جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 11.11.2023, 10:12

دست‌کم ۲۰ نماینده مجلس «رد صلاحیت» شدند


رسانه‌ها در ایران از رد صلاحیت «گسترده» نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داده‌اند. در میان رد صلاحیت شدگان نام حداقل ۲۰ تن از نمایندگان فعلی به چشم می‌خورد.

در حالی که حداقل برخی از جریان‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان انتظار داشتند با توجه به سخنان مقام‌های ارشد حکومتی مبنی بر مشارکت گسترده در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سخت‌گیری‌های هیئت‌های اجرایی و نظارت کمتر شود، انتشار فهرست نخست نامزدهای تایید صلاحیت شده بیانگر حذف آنها و چندین تن از نمایندگان فعلی است.

رسانه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان شنبه ۲۰ آبان از رجب رحمانی(تاکستان)، سمیه محمودی(شهرضا)، محمد خدابخشی (الیگودرز)، مسعود پزشکیان (تبریز)، معین‌الدین سعیدی (چابهار)، سید موسی موسوی (لامرد)، غلامرضا نوری (بستان‌آباد)، احمد علیرضابیگی (تبریز)، جلال محمودزاده (مهاباد)، جلیل رحیمی جهان‌ابادی (تربت‌جام)، جلیل مختار (آبادان)، احمد رسولی‌نژاد (دماوند)، عادل نجف زاده (خوی)، هاجر‌ چنارانی (نیشابور)، اردشیر مطهری (گرمسار)، فاطمه مقصودی (بروجرد)، مجتبی محفوظی (آبادان)، محمد مولوی (آبادان) و محمد کعب‌عمیر (شوش) به عنوان نمایندگان کنونی که رد صلاحیت شده‌اند نام بردند.

روزنامه هم‌میهن گفته است احتمال می‌رود شمار بیشتری از نمایندگان کنونی رد صلاحیت شده باشند چرا که برخی از آنها هنوز نامه فرمانداری را دریافت نکرده‌اند.

همچنین بنا بر گزارش‌های منتشر شده در این رسانه‌ها چندین تن از اعضای احزاب اصلاح‌طلب و میانه‌رو داوطلب نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی هم نامه عدم تایید صلاحیت خود را دریافت کرده‌اند.

برای چه رد صلاحیت شدند؟

دلیل رد صلاحیت بسیاری از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی نامشخص است. مسعود پزشکیان که سابقه نایب رئیسی مجلس را هم دارد و احمد علیرضا بیگی دو نماینده کنونی مجلس اما گفته‌اند که به دلیل «عدم التزام به نظام» و «محکومیت به اقدام علیه امنیت کشور» صلاحیت‌شان تایید نشده است.

پزشکیان از نمایندگان نزدیک به جریان اصلاح‌طلبان است و علیرضابیگی هم نماینده نزدیک به محمود احمدی‌نژاد. او چند ماه قبل فاش کرد که بسیاری از نمایندگان مجلس برای رای عدم استیضاح به وزیر صنعت، معدن و بازرگانی خودرو شاسی بلند دریافت کرده‌اند. به رغم تایید این موضوع از سوی برخی از نهادهای نظارتی، علیرضابیگی محاکمه و در دادگاه بدوی محکوم شد.

روزنامه اعتماد با استناد به سخنان قاسم روانبخش، از اعضای جبهه پایداری گفته است که برخی از نمایندگان به دلیل مخالفت با لایحه موسوم به حجاب و عفاف رد صلاحیت شده‌اند. روانبخش ۱۷ آبان خواهان این شده بود که هیئت‌های اجرایی و نظارت مخالفان لایحه حجاب و عفاف را تایید صلاحیت نکنند.

ممکن است تایید صلاحیت شوند

نامزدهای رد صلاحیت شده این فرصت را دارند تا به هیئت‌های نظارت اعتراض کنند. احتمال می‌رود صلاحیت برخی از آنها در این هیئت‌ها تایید شود.

هیئت‌های اجرایی مدعی‌اند صلاحیت نامزدها را بر اساس پاسخ استعلام از نهادهای امنیتی و قضایی بررسی و اعلام کرده‌اند.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور گفته داوطلبان نامزدی رد صلاحیت می‌توانند شکایت خود را به فرمانداری‌ها تحویل دهند تا در هیئت‌های نظارت بررسی شود.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار است ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شود.

رادیو زمانه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024