جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.11.2023, 11:00

بیمارستان شفا به کنترل نیروهای اسرائیلی درآمد


* نیروهای اسرائیلی بیمارستان شفا را در کنترل گرفتند
رشدی ابوالعوف،‌ خبرنگار بی‌بی‌سی در خان‌یونس غزه می‌گوید: من به تازگی با یک شاهد عینی در بیمارستان شفا تماس گرفتم. او در مورد حمله ارتش اسرائیل به تاسیسات توضیحاتی داد.
خضر روزنامه‌نگاری که خودش در بیمارستان شفا بستری است به من گفت که «نیروهای اسرائیلی اتاق به اتاق، طبقه به طبقه می‌روند و از همه، چه کارکنان و چه بیماران، بازجویی می کنند».
او گفت: «شماری از کادر درمانی و افراد عرب‌زبان هم آنها را همراهی می‌کنند.» آوارگانی که در محوطه پناه گرفته‌اند مجبور شده‌اند در حیاط جمع شوند. «بازرسی امنیتی» آنجا همچنان جریان دارد.
او گفت در حال حاضر ارتش اسرائیل «کنترل کامل» بیمارستان را در دست دارد و «هیچ تیراندازی» هم صورت نگرفته است.
بی‌بی‌سی مستقلا قادر به تایید گزارش‌ها در خصوص «کنترل کامل بیمارستان نیست».
پیشتر ارتش اسرائیل گفته بود که در منطقه مشخصی از بیمارستان در حال انجام «عملیات دقیق و هدفمندی» است.
شفا مجهزترین و بزرگترین بیمارستان غزه در روزهای گذشته کانون اصلی جنگ بوده است.
برآورد می‌شود نزدیک به ۹ تا ۱۰ هزار نفر در آنجا پناه گرفته‌اند.
مقامات فلسطینی و نهادهای بین‌المللی بارها درباره وضعیت این بیمارستان هشدار داده‌اند. این بیمارستان مجموعه‌ای از پنج تا شش ساختمان است.


* ارتش اسرائیل: بیمارستان شفا شاید قلب تپنده حماس باشد
پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسراییل، به سی‌ان‌ان گفت که ساختمان بیمارستان شفا ممکن است «قلب تپنده» حماس باشد.
او اندکی پس از شروع آغاز عملیات ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای به شبکه خبر سی‌ان‌ان گفت: «هدف ما این است در جستجوی حماس، در هر جا که مخفی شده، به آنجا برویم. محوطه بیمارستان مرکز اصلی عملیات و شاید حتی قلب تپنده و مرکز ثقل آنها باشد».
او گفت: «ما سعی کرده‌ایم بیمارستان را تخلیه کنیم، برای خدمات ضروری سوخت به آنها بدهیم و حتی دستگاه انکوباتور بیاوریم و بعضی از نوزادان [نارس] را بیرون بیاوریم، چون مردم غزه دشمن ما نیستند، حماس دشمن ماست.»
امدادگران وضعیت در داخل شفا بزرگترین بیمارستان غزه را «وخیم» توصیف کردند.
هزاران نفر در هراس از بمباران بی‌وقفه در شمال غزه به این بیمارستان پناه برده بودند.


* یک مقام بهداشتی حماس: ده‌ها نیروی ارتش اسرائیل در داخل ساختمان بیمارستان الشفاء هستند
یوسف ابوالریش، یکی از مقامات وزارت بهداشت حماس که در داخل بیمارستان شفا غزه، جایی که اسرائیل مدعی است یک مرکز فرماندهی حماس در آن قرار دارد، می‌گوید که تانک‌های اسرائیلی را در داخل مجتمع و «ده‌ها سرباز و کماندو را در داخل اورژانس و ساختمان‌های پذیرایی دیده است.»
ارتش اسرائیل گفته است که در حال انجام «عملیات دقیق و هدفمندی علیه حماس در منطقه مشخص» این تاسیسات است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، تخمین‌ها برای تعداد بیماران، کارکنان و افراد آواره در داخل مجموعه بیمارستان از صدها تا ده‌ها هزار نفر است که تأیید تعداد واقعی آنها به‌طور مستقل غیرممکن است.
اسرائیل معتقد است که برخی از حدود ۲۴۰ گروگان غزه «ممکن است» در هزارتوی تونل‌ها و اتاق‌های حماس در زیر بیمارستان اسیر باشند.
ارتش اسرائیل گفت که مسیرهای تخلیه غیرنظامیان را فراهم کرده است و پیش از آغاز عملیات صبح امروز به حماس ۱۲ ساعت مهلت داده است که هرگونه عملیات نظامی در داخل بیمارستان را متوقف کند.


* مقام امنیتی اسرائیل: عملیات در بیمارستان شفا در صورت لزوم گسترش خواهد یافت
یک مقام امنیتی که نامش فاش نشده است می‌گوید که عملیات اسرائیل در بیمارستان شفا که از سحرگاه چهارشنبه آغاز شده، «در صورت لزوم گسترش خواهد یافت» و تاکید کرد که «ارتش [اسرائیل] دقیقاً می‌داند که قرار است در آنجا چه چیزی پیدا کند.»
این مقام به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «ما عملیات را از مناطق جزئی آغاز کردیم و در صورت لزوم گسترش خواهد یافت.»
به گزارش نشریه «تایمز‌اف‌اسرائیل» این مقام اسرائیلی می‌گوید: «تصمیم این بود که فقط در صورتی وارد شفا شویم که دقیقاً بدانیم چه چیزی وجود دارد و کجاست، همانطور که در بیمارستان رانتیسی انجام دادیم، بیمارستانی که تنها زمانی [به آن هجوم بردیم] که دقیقاً می‌دانستیم در زیرزمین آن چه چیزی وجود دارد.»
ارتش اسرائیل سحرگاه چهارشنبه اعلام کرد که در حال انجام «عملیات دقیق و هدفمندی علیه حماس در منطقه مشخص» در بیمارستان شفا، مرکز درمانی شهر غزه است.
در اوایل این هفته، ارتش اسرائیل آنچه را که شواهدی بر این بود که زیرزمین بیمارستان کودکان رانتیسی شهر غزه توسط گروه حماس برای مخفی کردن اسلحه‌ها و «احتمالاً نگه‌داشتن گروگان‌های ربوده شده» در ۷ اکتبر مورد استفاده قرار می‌گرفت، فاش کرد. اسرائیل معتقد است که شبه‌نظامیان حماس و جهاد اسلامی از مراکز عمومی از جمله بیمارستان‌ها به عنوان مرکز فرماندهی نظامی استفاده می‌کنند.


منبع خبرها: بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024