جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 09.11.2023, 12:04

بازداشت ۳۰ شهروند بهایی در کرج، شیراز و همدان


حقوق بشر در ایران ـ امروز پنجشنبه ۱۸آبان ماه ۱۴۰۲، ماموران امنیتی در شهرهای کرج و همدان دستکم ۱۴ تن از شهروندان بهایی را بازداشت کردند. از سوی دیگر، منازل دستکم ۱۶ تن از شهروندا بهایی ساکن استان همدان و شهر شیراز، تفتیش و برخی لوازم شخصی این شهروندان، توقیف شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲، بابک زینلی، فواد طائفی، ایمان احسانی، ایرن رحمانی، رضا یزدی و فهیمه یزدی، شش شهروند بهایی ساکن مهرشهر کرج مرکز استان البرز، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به نقل از یک فرد مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”ماموران امنیتی با یورش گسترده به منازل این شهروندان بهایی پس از تفتیش منازل و توقیف کتب مذهبی، گوشی های تلفن همراه و لب تاپ و کیس های کامپیوتر از منازل این شهروندان، سپس این افراد را بازداشت کردند.”

این فرد مطلع در ادامه افزود:”در برخی از این بازداشتها ماموران امنیتی با استفاده از قوه قهریه و ارعاب در صدد سرکوب و این شهروندان بهایی بر آمدند.”

تا لحظه تنظیم این خبر، از مکان نگهداری و علت دقیق بازداشت این شهروندان بهایی اطلاعی حاصل نشده است.

در خبری دیگر، در ساعات پایانی سه شنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲، عاطفه زاهدی، مسعود آذرنوش، زرین احدزاده، نعیم اقدسی، ندا محبی، ژاله رضایی، فریده ایوبی و نورا ایوبی، هشت تن از شهروندان بهایی ساکن استان همدان، توسط ماموران اداره کل اطلاعات آن استان، بازداشت شدند.

براساس این گزارش، بازداشت جملگی این شهروندان بهایی توام با تفتیش منازل و توقیف بر خی لوازم شخصی از این شهروندان بهایی همراه بوده است.

علاوه بر این، روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲، منازل پرویز معبودی، افشین راشدی، حمید راشدی، کیومرث راشدی، مهران خاندل، پوران حبیبی (خاندل)، ژینوس شادابی، اختر کوثری (نعیمی)، روحیه عبدی، حمید عزیزی، رامین مقیمی، عطا رجبی، مظفر ایوبی، عنایت تکاپویی و فرهنگ معبودی، توسط ماموران وابسته به یکی از نهادهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت.

به نقل از یک فرد مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”ماموران پس از تفتیش منازل این شهروندان بهایی، برخی لوازم شخصی از قبیل کارتای عابربانک، گوشی های تلفن همراه، لپ تاپ، هارد دیسک کامپیوتر و برخی لوازم شخصی این افراد را توقیف و سپس به این شهروندان اعلام شده که حق خروج از استاتن همدان را ندارند و طی روزهای آتی احضار خواهند شد.”

افزون بر این، روز شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۴۰۲، منزل رویا شیخی، شهروند بهایی ساکن شهر شیراز مرکز استان فارس، توسط ماموران اداره اطلاعات آن شهر تفتیش و برخی لوازم شخصی از این شهروند بهایی توقیف شد.

یه نقل از یک شهروند بهایی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران:”مامورین اداره اطلاعات، با یوش به منزل خانم شیخی، چندین ساعت آن مکان را تفتیش و سپس برخی لوازم شخصی از قبیل گوشی های تفلن همراه اعضای خانواده و خود این شهروند بهایی، کارت ملی، کارتهای عابر بانک، لپ تاپ، کتب مذهبی، گذرنامه و برخی دیگر از اقلام شخصی را از منزل این شهروند بهایی توقیف کردند.”

این فرد مطلع درادامه افزود:”هنوز از علت اصلی این تفتیش منزل اطلاعی حاصل نشده است.”

شهروندان بهائی بر طبق بخشنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوب ۶ اسفند ۱۳۶۹ از هرگونه حقوق شهروندی محروم هستند و از سوی حکومت جمهوری اسلامی با انواع و اقسام موارد نقض حقوق بشر و اعمال رفتارهای قهرآمیز روبرو هستند.

اجبار شهروندان به پیروی از یک نوع عقیده خاص به مثابه سرکوب آزادی بیان و اندیشه و ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشرو ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

سرکوب بهائیان ایران ناقض ماده ۲و ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است که بر حق افراد بر انجام مناسک مذهبی و تبلیغات و انجام آموزشهای مذهبی چه بصورت جمعی و چه بصورت خصوصی تاکید می کند.‌

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024