جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.11.2023, 9:51

دومین شکست سنگین قلیچداراوغلو در یک سال


کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق (CHP)، بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه ۲۰۲۳، در  سی و هشتمین کنگره حزب نیز در حفظ مقام ریاست خود نیز شکست خورد و برکنار شد. کنگره «اوزگور اوزل»، نماینده مردم شهر مانیسا در پارلمان ترکیه را به عنوان رهبر جدید حزب انتخاب کرد.

سی و هشتمین کنگره حزب جمهوری‌ خلق (CHP)، از نیمه‌شب شنبه ۴ تا صبج یکشنبه ۵ نوامبر ادامه داشت. نمایندگان حاضر پس از دو دور رای‌گیری به جایگزینی قلیچداراوغلو با اوزغور اوزل نسبتا ناشناخته رای دادند. این کنگره یکی از پرحاشیه‌ترین کنگره‌های حزب جمهوری خلق بود و از سوی ناظران تاریخی توصیف شد.

در دور اول رای‌گیری هیچیک از دو نامزد به حد نصاب آرا دست نیافتند و رای‌گیری به دور دوم کشیده شد. در رای‌گیری نهایی اوزگور اوزل با اختلاف ۸۱۲ بر ۵۳۶ از مجموع ۱۳۶۷ رای، برنده شد.

اوزل که سخنگوی حزب جمهوری خلق در پارلمان ترکیه است، در این رقابت، حمایت اکرم امام اوغلو و منصور یواش شهرداران استانبول و آنکارا را به همراه داشت.

گفته می‌شود ۱۰۰ نفر از مجموع ۱۳۵ نماینده پارلمان از حزب جمهوری خلق از کلیچدار اوغلو حمایت کرده بودند اما اوزل توانست با حمایت چهره‌های شاخص به رهبری حزب برسد.

اوزگور اوزل بخش زیادی از زندگی حرفه‌ای خود را به عنوان یک داروساز خصوصی در شهر تفریحی ازمیر در دریای اژه، گذرانده است. او در نهایت رئیس انجمن داروسازی ترکیه شد و در سال ۲۰۱۱ به پارلمان راه یافت. او پس از معرفی خود به عنوان کاندیدای «تغییر» در رای‌گیری نهایی با اختلاف ۸۱۲ بر ۵۳۶ برنده شد.

قلیچداراوغلو تلاش برای برکناری‌اش را «خنجر از پشت» خواند. اوزل در پاسخ گفت که می‌خواهد «داستان جدیدی بنویسد و سیاست ترکیه را تغییر دهد».

نشست حزبی در حالی برگزار شد که بیشتر توجه سیاسی به انتخابات شهرداری مارس ۲۰۲۴ معطوف است که اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) با تمام قوا وارد آن شده‌اند. اردوغان مدت‌هاست که به خود می‌بالد که هرگز در انتخابات ملی شکست نخورده و کنترل پارلمان و شهرهای اصلی ترکیه را در دست ائتلاف محافظه‌کار خود نگه داشته است.

اردوغان از زمان انتخاب مجدد خود در ماه مه ۲۰۲۳، بر بازپس‌گیری شهرداری‌های دو کلان‌شهر استانبول و آنکارا متمرکز بوده است. تحلیلگران بر این باورند که شانس اردوغان در استانبول - شهری که رهبر ترکیه در آن بزرگ شد و در آنجا کار سیاسی خود را به عنوان شهردار آغاز کرد - قوی‌تر است.

اکرم امام‌اوغلو شهردار کنونی استانبول پس از پیروزی در برابر متحد اردوغان در سال ۲۰۱۹ به یکی از مخالفان محبوب تبدیل شد. اما او از آن زمان تا حدودی درخشش خود را از دست داده است و در حال حاضر با خطر ممنوعیت حضور در سیاست توسط دادگاه‌های ترکیه مواجه است.

امام‌اوغلو در کنگره سی و هشت حزب تصمیم گرفت که قلیچداراوغلو را به چالش بکشد و از نامزدی اوزل حمایت کرد.

حاشیه‌های کنگره:

* این کنگره که در ساعت اولیه شب شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار شد پس از سخنرانی رقبای کمال قلیچدار اوغلو به حاشیه کشیده شد.

* قلیچداراوغلو که از پیروزی خود در انتخابات ریاست حزب مطمئن بود به همراه طرفدارانش در هنگام رای‌گیری به شادی و شعار پرداخت.

* پس از رای‌گیری از اعضای حزب در کنگره، اعلام شد که کمال قلیچداراوغلو ۶۶۴ رای و اوزگور اوزل ۶۸۲ رای کسب کرده‌اند. به این ترتیب هیچیک موفق به کسب اکثریت آرا نشده‌اند. تعداد نمایندگان حاضر در کنگره ۱۳۶۷ نفر بودند.

* قبل از پایان رای‌گیری طرفداران قلیچداراوغلو توییت زدند رئیس جمهور محبوب ما کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب شد.

* بسیاری از اعضای حزب از جمله قلیچداراوغلو به خیال پایان انتخابات به خانه‌های خود برگشته بودند اما شورای مرکزی حزب اعلام کرد هیچ کدام از نامزدها رای اکثریت را بدست نیاوردند و انتخابات مجددا برگزار شود.

* روسای استان‌ها برای پیروزی قلیچداراوغلو به نمایندگان فشار می‌آوردند. پیام‌های تلفنی جعلی به نام اوزغور چلیک، رئیس استانبول CHP برای نمایندگان CHP ارسال شد و درخواست حمایت از قلیچداراوغلو شد. کارکنان چلیک این پیام را رد کردند.

* دور دوم رای‌گیری برای انتخابات که در آن رئیس CHP مشخص ‌شد از ساعت ۰۰:۳۰ آغاز و در ساعت ۰۲:۳۰ به پایان ‌رسید.

* اوزگور اوزل گفت: من از همه نمایندگان‌مان دعوت می‌کنم در دور دوم رای خود را به صندوق بیاندازند. اکثریت آرای لغو شده آرایی بود که به من داده شد.آنها سعی دارند اطلاعات نادرست بزرگی را منتشر کنند.

* پس از طولانی شدن انتخابات، در مقابل سالن محل برگزاری کنگره CHP بین شرکت کنندگان سوپ عدس توزیع شد.

* شایعاتی مبنی بر کنار کشیدن کمال قلیچداراوغلو از رقابت پخش شد که ارن اردم، معاون CHP  گفت: ما دوباره آن را بیان می‌کنیم. ادعاهایی مبنی بر عقب‌نشینی قلیچداراوغلو غیرواقعی است. او تازه رای داده است. جشن دموکراسی ما ادامه دارد.

* پس از پایان رای گیری دور دوم اوزگور اوزل با ۸۱۲ از کمال قلیچدار اوغلو با ۵۳۶ رای پیش افتاد و رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه شد و دوره ۱۳ ساله کمال قلیچداراوغلو در CHP به پایان رسید.


منابع گزارش: خبرگزاری فرانسه، شبکه‌های احتماعی، تلگرام دکتر افشار سلیمانی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024