائیل با ممانعت از ورود کامیون‌های مربوط به کمک‌های مورد توافق به شمال غزه است.
او گفت که اسرائیل از صد کامیون تنها به سه کامیون اجازه داد تا به شمال غزه برسند.
او همچنین گفت که اسرائیل با پروازهواپیماهای بدون سرنشین بر فراز جنوب غزه، توافق آتش‌بس را نقض کرده است.
اسرائیل نقض توافق آتش‌بس را رد کرده است.
این مقام ارشد حماس در غزه همچنین گفته که اسرائیل تغییرات قابل توجهی در فهرست توافق شده زندانیان فلسطینی که باید آزاد شوند، ایجاد کرده است.
او همچنین مدعی شده که نیروهای دفاعی اسرائیل دو فلسطینی را در بیت حانون در غزه کشته‌اند. در منطقه‌ای که فلسطینیان اجازه تردد دارند.


* حماس آزادی گروگان‌ها را تا زمان تحویل کمک‌ها به غزه به تعویق انداخت
شاخه نظامی حماس، گردان‌های عزالدین قسام، گفته است که تصمیم گرفته تا زمانی که اسرائیل اجازه ورود کامیون‌های امدادرسانی را به غزه بدهد، آزادی دومین گروه از گروگان‌ها را به تعویق بیندازد.
این در حالی است که پیش‌تر گفته شد که حماس دومین گروه از گروگان‌ها را به صلیب سرخ تحویل داده است.
به محض دریافت اخبار بیشتر در این مورد به اطلاع شما می‌رسانیم.


* سازمان ملل می‌گوید که کمک‌ها روز گذشته به شمال غزه رسیده است
به نظر می‌رسد که تاخیر در آزادی گروگان‌ها تا حدودی به دلیل اختلاف در مورد تعداد کامیون های کمک رسانی به غزه به عنوان بخشی از این توافق باشد و به طور مشخص در مورد این که چه تعداد ازاین کامیون‌ها به شمال غزه رسیده‌اند.
آژانس کمک به پناهندگان فلسطینی سازمان ملل، آنروا گفته است که کمک‌ها برای اولین بار در یک ماه گذشته وارد شمال غزه شده است.
سازمان ملل هم گفته است که ۱۳۷ کامیون روز گذشته وارد غزه شده و هلال احمر فلسطینی هم تعداد کامیون‌هایی که از گذرگاه رفح عبور و وارد غزه شدند را ۱۹۶ کامیون اعلام کرد.
امروز هم هماهنگ کننده فعالیت‌های دولت اسرائیل درمناطق گفته است که سازمان ملل بیش از ۵۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه را به شمال نوار غزه و پناهگاه‌هایی که هنوز تخلیه نشده اند، تحویل می‌دهد.
حماس اسرائیل را به عدم رعایت مفاد توافق آتش بس متهم کرده و به همین دلیل آزاد گروه دوم از گروگان ها را به تعویق انداخته است.


* حماس آزادی گروه دوم از گروگان‌ها را به کمک‌رسانی به شمال غزه منوط کرد
خبرگزاری رویترز روز شنبه خبر داد که گروه افراطی حماس برای آزادی دومین گروه از گروگان‌های اسرائیلی شرط گذاشته است.
به نوشته رویترز، حماس از تصمیمی جدید خبر داده، مبنی بر این که اسرائیل ابتدا باید تعهد خود به رسیدن کامیون‌های کمک‌رسانی به شمال غزه را نشان دهد، سپس گروه دوم از گروگان‌ها آزاد خواهند شد.
هنوز دولت اسرائیل به این تحول جدید واکنش نشان نداده است.
ارتش اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که روز شنبه، چهارم آذر، ۲۰۰ کامیون دیگر حامل کمک‌های امدادی برای فلسطینیان وارد غزه می‌شود.
خبر شرط حماس در حالی منتشر می‌شود که مردم اسرائیل در انتظار آزادی ۱۴ گروگان دیگر در قبال آزادی ۴۲ زندانی فلسطینی هستند.


* گفت‌وگوی هیئت قطری در اسرائیل برای تمدید آتش‌بس
خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از مقامی که به نامش اشاره نکرد از مذاکره قطر با اسرائیل برای تمدید آتش‌بس خبر داد.
هنوز از نتیجه این مذاکرات خبری منتشر نشده است.
یک هیئت قطری با سفر به اسرائیل در روز شنبه با مقامات دولت اسرائیل درباره «تمدید احتمالی» آتش‌بس چهار روزه‌ای مذاکره کرده است که روز جمعه با آزادی ۱۳ گروگان اسرائیلی در ازای آزادی ۳۹ زندانی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آغاز شد.
هیئت قطری همچنین درباره «ادامه منظم» آتش‌بس فعلی و دوام روند مبادله زندانیان مذاکره کرده است.


* اسرائیل: ۲۰۰ کامیون امدادی دیگر امروز وارد غزه می‌شود
ارتش اسرائیل اعلام کرد که روز شنبه چهارم آذر، ۲۰۰ کامیون دیگر حامل کمک‌های امدادی برای فلسطینیان وارد غزه می‌شود.
۱۳۵ کامیون حامل غذا، ۳۸ کامیون حاوی آب، ۱۷ تریلر حامل چادر برای اقامت، ۳۷ تریلر با بار تجهیزات درمانی، ۳ تریلر با وسایل
بهداشتی، ۴ نفتکش حامل سوخت و ۴ نفتکش حامل گاز مایع برای آشپزی در این روز در راه رسیدن به غزه هستند.
روز جمعه نیز شمار مشابهی کامیون با کمک‌های امدادی برای مردم غزه از گذرگاه مشترک با مصر وارد این باریکه شده بود.


* پیام دوباره اسرائیل به فلسطینیان: شمال غزه منطقه ممنوعه جنگی است
آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل به زبان عربی، روز شنبه چهارم آذر بار دیگر به فلسطینیان در غزه گفت «جنگ تمام نشده» و ارتش اسرائیل اجازه حرکت فلسطینیان از جنوب به شمال غزه را نمی‌دهد بلکه فلسطینیان می‌توانند اگر هنوز در بخش شمالی هستند، به پایین‌تر از منطقه «وادی غزه» در مسیر شمال به جنوب حرکت کنند.
او افزود که بخش شمالی غزه «منطقه ممنوعه جنگی» است.
وی همچنین از مردم غزه خواست از ورود به دریای مدیترانه خودداری کنند و در بخش‌های جنوبی و شرقی غزه نیز خود را تا یک کیلومتری از خاک اسرائیل دور نگاه‌ دارند.


* جزئیاتی درباره فلسطینی‌های آزادشده و در معرض آزادی توسط حماس
فهرست ۳۰۰ نفره‌ای که وزارت دادگستری اسرائیل از هفته گذشته از میان زندانیان فلسطینی برای آزادی در جریان این مقطع از معامله با گروه افراطی حماس آماده کرده، با این امید که بتواند شماری از ۲۳۹ ربوده شده به غزه را به اسرائیل برگرداند، در مجموع شامل ۳۳ زن فلسطینی است. ۲۴ تن از این ۳۳ زن روز جمعه آزاد شدند.
شروق دویات زنی که در زمان «تلاش برای قتل یک شهروند اسرائیلی با چاقو» ۱۸ سال داشت، ۹ سال پیش بازداشت شد اما اکثریت گروهی که اسرائیل آماده آزادی آن‌ها است، در سه سال اخیر بازداشت شده بودند.
خانواده شروق دویات از روز نخست بازداشت دخترش، اتهام منتسب به او را انکار کردند اما دادگاه اسرائیل وی را به ۱۶ سال حبس محکوم کرده بود.
سایر جرایمی که زنان و نوجوانان یا مردان جوان فلسطینی به خاطر آن محکوم شده بودند، شامل «تهدید امنیتی»، «ورود غیرقانونی و بدون مجوز به خاک اسرائیل»، حمله با سنگ، «حمایت از تروریسم» و معاونت در اقدامات خصمانه یا ارتباط با سازمان‌های دشمن اسرائیلی بوده است. اسرائیل تأکید دارد که پرتاب سنگ نیز می‌تواند اسرائیلی‌ها را از جمله درون خودروی در حال حرکت بکُشد.
به گزارش هاآرتص، روزنامه مخالف دولت اسرائیل، دولت بنیامین نتانیاهو با آزادی فلسطینیانی که به اتهام ارتکاب قتل اسرائیلی‌ها محکوم شده‌اند، مخالفت کرده است.
زندانیان فلسطینی که روز جمعه آزاد شدند، از سه زندان دامون، مگیدو و عوفر بودند. همه آن‌ها ابتدا در بازداشتگاه عوفر متمرکز شده و در آن‌جا به نیروهای صلیب سرخ تحویل شدند.
اسرائیل زندانیان منیتی فلسطینی را در ۱۹ زندان نگاهداری می‌کند. تا پیش از حمله گروه افراطی حماس به مردم اسرائیل، حدود ۵۲۰۰ فلسطینی در زندان اسرائیل بودند.
از آغاز جنگ جاری، ارتش و نیروهای امنیتی اسرائیل صدها تن از فلسطینیان در شرق اورشلیم و کرانه باختری را به ظن عضویت در سازمان‌های فلسطینی بازداشت کرده‌اند.
رسانه‌های اسرائیلی شمار افراد بازداشتی ۷ هفته اخیر را تا یک هزار و ۵۰۰ نفر نیز اعلام کرده‌اند، اما منابع مستقل یا نزدیک به فلسطینیان از افزایش شمار بازداشتی‌هاتا ۳ هزار تن هم خبر داده‌اند. ۳۷ «روزنامه‌نگار» در میان بازداشتی‌های دوره اخیر هستند.
سران حماس تأکید کرده‌اند سربازانی که جزو اسرائیلی‌های ربوده‌شده هستند را تنها در آخرین مرحله از یک معامله احتمالی با اسرائیل و زمانی رها خواهند کرد که تمامی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد شده باشند.
برخی از آن‌ها که از بیش از ۳۰ سال پیش در زندان اسرائیل هستند، به اتهام کشتن غیرنظامیان و نظامیان اسرائیلی محاکمه و محکوم شده‌اند.
با این حال، اسرائیل سابقه رها کردن شمار زیادی از زندانیان امنیتی فلسطینی در برابر شمار معدودی از مردم یا نظامیان خود را دارد.
۱۲ سال پیش در معامله بر سر رهایی گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی که ۵ سال و نیم در اسارت حماس بود، اسرائیل ۱۰۲۷ زندانی را آزاد کرد.
یحیی سنوار که اکنون رهبر پنهان شده حماس در غزه است، در میان کسانی بود که پس از ۲۲ سال حبس در زندان اسرائیل در آن معامله‌ای آزاد شد.


* شاخه نظامی حماس دو فلسطینی را به اتهام جاسوسی «اعدام» کرد
در ساعاتی که در شماری از شهر و شهرک‌های فلسطینی‌نشین در کرانه باختری شامگاه جمعه سوم آذر و در نخستین ساعات بامداد شنبه چهارم آذر، جشن آزادی ۳۹ تن از زندانیان رها شده از زندان اسرائیل برقرار بود، جوخه‌های اعدام «محور مقاومت» (حماس) دو مرد فلسطینی را در شهر طولکرم در ملأعام «اعدام کردند».
جوخه‌های مسلح وابسته به «یگان‌های عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس که در بخش شمالی کرانه باختری فعال هستند، دو مرد فلسطینی را با بستن به دکل آهنی برق در خیابان این شهر، «به گلوله بستند».
شبکه کان و شبکه آی ۲۴ اسرائیل و روزنامه هاآرتص وقوع این رویداد را گزارش کردند.
رسانه‌های مصر و اردن پیشتر خبر داده بودند، دو فلسطینی که حماس آن‌ها را «اعدام» کرد، حمزه احمد حمزه مبارک ۳۱ ساله ساکن طولکرم و عزام جمال حافظ جوابره ۲۹ ساله ساکن شهر جنین بودند.
جسد اعدام‌شدگان که با خشونت و ضرب و شتم به محل آورده شدند و به سر آن‌ها کیسه سیاه کشیده شده بود، تا ساعت‌ها در محل «برای عبرت دیگران» باقی بود. برخی از شاهدان اعدام خیابانی از این لحظات فیلم می‌گرفتند و صدای هلهله و شادی در محل به گوش می‌رسید. افراد مسلح بعداً جسدها را نیز در زباله‌دانی انداختند.
جوخه اعدام با عنوان جنگجویان «مقاومت» مدعی شد که «جاسوسی» این دو تن «ثابت شده» و آن‌ها باعث «شهادت» عزالدین عوض و مهاراج شهاده، دو فرمانده ارشد «یگان‌های عزالدین قسام» در کرانه باختری شده بودند.
حکومت خودگردان فلسطینی که مسئولیت کرانه باختری را در دست دارد، هنوز نسبت به این اعدام خیابانی واکنش نشان نداده است.
حماس در باریکه غزه سابقه اعدام خیابانی شمار زیادی از مخالفان خود را با عنوان «جاسوس» داشته است.


منابع خبرها:‌بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024