جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.11.2023, 21:12

کشف تجهیزات جنگی حماس در بیمارستان شفا


* ارتش اسرائیل می‌گوید در بیمارستان شفا سلاح و «تجهیزات جنگی متعلق به حماس» کشف کرده است
ارتش اسرائیل در جدیدترین اطلاعیه خود درباره جزییات حمله شب گذشته به بیمارستان شفا در غزه، گفته نیروهای این کشور در بخش ام‌‌آر‌ای این بیمارستان یک مقر هماهنگی عملیاتی حماس را تصرف و چند قبضه سلاح و تجهیزات عملیاتی در آن پیدا کرده‌اند.
در اطلاعیه عصر چهارشنبه ارتش اسرائیل آمده: «تجهیزات تکنولوژیکی و حجم مفصلی از داده‌های اطلاعاتی» پیدا شده که «برای بررسی دقیق به بخش‌های مربوطه انتقال داده شده» است.
در این اطلاعیه گفته شده نیروهای اسرائیلی شب گذشته پس از ورود به بیمارستان شفا با چند پیکارجو حماس درگیر و آنها را کشته‌اند هر چند جزییات بیشتری درباره تعداد، مشخصات و یا نحوه این درگیری‌ها در این اطلاعیه درج نشده است.
ارتش اسرائیل گفته «همچنان در حال ادامه عملیات در بیمارستان شفا است و مشغول استخراج اطلاعات و همچنین پیش‌گیری از آسیب‌رسیدن به کارکنان بیمارستان و غیرنظامیانی» است که در این بیمارستان همچنان حضور دارند.
به همراه این اطلاعیه چند عکس و ویدیو هم از سوی ارتش اسرائیل مخابره شده - که هنوز بی‌بی‌سی نتوانسته مستقلا اصالت و جزییات آنها را تایید کند - اما ارتش اسرائیل می‌گوید آنچه در تصاویر دیده می‌شود سلاح های ضبط شده از حماس در داخل بیمارستان شفا است.
حماس مکررا منکر انجام عملیات نظامی یا استفاده از بیمارستان شفا برای مقاصد نظامی شده اما بی‌بی‌سی قادر به تایید یا رد ادعاهای دو طرف در این باره نیست.


* گزارش‌هایی از آغاز «ترک» بیمارستان شفا از سوی سربازان ارتش اسرائیل
روزنامه‌نگاری که در داخل بیمارستان شفا است می‌گوید نیروهای ارتش اسرائیل شروع به ترک این بیمارستان کرده‌اند و به پشت دیوارهای محوطه آن می‌روند.
هنوز ارتش اسرائیل رسما آغاز روند تخلیه نیروهای خود از این بیمارستان و یا پایان عملیات خود در این محوطه را اعلام نکرده است.
بی‌بی‌سی هم هنوز نمی‌تواند مستقلا ادعای خروج نیروهای اسرائیل از این بیمارستان را تایید کند.
اما در تحولی جداگانه، بخش عربی بی‌بی‌سی می‌گوید یکی از خبرنگارانش با دکتر محمد ابو سلامیه، مدیرعامل بیمارستان شفا صحبت کرده و او گفته که سربازان بخش ویژه جراحی بیمارستان را ترک کرده‌اند.
با این حال، دکتر سلامیه هم نتوانسته تایید کند که آیا نظامیان اسرائیلی بقیه بخش‌ها و ساختمان‌های این بیمارستان را ترک کرده‌اند یا خیر.
او گفته:‌ «هنوز تانک‌هایی را می‌بینم که در ورودی به محوطه بیمارستان مستقرند».
دکتر سلامیه نیروهای اسرائیلی را متهم کرده که در جریان یورش شب گذشته به تجهیزات تخصصی بیمارستان آسیب رسانده‌اند.


* کاخ‌سفید می‌گوید حمله اسرائیل به بیمارستان شفا با «چراغ سبز» آمریکا آغاز نشده است
جان کربی، سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید امروز به خبرنگاران گفت حمله شب گذشته ارتش اسرائیل به بیمارستان شفا با «چراغ سبز» کاخ‌سفید شکل نگرفته است.
اشاره آقای کربی تلویحا به بیانیه شب گذشته گروه حماس و منتقدان آمریکا در حمایت از اسرائیل معطوف است که اظهارات روز گذشته جو بایدن و مقام‌های آمریکایی درباره «استفاده حماس از بیمارستان شفا» برای امور نظامی و عملیاتی را «چراغ سبز» رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل برای حمله به بیمارستان‌ شفا و سایر بیمارستانها در غزه تلقی کرده‌اند.
با این حال، جان کربی صبح چهارشنبه به خبرنگاران گفت حمله اسرائیل به بیمارستان شفا همچون سایر عملیات‌های نظامی این کشور در غزه بوده که طی ۴۰ روز گذشته هیچ‌کدام «با تایید یا اوکی دادن» کاخ‌سفید آغاز یا سرانجام نگرفته است.
سخنگوی کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید تاکید کرده اسرائیل این حملات و عملیات‌ها را بر مبنای پروسه‌های مدون خود انجام داده و می‌دهد و آمریکا هم انتظار ندارد که اسرائیل قبل از یک عملیات کاخ‌سفید را در جریان بگذارد.
با وجود این، آقای کربی از توضیح درباره جزییات مکالمه تلفنی جو بایدن و بنیامین نتانیاهو که روز گذشته و تنها چند ساعت قبل از حمله به بیمارستان شفا روی داده بود، سر باز زد هر چند گفت تمرکز این گفتگوی تلفنی بیمارستان شفا نبوده است.
این مقام کاخ‌سفید افزود که از نظر او انتشار گزارش اطلاعاتی کاخ‌سفید درباره «استفاده نظامی حماس از بیمارستان شفا» و حمله چند ساعت بعد نیروهای اسرائیلی به این بیمارستان به هم مرتبط نیستند.
حماس ادعای اسرائیل و کاخ‌سفید مبنی بر استفاده از بیمارستان شفا و دیگر مراکز پزشکی غزه برای مقاصد نظامی و عملیاتی را رد می‌کند و پیشنهاد کرده یک کمیته بین‌المللی برای برررسی این موضوع راهی غزه شود.


* رویترز: علی خامنه‌ای به اسماعیل هنیه گفته است به نیابت از شما وارد جنگ نمی‌شویم
خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از قول سه مقام ارشد گزارش داد که رهبر جمهوری اسلامی ایران حدود دو هفته پیش در ملاقات با اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، در تهران برای او پیام صریحی داشت: «شما در مورد حمله ۱۵ مهر به اسرائیل به ما هشدار ندادید و ما نیز به نیابت از شما وارد جنگ نمی‌شویم.»
رویترز می‌گوید مقامات ایرانی و مقامات حماس که از این دیدار اطلاع دارند ولی خواستند نام‌شان در گزارش قید نشود به این خبرگزاری گفتند آیت‌الله خامنه‌ای به اسماعیل هنیه گفته است که ایران به حمایت سیاسی و معنوی از حماس ادامه خواهد داد ولی مستقیما دخالت نخواهد کرد.
یک مقام حماس افزود رهبر ایران از هنیه خواسته است صداهایی را که به طور علنی خواستار دخالت ایران و یا حزب‌الله لبنان در جنگ علیه اسرائیل می‌شوند، ساکت کند.


* میانجی‌گری قطر برای آزادی «۵۰ گروگان اسرائیل در مقابل سه روز آتش‌بس» در غزه
خبرگزاری رویترز می‌گوید قطر وارد میانجی‌گری بین اسرائیل و حماس برای آزادی ۵۰ گروگان اسرائیلی در ازای سه روز آتش‌بس در نوار غزه شده است.
یک مقام رسمی که نخواست نام فاش شود، روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که مبنای میانجی‌گری، آزادی ۵۰ تن از گروگان‌های غیرنظامی اسرائیل در دست حماس در ازای یک آتش‌بس سه روزه است.
این گزارش می‌افزاید مذاکرات با هماهنگی آمریکا همچنین شامل آزادی برخی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه خواهد بود.
این مقام رسمی در ادامه گفته است حماس با کلیات این شروط موافقت کرده، اما هنوز اسرائیل در حال مذاکره درباره جزئیات این توافق است؛ از جمله هنوز معلوم نیست چه تعداد زندانی زن و کودک بایستی از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند و حماس هنوز لیست گروگان‌های اسرائیلی در نوار غزه را ارائه نکرده است.
حماس در جریان حمله به اسرائیل در ۱۵ مهرماه، بیش از ۲۴۰ شهروند اسرائیلی و خارجی را به گروگان گرفت، اما می‌گوید شماری از آن‌ها در جریان بمباران غزه توسط اسرائیل کشته شده‌اند.
قطر، اسرائیل و حماس از تایید مذاکرات خودداری کرده و طاهر النونو، مشاور رئیس دفتر سیاسی حماس که در دوحه قطر مستقر است، نیز به رویترز گفته است دولت بنیامین نتانیاهو در مذاکرات «جدی نیست».
بنی گانتس عضو کابینه جنگ حکومت اضطراری اسرائیل نیز روز چهارشنبه اعلام کرد حتی اگر برای بازگرداندن گروگان‌های‌مان مجبور به آتش‌بس شویم، جنگ تا پایان رسیدن به اهداف‌مان متوقف نخواهد شد.
پیشتر بنیامین نتانیاهو اعلام کرده بود که هدف نهایی اسرائیل از بین بردن کامل حماس در نوار غزه است.


* دومین روز راهپیمایی صدها تن از اعضای خانواده‌های اسرائیلی‌های به گروگان گرفته شده
صدها تن از اعضای خانواده‌های اسرائیلی‌ که گروه‌ افراطی مسلح حماس و جهاد اسلامی فلسطین در حمله روز ۱۵ مهر به اسرائیل بستگان‌شان را به گروگان گرفته‌اند، راه‌پیمایی پنج روزه خود از تل‌آویو به سوی اورشلیم را برای دومین روز ادامه دادند.
این ابتکار توسط یووال هرن صورت گرفته است که اعضای حماس پدرش را کشتند و مادر و شش تن دیگر از بستگان او را به غزه ربوده‌اند.
در کنار اعضای بازمانده خانواده‌ها، هزاران اسرائیلی دیگر نیز برای حمایت از این خانواده‌ها، در مسیر تل‌آویو تا اورشلیم به راه‌پیمایان معترض خواهند پیوست. این مسیر حدودا ۷۰ کیلومتری قرار است طی پنج روز طی شود تا بزرگسالان و کسانی که توان جسمی کمتری دارند هم بتوانند در آن شرکت کنند.
آن‌ها گفته‌اند با رسیدن به اورشلیم، که قدرت سیاسی دولت و دفتر نخست‌وزیری در آن قرار دارد، می‌خواهند با سیاستمداران، به‌ویژه بنیامین نتانیاهو دیدار کرده و خواهان آن شوند که تلاش خود را برای رهایی ربوده‌شدگان دو چندان کنند.
این اقدام بزرگ‌ترین تحرک اعتراضی خانواده‌های ربوده‌شدگان از روز حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل است.
آمریکا و اتحادیه اروپا، گروه افراطی حماس را که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، یک سازمان تروریستی می‌دانند.

منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024