جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.11.2023, 23:37

بالاگرفتن تلاش‌ها برای آزادی حدود ۲۴۰ گروگان


* کاخ‌سفید می‌گوید برای سوخت‌رسانی به غزه تلاش می‌کند
امروز گزارش شد که رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - با همتای اسرائیلی خود، یعنی رئیس موساد در قطر جلسه داشته و همزمان از مصر خبر رسیده که رهبران سیاسی حماس با مقام‌های ارشد اطلاعاتی قاهره دیدار کرده‌اند. این تحرکات را ناظران نشانی از بالاگرفتن تلاش‌ها برای آزادی حدود ۲۴۰ گروگانی دانسته‌اند که حماس طی حمله خونین روز هفتم اکتبر به اسرائیل در اختیار گرفته است.
حالا جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ‌سفید آمریکا با بی‌بی‌سی درباره آخرین تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها و کمک رسانی به غزه گفتگو کرده که مهمترین بخش‌های آن را در زیر می‌خوانید:
جان کربی می‌گوید برای انتقال گروگان‌ها پس از آزادی به ایجاد «مسیری امن» وقفه طولانی‌ مدت نیاز است تا ضمن جابجایی آنها امکانات فوری پزشکی و حمل و نقل فراهم شود
سخنگوی امنیت ملی کاخ‌سفید می‌گوید نگرانی درباره قطع سوخت رسانی به غزه و مشکلات ناشی از آن برای مراکزی چون بیمارستان‌ها، «یک نگرانی جدی و به حق» است و کاخ‌سفید «با جدیت در تلاش» برای سوخت رسانی به مناطق حساس در داخل غزه است
از زمان حمله خونین هفتم اکتبر حماس به اسرائیل که موجب کشته شدن ۱۴۰۰ نفر و گروگان گرفته شدن ۲۴۰ نفر شده، اسرائیل اجازه ورود سوخت به داخل غزه را نداده است.
روز گذشته امدادرسانان سازمان ملل متحد از مشاهدات خود در بیمارستان‌های مرکزی شهر غزه چون بیمارستان شفاء گزارش دادند و این که نبود سوخت چگونه ممکن است به مرگ بیماران و مجروحان منجر شود.


* مقامات آمریکایی می‌گویند، آمار کشته‌شدگان در غزه می‌تواند بیشتر از گزارش‌ها باشد
باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه به مجلس نمایندگان این کشور گفت، مقامات آمریکایی معتقدند آمار کشته‌شدگان در غزه حتی می‌تواند بیشتر از ده هزار نفری باشد که وزارت بهداشت غزه گزارش داده است.
مقامات اسرائیلی و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، از آنجا که وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس است، صحت آمار آن را زیر سئوال برده‌‌اند.
به گزارش روز پنج‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، باربارا لیف گفت: «به نظرمان [آمار کشته‌شدگان] خیلی بالا باشد. صادقانه می‌گویم. حتی می‌تواند بیشتر از آن‌چه باشد که گزارش داده‌اند.»
وی بدون ذکر جزییات عنوان کرد که مقامات آمریکایی اطلاعات خود را «از منابع مختلفی که در آنجا حضور دارند» دریافت می‌کنند.
خانم لیف همچنان گفت که مقامات غزه آمار کشته‌شدگان غیرنظامی را از شبه‌نظامیان تفکیک نمی‌کنند و تا زمانی که این جنگ ادامه دارد، سخت می‌توان آمار واقعی کشته‌شدگان را دریافت.


* یک اندیشکده بریتانیایی می‌گوید «توقف‌های ۴ ساعته» نتیجه فشار جو بایدن بر اسرائیل بوده است
اندیشکده بریتانیایی چتم هاوز می‌گوید موافقت ارتش اسرائیل با توقف‌های انسان‌دوستانه چهار ساعته روزانه در شمال غزه نتیجه رایزنی‌های فشرده جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و وزیرخارجه کابینه او، آنتونی بلینکن بوده است.
چتم هاوز ارزیابی خود را امروز چنین بیان کرده: «این موضوع آشکار نتیجه فشارهای آمریکا است - مستقیما از سوی پرزیدنت بایدن و آنتونی بلینکن و دیگران که مرتبا به اسرائیل گوشزد کردند که آمار قربانیان غیرنظامی غیرقابل قبول است و می تواند به بالاگرفتن بحران در کرانه غربی شود».
نومی بر یاکوف، از چتم هاوز همچنین گفته که: «اردن و مصر هم به اوج نارضایتی خود از اوضاع رسیده‌اند».
به گفته خانم بریاکوف اسرائیل خواستار تخلیه هر چه بیشتر غیرنظامیان از شهر غزه است اما مشکل اینجاست که حماس مقرهای عملیاتی و زرادخانه‌های خود را زیر ساختمان های مسکونی مستقر می‌کند».
«این تنها یک وقفه‌ است و اسرائیل طی آن به مدت چهار ساعت حملات خود علیه حماس را متوقف و سپس از سر خواهد گرفت، با این هدف که تا حد ممکن زیرساخت‌های نظامی حماس را نابود کند».


* حوثی‌های یمن می‌گویند موشک‌های بالستیک به سمت اهداف اسرائیلی شلیک کرده‌اند
سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن روز پنجشنبه گفت که این گروه شماری موشک بالستیک به سمت اهداف مختلف در اسرائیل از جمله اهداف نظامی در شهر ایلات پرتاب کرده است.
ارتش اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود یک پهپاد ناشناس به ایلات که در جنوب این کشور قرار دارد اصابت کرد که آسیب‌های جزئی به یک مدرسه وارد کرد و تلفاتی در برنداشت.
حوثی‌های یمن که مورد حمایت نظامی و مالی جمهوری اسلامی ایران هستند از زمان حمله حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر، موشک و پهپادهایی به خاک اسرائیل در حمایت از حماس پرتاب کرده بودند که اکثر آن‌ها توسط ناوگان آمریکا در دریای سرخ یا اسرائیل رهگیری شدند یا به علت برد کافی نداشتن، در کشورهای همسایه سقوط کردند.


* تفاوت «وقفه انسان‌دوستانه» و «آتش‌بس» در جنگ چیست؟
تشکیلات بهداشتی غزه که توسط حماس اداره می‌شود می‌گوید ظرف یک ماه گذشته بیش از ۴۱۰۰ کودک در جریان جنگ اسرائیل-غزه کشته شده‌اندImage caption: تشکیلات بهداشتی غزه که توسط حماس اداره می‌شود می‌گوید ظرف یک ماه گذشته بیش از ۴۱۰۰ کودک در جریان جنگ اسرائیل-غزه کشته شده‌اند
ارتش اسرائیل امروز رسما از آغاز اجرای وقفه‌های انسان‌دوستانه ۴ ساعته در شمال غزه خبر داده هر چند مجددا تاکید کرده است که این وقفه‌ها نباید با آتش‌بس اشتباه گرفته شوند.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم که بارها گفته تا زمان آزادی گروگان‌های اسرائیلی از سوی حماس هیچ آتش‌بسی را نخواهد پذیرفت، دو روز پیش در گفتگو با شبکه ای‌بی‌سی آمریکا از امکان ایجاد «وقفه‌های کوتاه» با اهداف انسان‌دوستانه سخن گفته بود.
تفاوت اصلی میان «وقفه انسان‌دوستانه» و «آتش‌بس» در دو خصوصیت آنها است؛ اول مدت زمان و دوم خروجی نهایی آنها.
در حالی که آتش‌بس معمولا از چند روز تا نامحدود در سراسر میدان نبرد برقرار می‌شود، وقفه‌های انسان‌دوستانه اغلب محدود به چند ساعت و بنابر موقعیت‌ها ممکن است تنها در یک بخش از میدان جنگ برقرار شود.
به لحاظ محتوایی هم وقفه‌های انسان‌دوستانه همان طور که از نام‌شان پیداست تنها با هدف فراهم کردن فرصت امداد و نجات غیرنظامیان صورت می‌گیرد و هیچ نشانی از رضایت دو طرف مخاصمه مبنی بر آمادگی برای مذاکره یا پایان جنگ نیست.
اما آتش‌بس‌ها معمولا از آمادگی دو طرف برای نشستن بر سر میز مذاکره و حل کردن مشکلات از طریق دیپلماتیک است و البته با این شرط که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، امکان بازگشتن به میدان نبرد وجود دارد.
در حال حاضر، اسرائیل برای هرگونه آتش‌بسی آزادی کامل بیش از ۲۴۰ گروگان دردست حماس را پیش شرط اصلی خود قرار داده و حماس هم آزادی گروگان‌ها را مشروط به رها شدن بیش از ۷ هزار فلسطینی در بند زندان‌های اسرائیل کرده است. شروطی که به نظر نمی‌رسد چشم انداز امیدوارکننده‌ای برای برقراری آتش‌بس دست کم در روزهای آینده به دست دهد.
همزمان، آمریکا، بریتانیا و چند کشور غربی دیگر هم همسو با اسرائیل برقراری آتش‌بس در شرایط فعلی را «به نفع حماس و توجیه کننده حملات خونین روز هفتم اکتبر» این گروه می‌دانند و موافق آن نیستند.


* موافقت اسرائیل با وقفه «چهار ساعته» بشردوستانه روزانه در نوار غزه
آمریکا می‌گوید اسرائیل با وقفه بشردوستانه «چهار ساعته» روزانه در عملیات نظامی خود در نوار غزه موافقت کرده است تا غیرنظامیان ساکن این باریکه بتوانند به نواحی جنوبی بروند.
رئیس‌جمهور آمریکا نیز روز پنجشنبه گفت درخواست «وقفه طولانی‌تر از سه روز» را در جریان مذاکرات بر سر آزادی گروهی از گروگان‌ها از دست حماس را با اسرائیلی‌ها در میان گذاشته است.
جو بایدن در عین حال با آتش‌بس عمومی در نوار غزه مخالفت کرد.
از زمان حمله مرگبار روز ۱۵ مهر گروه افراطی حماس به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی که باعث قتل عام بیش از ۱۴۰۰ شهروند این کشور شد، ارتش اسرائیل نوار غزه را به‌طور کامل محاصره کرده و جریان آب، برق، مواد غذایی و دارو به این باریکه را قطع کرده است.
این کشور همچنین با بمباران شدید و عملیات زمینی در غزه گفته که قصد دارد حماس را از این منطقه پاکسازی کند و برای مدت طولانی امنیت آن را برعهده گیرد.


* کمک گرفتن از کرکس‌ها برای یافتن اجساد حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل
خبرگزاری فرانسه گزارش داده که کرکس‌ها به ارتش اسرائیل برای پیدا کردن مکان اجساد یا گورهای دسته‌جمعی حمله ۱۵ مهر اعضای گروه افراطی حماس به اسرائیل کمک می‌کنند.
این طرح از سوی یک واحد متعلق به شاخه منابع انسانی ارتش اسرائیل، که مسئول جست‌وجوی سربازان گمشده است، به اجرا درآمده.
مدیر برنامه پرندگان در خطر انقراض سازمان طبیعت و پارک‌های اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت: «زمانی که جنگ شروع شد، نیروهای ذخیره که در آن واحد خدمت می‌کردند به من مراجعه کرده و پرسیدند که آیا پرندگان من می‌توانند در کاری کمک کنند.»
کرکس‌ها پرندگان شکاری با میدان دید بسیار وسیع هستند که می‌توانند اجساد را که بخش عمده غذای آن‌ها را تشکیل می‌دهد، از آسمان تشخیص دهند.
گونه‌های زیادی از کرکس‌ها در سراسر جهان وجود دارد، اما در اسرائیل، کرکس گریفون در خطر انقراض است.
برنامه پرندگان در خطر انقراض چند صد مورد از این شکارچیان مجهز به تجهیزات جی‌پی‌اس را دنبال می‌کند تا مسیر مهاجرت آن‌ها را بررسی کند، رفتار تغذیه آن‌ها و همچنین تهدیداتی را که علیه این گونه‌های محافظت شده وجود دارد، مورد مطالعه قرار دهد.
مدیر این برنامه گفت که نمی‌تواند در مورد مکان و هویت اجساد پیدا شده از سوی این کرکس‌ها اطلاعات بیشتری منتشر کند.
او افزود: «من اطلاعاتم را به ارتش فرستادم. آن‌ها برای بررسی رفتند و چهار جسد پیدا کردند.»
اجساد چند صد نفر از «ناپدیدشدگان» حمله حماس به اسرائیل هنوز پیدا و شناسایی نشده است.
به گفته مقامات اسرائیل، دست‌کم ۱۴۰۰ نفر در این حمله کشته شدند که اکثریت آنان را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند.
همچنین به گفته اسرائیل، اعضای حماس حدود ۲۴۰ اسرائیلی را نیز ربوده و به غزه برده‌اند.
پلیس اسرائیل روز دوشنبه گفت که اجساد ۸۴۳ غیرنظامی و ۳۵۱ سرباز را شناسایی کرده است.


* نماینده آمریکا: نشانه‌ای از تمایل ایران و نیروهای نیابتی برای ورود به جنگ دیده نمی‌شود
نماینده ویژه آمریکا در امور بشردوستانه خاورمیانه می‌گوید نشانه‌ای از تمایل ایران و نیروهای نیابتی آن برای ورود به جنگ حماس و اسرائیل دیده نمی‌شود.
دیوید ساترفیلد روز پنج‌شنبه افزود ضروری است که ایران و حزب‌الله لبنان اقدامات تحریک‌آمیز انجام ندهند.
او در ادامه تصریح کرد که تبادل آتش میان حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی در مرز لبنان احتمال اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهد: «ما معتقد نیستیم که درگیری لبنان و اسرائیل به هیچ وجهی قریب‌الوقوع باشد. واقعیت کنونی این است که هیچ نشانه‌ای از هیچ طرفی وجود ندارد که قصد تسریع درگیری یا جنگ را داشته باشد.»
آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی پیشتر نیز به ایران و حزب‌الله هشدار داده بودند که وارد جنگ حماس و اسرائیل نشوند.
با این‌حال، تنش‌های نظامی کنترل‌‌شده‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله مشاهده شده و حوثی‌های یمن نیز حملات موشکی نافرجامی به اسرائیل داشته‌اند.
سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید از زمان حملات گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر تا سه‌شنبه هفته جاری، «نیروهای آمریکایی حداقل ۴۰ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند که ۲۲ بار در عراق و ۱۸ بار در سوریه بوده است».
آمریکا نیز دو بار مواضع شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در سوریه بمباران کرده است که اولی در چهارم آبان و دومی در ۱۷ آبان انجام شد.


* اسرائیل می‌گوید شهر ایلات توسط یک پهپاد ناشناس مورد حمله قرار گرفته است
ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد یک فروند پهپاد ناشناس به یک مجتمع غیرنظامی در شهر ایلات در جنوب این کشور اصابت کرد، اما تنها خسارت جزئی به بار آورده است.
در هفته‌های اخیر، حوثی‌های مورد حمایت ایران بارها تلاش کردند که با موشک و پهپاد خاک اسرائیل را هدف قرار دهند اما همه آن‌ها یا رهگیری شدند یا برد کافی پیدا نکردند و در کشورهای همسایه سقوط آمدند.
ارتش اسرائیل در بیانیه روز پنجشنبه خود گفته که ماهیت این هواپیمای بدون سرنشین و جزئیات حادثه در دست بررسی است.
شهر ایلات مهمترین گلوگاه تجاری اسرائیل در دریای سرخ است. این کشور حضور دریایی خود را در این منطقه برای حفاظت از مرزهای جنوبی‌اش تقویت کرده است.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024