جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.11.2023, 8:18

حضور خانواده‌های دادخواه بر مزار معترضان کشته شده


با وجود اقدامات دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در بازداشت شماری از خانواده‌های دادخواه و «منع» برگزاری سالگرد معترضان کشته شده، خانواده‌های تعدادی از کشته‌شدگان اعتراضات بر آرامگاه معترضان کشته شده، حضور یافتند.

گزارش‌ها حاکی است که خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و اعتراضات زن، زندگی، آزادی روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان در شهرهای کرج، رشت، اصفهان، سنندج، قزوین، تبریز، مهاباد، لنگرود، فومن و دیگر شهرهای ایران بر آرامگاه معترضان کشته شده، حاضر شدند.

در همین حال جمعی از خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده در «اعتراضات آبان ۹۸ » و «اعتراضات زن، زندگی، آزادی» متن مشترکی را با عنوان «آبان ادامه دارد» در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

در این متن، خانواده‌های دادخواه نوشتند: «عزیزان ما پا در راهی گذاشتند که پیش‌تر به خون بچه‌های آبان آغشته شده بود. پا در راهی گذاشتند که در آن ترس معنایش را از دست می‌داد و برای رسیدن به زندگی باید از مرگ می‌گذشتند.»

آنها با تاکید بر اینکه «محسن محمدپورها و پویا بختیاری‌ها پرچم‌دار» این راه بوده‌اند و «هزاران نفر جان عزیزشان را فدای آن کردند»، افزودند: «راهی که در آن نه آبان مختص بنزین بود و نه شهریور مختص حجاب. راهی که انتهای آن آزادی است و سرنگونی ظلم.»

این خانواده‌ها در پایان متن مشترک خود خطاب به مقام‌های حکومتی نوشتند: ما اعضای خانواده‌ معترضانی که «توسط جمهوری‌ اسلامی» کشته شدند، در اینجا اعلام می‌کنیم که شما خودتان هم می‌دانید با آبان نابود شدید و این آبان ادامه دارد.»

خانواده‌های دادخواه جواد حیدری، فریدون محمدی، مینو مجیدی، علی سیدی، یلدا آقافضلی، پوریا ناصری‌خواه، مهدی نیکویی، مجید کاظمی، عرفان خزاعی، محمدحسین ترکمان، محمدرضا اسکندری، علی سرتیپی، سارو قهرمانی و شمار دیگری از خانواده‌های دادخواه این متن را منتشر کرده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی طی هفته‌های گذشته بسیاری از خانواده‌های دادخواه را با احضار یا بازداشت از برگزاری مراسم سالگرد معترضان کشته شده «منع» کرده‌‌اند.

این نیروها همچنین زهرا سعیدیان‌جو خواهر دادخواه میلاد سعیدیان‌جو از معترضان کشته شده در ایذه و اسرین محمدی خواهر شهریار محمدی معترض کشته شده در بوکان را در آستانه سالگرد برادران‌شان بازداشت کردند.

همچنین روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان، نیروهای امنیتی تعدادی از خانواده‌های دادخواه را برای عدم برگزاری مراسم سالگرد مورد تهدید قرار دادند.

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری معترض کشته شده در اعتراضات زن، زندگی، آزادی، در شبکه ایکس، توییتر سابق، خبر داد که نیروهای اداره اطلاعات «خواهر و پدر علی‌ عباسی و خواهر مسلم‌ هوشنگی از کشته‌شدگان آبان ۱۴۰۱ در سمیرم» را احضار و تهدید کرده‌اند که «در صورت برگزاری مراسم سالگرد، دستگیر می‌شوند.»

به نوشته خانم حیدری، نیروهای اطلاعات همچنین این خانواده‌های دادخواه را «مجبور کرده‌اند تا دو روز از شهر خارج شوند» و اجازه حضور بر آرامگاه این معترضان کشته شده را ندارند.

در شهر زیبای تهران نیز طبق ویدیوی منتشر شده، افرادی روز پنج‌شنبه اقدام به تخریب کامل تصاویر یادبود حمیدرضا روحی کردند که بر دیوار منزلشان نصب شده بود.

در چهارمین سالگرد پویا بختیاری روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان مونا بختیاری و مهرداد بختیاری، خواهر و عموی او در حالی بر آرامگاه این معترض کشته شده آبان ۹۸، در بهشت سکینه کرج حضور یافتند که ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، مادر و پدر دادخواه پویا، همچنان زندانی هستند.

محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور و تعدادی از بستگان این خانواده دادخواه نیز روز پنج‌شنبه در چهارمین سالگرد او بر آرامگاهش در آرامستان روستای ملاط لنگرود حضور یافتند. این نوجوان ۱۷ ساله‌ روز ۲۶ آبان ۹۸ در جریان اعتراضات کرج با شلیک نیروهای حکومتی کشته شد.

سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار نیز با انتشار تصویری از حضور خود و نوه‌هایش بر آرامگاه این معترض کشته شده در اعتراضات آبان ۹۸، نوشت: «چهارمین سالگرد پسرم زیر جو شدید نیروهای امنیتی برگزار شد.»

مادر دادخواه ابراهیم کتابدار با اشاره تلویحی به اقدامات دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در «منع برگزاری مراسم» برای معترضان کشته شده، افزود: «فرزندت را بکشند و مانع سوگواریت هم بشوند.»

در پی فشار نیروهای امنیتی و طبق ویدیوی منتشر شده٬ خانواده آیلار حقی نیز «اولین سالگرد» این دانشجوی پزشکی کشته شده در جریان اعتراضات ۲۵ آبان ۱۴۰۱ تبریز را در منزل خود برگزار کردند.

مادر مریم آروین؛ وکیلی که در کرمان و پس از بازداشت در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی، جان خود را از دست داد، ویدیویی از حضور شبانه خود بر آرامگاه او منتشر کرد که در آن لباس عروسی دخترش را در دست دارد و در حال سوگواری است.

مادر مریم آروین همچنین در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «مریمم، یک‌سال گذشت و حالا من ماندم و کفش و لباس و دسته گل خشکیده‌ات و جای خالیت که داغی شد روی دلم» و «کاش زمان به عقب برمی‌گشت؛ اما سیاه دلان زمانه، زمان را نگه داشته‌اند و [زمان] حتی به جلو هم نمی‌رود.»

خانواده سپهر اسماعیلی نیز روز پنج‌شنبه در اولین سالگرد کشته شدن در کنار آرامگاه او در بهشت حسینی قزوین حضور یافته و به سوگواری پرداختند.

در آرامستان مهاباد شماری از خانواده‌های دادخواه روز پنج‌شنبه با وجود فضای امنیتی بر آرامگاه معترضان کشته شده این شهر حضور یافتند.

در ویدیوهای منتشر شده کژین احمدپور، دختر خردسال کمال احمدپور در مراسم سالگرد پدرش، آرامگاه او را گلباران می‌کند.

در سنندج نیز تعدادی از خانواده‌های دادخواه از جمله خانواده امید حسنی، زانیار اللە مرادی و عیسی بیگلری در سالگرد کشته‌شدن این معترضان به دست نیروهای حکومتی بر آرامگاه آنها در بهشت محمدی سنندج حضور یافتند.

خانواده جواد شیازی، معترض کشته شده در اعتراضات آبان ۹۸ اصفهان نیز در چهارمین سالگرد او بر آرامگاهش در باغ رضوان این شهر به سوگواری پرداختند.

در بسیاری از دیگر شهرهای ایران از جمله رشت، فومن، گرگان و سقز نیز خانواده‌های دادخواه بر مزار معترضان کشته شده حضور یافتند و در شهری چون ایذه به دلیل فضای به شدت امنیتی، خانواده‌های دادخواه در منازل خود سالگرد فرزندانشان را برگزار کردند.


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024