جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.11.2023, 18:18

اعتراف قوه قضائیه به بی‌گناهی حمید قره‌حسنلو


خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، در واکنش به ادعاهای برادر روح‌الله عجمیان، بسیجی کشته‌شده در روز چهلم حدیث نجفی، درباره نقش حمید قره‌حسنلو در مرگ برادرش و درخواست اعدام او اعلام کرد که آقای قره‌حسنلو در کشته شدن عجمیان نقشی نداشته است.

حسین عجمیان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد که چهارشنبه ۱۷ آبان منتشر شد، با اشاره به حمید قره‌حسنلو گفته بود که او «دست چپ» برادرش را شکسته و یک «ضربه چاقو» هم به پهلوی او زده که باعث مرگش شده است.

خبرگزاری قوه قضائیه درباره این اظهارت نوشته که بر اساس گزارش پزشکی قانونی، شکستگی مورد ادعا در بدن روح‌الله عجمیان دیده نشده و افزوده است: «نه تنها تصاویر روز حادثه نیز نشان می‌دهد چاقویی در دست حمید قره حسنلو نبوده است، بلکه هیچ ادعا و یا مطلبی در پرونده مبنی بر حمل چاقو از سوی قره حسنلو مطرح نشده است.»

حسین عجمیان مانند پدرش مدعی دخالت در این پرونده و «تغییر مسیر» آن شده است که به ادعای آنها، باعث شد حمید قره‌حسنلو اعدام نشود.

خبرگزاری میزان که که مواضع رسمی قوه قضائیه را منعکس می‌کند، در این باره گفته است طی دادرسی این پرونده هیچکس «له یا علیه متهمان دخالت و یا توصیه به صورت شفاهی و یا کتبی نداشته است.»

هفته گذشته، پدر روح‌الله عجمیان در یک برنامه زنده تلویزیونی مدعی دخالت علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، برای تغییر حکم آقای قره‌حسنلو شده بود.

وکیل خانواده قره‌حسنلو در واکنش به این دعا گفت: «علی‌اکبر ولایتی هیچ‌گونه دخالتی در این پرونده نداشته و ندارد.»

در این پرونده برای حمید قره‌حسنلو ابتدا حکم اعدام صادر شد، اما این حکم پس از نقض در دیوان‌عالی کشور به ۱۵ سال حبس در تبعید در یزد تغییر پیدا کرد.

متن منتشر شده در خبرگزاری میزان همچنین از کمک حمید قره‌حسنلو به یک «طلبه مضروب» در نزدیکی محل کشته شدن روح‌الله عجمیان خبر داده است.

احمد زیدآبادی با نقل قول این قسمت از گزارش خبرگزاری میزان، در کانال تلگرام خود نوشته است: «با این توضیحات، قوۀ قضائیه ممکن است به افکار عمومی توضیح دهد که پس به چه دلیل و به کدامین گناه دکتر حمید قره‌حسنلو با آن کیفیت بازداشت و به ۱۵ سال حبس به صورت نفی‌بلد در زندان یزد محکوم شده است؟»

محسن برهانی، حقوقدانی که در یک سال گذشته بارها از برخورد قضایی با معترضان سال ۱۴۰۱ و صدور احکام اعدام انتقاد کرده است، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نقض حکم اعدام آقای قره‌حسنلو را «اقدامی قانونی، شرعی و منطبق با موازین» دانست.

او در ادامه نوشت: «یاوه‌گویی و داستان‌سرایی رسانه‌ای برخی بی‌سوادها و بی‌اطلاعان از قوانین و پرونده‌ها، شرم‌آور است.»

حمید قره‌حسنلو و همسرش فرزانه قره‌حسنلو بعد از بازداشت در منزل‌شان کمی بعد از روز چهلم حدیث نجفی، به گفته نزدیکان‌شان، به مدت طولانی تحت شکنجه‌های شدید بودند تا به نقش خود در وقایع آن روز و قتل روح‌الله عجمیان اعتراف کنند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی در پرونده کشته شدن این بسیجی در جریان اعتراضات سال گذشته، محمد حسینی و محمدمهدی کرمی را به اعدام محکوم کرد و این حکم ۱۷ دی پارسال اجرا شد.


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024