جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 04.11.2023, 23:10

پیشرفت‌هایی در جهت «وقفه انسان‌دوستانه» جنگ


* بایدن می گوید پیشرفت‌هایی به سوی «وقفه انسان‌دوستانه» جنگ در غزه به دست آمده است
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید که پیشرفت‌هایی در جهت تضمین یک «وقفه انسان‌دوستانه» در نبردها به دست آمده است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که مشغول تلاشهای دیپلماتیک در منطقه است بر این موضوع کار کرده است.
بایدن در پاسخ به این سوال که آیا پیشرفتی در این موضوع به دست آمده گفت «بله» اما جزئیاتی ارائه نکرد.


* واشینگتن پست: تا ۴۰۰ هزار نفر همچنان در شمال غزه باقی مانده‌اند
روزنامه واشینگتن‌پست روز شنبه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت همزمان با بمباران و حملات زمینی اسرائیل به شهر غزه برای از بین بردن حماس در این منطقه و آزادی گروگان‌ها، جمعیتی در حدود ۴۰۰ هزار نفر در شمال غزه باقی مانده‌اند.
طبق این گزارش، ۸۰۰ هزار تا یک میلیون شهروند فلسطینی مجبور به ترک خانه و کاشانه‌اشان شده‌اند و به مناطق جنوبی غزه گریخته‌اند.
اسرائیل به دنبال حمله حماس در ۱۵ مهرماه، طی نزدیک به یک ماه گذشته نوار غزه را به شدت بمباران و هفته گذشته نیز عملیات زمینی خود در این منطقه آغاز کرده است.
طبق این گزارش، اسرائیل روز شنبه فرصت سه ساعته‌ای را برای خروج مردم از شهر غزه از طریق جاده صلاح الدین اعلام کرد.


* شمار تلفات نظامیان اسرائیلی در عملیات زمینی در غزه به ۲۸ تن رسید
ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد چهار سرباز دیگرش در جریان نبرد روز گذشته با نیروهای حماس در شمال نوار غزه کشته شدند.
به این ترتیب تلفات نظامیان اسرائیلی از زمان آغاز عملیات نظامی در غزه به ۲۸ تن و از ۱۵ مهر که روز حمله حماس به خاک اسرائیل بود به ۳۴۵ نفر رسید.
ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد روز شنبه دو سرباز از دو گردان متفاوت در جریان نبردهای جداگانه در غزه به شدت زخمی شده‌اند.
نظامیان اسرائیلی از هفته گذشته از شمال، جنوب و شرق وارد نوار غزه شده‌اند تا شبکه تونل‌های مورد استفاده حماس در زیر زمین را پاکسازی کنند.
این در حالی است که با تداوم عملیات نظامی اسرائیل در غزه، شمار تلفات غیرنظامی در این منطقه افزایش یافته و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عربی خواستار «آتش‌بس‌ فوری» شده‌اند.


* بلینکن: آتش‌بس باعث تجدید قوای حماس می‌شود
وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه، در کنفرانس خبری مشترک با همتایان اردنی و مصری خود گفت آتش‌بس در شرایط فعلی جنگ غزه، گروه حماس را در جای خود نگه می‌دارد و اجازه می‌دهد با «تجدید قوا»، حملاتی مشابه حمله ۱۵ مهر ترتیب دهد.
آنتونی بلینکن این موضع‌گیری را بعد از دیدار با وزاری امور خارجه چند کشور عربی که به شکل مداوم خواستار آتش‌بس شده‌اند،‌ مطرح کرد.
او همچنین گفت واشینگتن و کشورهای عربی بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که وضعیت موجود غزه تحت حاکمیت حماس نمی‌تواند تداوم داشته باشد.
وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که با همتایان عرب خود درباره ترسیم مسیری بهتر برای رسیدن به راه حل «دو دولت» اسرائیل و فلسطین تبادل نظر کرده است.
وزرای خارجه اردن، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و قطر پیش از دیدار با آقای بلینکن گفتند که خواستار «آتش‌بس فوری» و توقف حملات اسرائیل به نوار غزه هستند.


* سنتکام: ناوهواپیمابر آیزنهاور و ناو گروه همراه آن در خاورمیانه مستقر شد
فرماندهی مرکزی آمریکا ، سنتکام، شنبه ۱۳ آبان تأیید کرد که ناوهواپیمابر «آیزنهاور» و ناوگروه ضربتی همراه آن در خاورمیانه مستقر شده است.
سنتکام در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس تصریح کرد، حضور ناو گروه ضربتی آیزنهاور در منطقه‌ای تحت پوشش و مسئولیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده در چارچوب تقویت تمرکز منطقه‌ای صورت گرفت.
طبق این بیاینه این ناو گروه توسط گروه ضربتی ۲ فرماندهی می‌شود و متشکل از ناو هواپیمابر «یو.اس.اس آیزنهاور»، رزم ناو یو.اس.اس «دریای فیلیپین» با موشک‌های هدایت شونده، ناوشکن «یو.اس.اس میسون« با موشک‌های هدایت شونده، ناوشکن یو.اس.اس «گریولی»، و ناوشکن «درسون»، به همراه با ۳ اسکادران هوایی خود و تیم فرماندهی جنگ اطلاعاتی است.
به دنبال حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه حماس به اسرائیل و کشته شدن نزدیک به ۱۴۰۰ نفر، آمریکا برای جلوگیری از گسترش درگیری در منطقه ناو آیزنهاور را به همراهی یک گروه از رزم‌ناوها برای پشتیبانی از ناو جرالد فورد به شرق مدیترانه اعزام کرد.
آمریکا همچنین بیش از دو هزار تفنگدار دریایی را نیز به خاورمیانه اعزام کرده است.


* ترکیه سفیر خود را از اسرائیل فراخواند و ارتباط با نتانیاهو را قطع کرد
ترکیه در پی خودداری اسرائیل از توافق با آتش بس با حماس سفیر خود را از اسرائیل فراخوانده است.
وزارت خارجه ترکیه گفت که این اقدام نتیجه «تراژدی در حال وقوع انسانی در غزه در پی حملات مستمر اسرائیل علیه غیرنظامیان و خودداری اسرائیل از پذیرش آتش بس است.»
شاکر اوزکان ترونلار در سال ۲۰۲۲ اولین سفیر ترکیه در اسرائیل شد، که چهار سال بعد از فراخواندن سفیر این کشور از اسرائیل در اعتراض به کشته شدن ده ها فلسطینی در سال ۲۰۱۸ بود.
اقدام تازه بخشی از تنش فزاینده میان دو کشور است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفت که دولت او ارتباط با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را قطع می کند.
رسانه های ترکیه به نقل از آقای اردوغان نوشتند «نتانیاهو کسی نیست که دیگر بتوان با او صحبت کرد. ما او را خط زده‌ایم.»


* حرکت نیروهای اسرائیلی به سمت شهر غزه
رشدی ابوالعوف / بی‌بی‌سی
به نظر می‌رسد که هدف مشخص عملیات ارتش اسرائیل وارد شدن به مناطق شرقی و غربی نوار غزه و وادار کردن ساکنان به جمع شدن در محلات مرکزی صبره، زیتون، درج و عسقوله است.
درگیری در پنج منطقه در جریان است و هر دو سوی نبرد، درگیری‌ها را شدید توصیف می‌کنند.
بیشترین درگیری در شمال غربی غزه صورت گرفته،‌ در این منطقه ده‌ها تانک و وسیله نقلیه زرهی از اسرائیل وارد غزه شده و شش یا هفت کیلومتر پیش رفته‌اند.
سپس این نیروها به سمت شرق حرکت کردند که ظاهرا تلاشی بوده برای ایزوله کردن شهر غزه که بزرگترین شهر این باریکه از نظر جمعیت و اندازه است.
در این منطقه هواپیمای نظامی اسرائیل حملات خود را در اطراف بیمارستان القدس تشدید کرده‌اند. هم اکنون هزاران نفر از بیجاشدگان در حیاط این بیمارستان پناه گرفته‌اند.
بسیاری هدف این حملات را راندن غیرنظامیان از آنجا و تغییر مکان دوباره آنها به سمت جنوب و دوری بیشتر از شهر غزه می‌دانند.
جمعیت هلال احمر فلسطینی می گوید که حملات امروز در نزدیکی بیمارستان ۲۱ مجروح برجای گذاشته است.
ویدیوهای مشاهده شده توسط بی‌بی‌سی ویرانی گسترده ساختمان‌ها و خیابان‌های اطراف بیمارستان را نشان می‌دهد.


* ارتش اسرائیل به مدت سه ساعت به غیرنظامیان اجازه تردد در بزرگراه اصلی غزه را می‌دهد
ارتش اسرائیل گفته که اجازه تردد در یکی از دو بزرگراه اصلی شمال به جنوب غزه را می‌دهد تا به این طریق ساکنان شمال غزه بتوانند به جنوب بروند.
سخنگوی ارتش اسرائیل در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفته که جاده صلاح الدین به مدت سه ساعت از یک تا چهار بعدازظهر به وقت محلی ( ۱۱.۰۰ تا ۱۴.۰۰ گرینویچ) قابل تردد خواهد بود.
در این پیام گفته شده که رهبران حماس از قبل از خود محافظت کرده و از غیرنظامیان خواسته اند با توجه به دستورالعمل‌ها برای حرکت به سمت جنوب همین کار را انجام دهند.
ارتش اسرائیل می‌گوید که شهر غزه را محاصره کرده است.


* هلال احمر فلسطینی از کشته شدن ۱۵ نفر در حمله به کاروان آمبولانس خبر داد
روز گذشته ارتش اسرائیل بدون اشاره به موقعیت مکانی اعلام کرد به یک آمبولانس که به گفته آنها توسط عوامل حماس استفاده می‌شد، حمله کرده است.
جمعیت هلال احمر فلسطینی بیانیه‌ای را در ایکس (توییتر سابق) به اشتراک گذاشته است که می‌گوید کاروان آمبولانس در راه بیمارستان الشفاء دو بار مورد اصابت قرار گرفت. یک بار در فاصله ۱ کیلومتری و بار دوم خارج از دروازه بیمارستان جایی که بیماران باید تخلیه می‌شدند.
هلال احمر فلسطینی می‌گوید ۱۵ غیرنظامی بر اثر “اصابت موشک” به یک آمبولانس در نزدیکی دروازه بیمارستان کشته شدند.
بیانیه می‌گوید این کاروان در تلاش بود تا مجروحان را به سمت گذرگاه مرزی رفح منتقل کند، اما از ۴ کیلومتری بیمارستان برگشت، چون جاده با آوار مسدود شده بود.
بی‌بی‌سی صحت ویدیوهایی را تأیید کرده است که نشاندهنده افراد به شدت مجروح و احتمالا جان باخته در محوطه بیرونی بیمارستان است.
ارتش اسرائیل در بیانیه خود گفته است که تعدادی از جنگجویان حماس کشته شده‌اند و حماس را به انتقال نیرو و تسلیحات در آمبولانس متهم کرده است، هرچند هنوز سند و مدرکی در این مورد ارائه نکرده است.
ارتش اسرائیل در این بیانیه گفت: “ما تاکید می کنیم که این منطقه یک منطقه جنگی است. از غیرنظامیان در منطقه بارها خواسته شده است که برای امنیت خود به سمت جنوب بروند.”


* هاآرتص: نصرالله نشان داد که لبنان را فدای غزه نخواهد کرد
روزنامه هاآرتص روز شنبه در سرمقاله خود نوشت سخنرانی روز جمعه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نشان داد که او «لبنان را فدای غزه نخواهد کرد و حماس را تنها گذاشت».
به نوشته هاآرتص، با وجود سخنان نصرالله درباره ورود عملی نیروهای او به جنگ جاری، سخنرانی روز جمعه وی توضیحی بر این تصمیم حزب‌الله بود که چرا حماس و حامیان آن نباید از این سازمان انتظار داشته باشند که وارد کارزاری گسترده‌تر علیه اسرائیل شود.
به نوشته هاآرتص، حسن نصرالله با آگاهی از آسیب احتمالی وارده از سوی اسرائیل به به غیرنظامیان در عمق لبنان در صورت ایفای نقش گسترده در جنگ با اسرائیل، قصد ندارد تحرکات کنونی نیروهایش در مرز شمالی را بیش از این گسترش دهد.
هاآرتص نوشت که سخنرانی ۹۰ دقیقه‌ای او را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: «حز‌ب‌الله در جبهه مقابل اسرائیل پیشقدم نخواهد شد».
سه عضو ارشد حماس در روزهای اخیر به طور تلویحی از این‌که حزب‌الله به حد کافی از حماس حمایت نکرده، سخن گفته‌اند. غازی حمد، موسی ابومرزوق و خالد مشعل، در سخنانی جداگانه گفته بودند که انتظار حمایت بیشتری از حزب‌الله را داشتند.
حسن نصرالله چند بار در سخنرانی روز جمعه خود گفت سران حماس عملیات روز ۱۵ مهر را حتی از سایر سازمان‌های مسلح غزه و سایر کشورها و سازمان‌های عضو «محور مقاومت» مخفی نگاهداشته و حزب‌الله و ایران از آن با خبر نبوده اما افزود ما این «عملیات کاملاً فلسطینی» را «مبارک می‌دانیم».
حسن نصرالله تأیید کرد که تا ظهر جمعه ۵۵ تن از نیروهای او و دو عضو لبنانی-فلسطینی دیگر در جنوب لبنان در تحرکات نزدیک به مرز کشته شده‌اند. این بیشترین شمار کشته از نیروهای حزب‌الله در یک دوره کوتاه از پس از جنگ سال ۲۰۰۶ میان اسرائیل و حزب‌الله است.


* گزارش‌هایی از سفر قریب‌الوقوع زلنسکی به اسرائیل
روزنامه هاآرتص و شبکه‌های کان و ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داده‌اند که با حمایت آمریکا، اسرائیل و اوکراین در حال تدارک دیدار قریب‌الوقوع ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از اسرائیل هستند.
در حالی که از پس حمله روسیه به اوکراین، اسرائیل تا مدت‌ها موضع روشنی در حمایت از اوکراین اتخاذ نکرد و هنوز نیز مناسبات با روسیه را حفظ کرده، زلنسکی بلافاصله بعد از حمله حماس به اسرائیل، از اسرائیل حمایت صریح کرده و خواهان سفر ابراز همبستگی به اسرائیل بود.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، در حالی که در روزهای اخیر روسیه روابط خود با حماس را گرم‌تر کرده و از اسرائیل در جنگ در غزه انتقادهای بیشتری بیان می‌کند، تدارکات برای سفر زلنسکی به اسرائیل در جریان است. منابع دیپلماتیک در اسرائیل و اوکراین به هاآرتص گفته‌اند که سفر آقای زلنسکی همین هفته انجام خواهد شد.


* گوترش حمله به آمبولانس در نزدیکی بیمارستان شفا در غزه را محکوم کرد
دبیرکل سازمان ملل متحد حمله روز جمعه به آمبولانس در نزدیکی بیمارستان شفا در شهر غزه را محکوم کرد.
آنتونیو گوترش گفت این رویداد او را «شوکه» کرده و دیدن تصاویر این حمله برایش «دلخراش» بوده است.
وزارت بهداشت در غزه که زیر کنترل سازمان حماس است، اعلام کرد که بر اثر این حمله، ۱۵ نفر کشته و ۲۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.
اسرائیل ضمن تأیید این که نیروی هوایی این حمله را انجام داده، اعلام کرد که گروه حماس از این آمبولانس «برای نقل و انتقال تروریست‌ها و اسلحه» کرده بود.
رسانه‌های اسرائیل به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشتند که حماس سعی کرده بود با استفاده از آن آمبولانس «نیروهای خود را به مرز مصر برساند».


* هلال احمر فلسطینی حمله به آمبولانس‌ها در غزه را محکوم کرد
جمعیت هلال احمر فلسطینی هدف قرار دادن یک کاروان آمبولانس در غزه توسط ارتش اسرائیل در روز جمعه که منجر به کشته شدن ۱۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر دیگر شد را محکوم کرد.
این سازمان بامداد شنبه، ۱۳ آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از آمبولانس‌های متعلق به آن در حدود دو متری ورودی بیمارستان الشفاء در شهر غزه «توسط موشکی که توسط نیروهای اسرائیلی شلیک شد»، مورد اصابت قرار گرفت.
در این بیانیه همچنین آمده که که یک آمبولانس دیگر متعلق به وزارت بهداشت نیز، در حدود یک کیلومتری بیمارستان، به صورت «مستقیم» هدف موشک قرار گرفت و باعث جراحت و خسارت شد.
روز جمعه، دروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، اعلام کرده بود که از گزارش‌ها درباره حمله مرگبار اسرائیل به یک آمبولانس در نزدیکی بزرگترین بیمارستان غزه «کاملاً شوکه» شده است.
ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که یک آمبولانس را که توسط یک «هسته تروریستی حماس» مورد استفاده قرار می‌گرفت مورد حمله هوایی قرار داده است.


* دبیرکل سازمان بهداشت جهانی می‌گوید از گزارش درباره انفجار یک آمبولانس در غزه «کاملا شوکه» شده است
دروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی، گفت که از گزارش‌ها درباره حمله مرگبار اسرائیل به یک آمبولانس در نزدیکی بزرگترین بیمارستان غزه در روز جمعه ۱۱ آبان «کاملاً شوکه» شده است.
رسانه‌های بین‌المللی تصاویری از یک آمبولانس را در خارج از بیمارستان الشفاء شهر غزه منتشر کرده‌اند که چند جسد غیرنظامی در کنار آن مشاهده می‌شود.
دروس آدهانوم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ما تکرار می‌کنیم: بیماران، کارکنان بهداشتی، امکانات و آمبولانس‌ها باید همیشه محافظت شوند.»
رئیس سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد:«همین الان آتش‌بس بدهید.»
وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس نیز می‌گوید در حمله اسرائیل به یک آمبولانس در ورودی بیمارستان الشفا غزه چندین نفر کشته و زخمی شدند.
ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که یک آمبولانس را که توسط یک «هسته تروریستی حماس» مورد استفاده قرار می‌گرفت مورد حمله هوایی قرار داده است.


* سخنگوی پنتاگون: واشنگتن به دنبال درگیری با ایران نیست
دولت بایدن گفته است که معتقد است جنگ بین اسرائیل و حماس مهار شده و از هرگونه درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر جلوگیری شده است. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، این اظهارات را در واکنش به سخنرانی روز جمعه حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، بیان کرد.
آقای نصرالله در این سخنرانی به اسرائیل هشدار داد که حمله به غزه را متوقف کند. ژنرال رایدر به بی‌بی‌سی گفت آمریکا حضور نظامی خود در منطقه را دقیقاً برای جلوگیری از گسترش درگیری و تنش افزایش داده است. او گفت واشنگتن به دنبال درگیری با ایران نیست.


* مقام آژانس پناهندگان: صدای اصلی در خیابان‌های غزه، «آب آب» است
مدیر آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل در غزه می‌گوید ساکنان غزه روزانه به‌طور میانگین با دو تکه نان عربی تهیه شده از آردی که سازمان ملل پیشتر در منطقه انباشته کرده بود، زندگی می‌کنند.
توماس وایت در گفت‌و‌گو با آسوشیتدپرس اضافه کرده که «اما صدای اصلی که اکنون در خیابان‌ها شنیده می شود، «آب، آب» است»، چرا که تنها یکی از سه خط اصلی لوله تأمین‌کننده آب این منطقه فعال است.
او که طی چند هفته گذشته به تمام مناطق غزه سفر کرده، این منطقه را «صحنه مرگ و ویرانی» توصیف می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر هیچ جا در غزه امن نیست.»
سازمان ملل متحد اسرائیل را به «تنبیه دسته‌جمعی» ساکنان غزه برای گرفتن انتقام از گروه حماس متهم می‌کنند و خواستار وقفه بشردوستانه در جنگ برای کمک به غیرنظامیان است.
با آنکه درخواست‌ها از اسرائیل برای وقفه در جنگ افزایش یافته، اما این کشور این وقفه را منوط به آزادی گروگان‌های اسرائیلی ربوده‌شده به غزه اعلام کرده است.


* اردن: وزرای خارجه عرب در دیدار با بلینکن بر لزوم آتش‌بس تاکید می‌کنند
وزارت خارجه اردن روز جمعه ۱۲ آبان اعلام کرد در جریان نشست آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با وزرای خارجه کشورهای عربستان، اردن، امارات، قطر، مصر و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین بر لزوم آتش بس فوری در غزه تاکید می‌شود.
قرار است آنتونی بلینکن روز شنبه در امان، پایتخت اردن نشستی با این مقام‌های کشورهای عرب در خصوص جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه برگزار کند.
سفیان القضاه، سخنگوی وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزرای خارجه کشورهای عربستان، اردن، امارات، قطر٬ مصر و نمایندگان فلسطینی «بر موضع کشورهای عرب مبنی بر درخواست آتش بس فوری، ارسال کمک‌های بشردوستانه و راه‌های پایان دادن به وضعیت وخیم و خطرناکی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند» تاکید خواهند کرد.
اسرائیل به دنبال حمله بی سابقه و غافلگیرانه حماس در ۱۵ مهرماه که دستکم ۱۴۰۰ کشته برجای گذاشت، علیه مواضع این گروه در غزه دست به عملیات نظامی گسترده‌ای زده است.
به گفته وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس، در حملات اسرائیل به غزه تاکنون بیش از ۹ هزار نفر کشته شدند. اکنون جامعه بین المللی نسبت به وخامت وضعیت انسانی در غزه ابراز نگرانی می‌کنند.
آنتونی بلینکن روز جمعه پس از دیدار با مقامات اسرائیل وارد اردن شد. او به هنگام سفر به اردن گفت که ایالات متحده مصمم است که جبهه دوم یا سومی در درگیری فعلی باز نشود.
وزیر خارجه آمریکا همچنین از اسرائیل خواست تا اقداماتی را برای حفاظت از غیرنظامیان در غزه انجام دهد.


* کاخ‌سفید می‌گوید آتش‌بس هنگامی روی خواهد داد که اسرائیل احساس امنیت کند
در جلسه توضیحی که یک مقام آمریکایی روز جمعه برای خبرنگاران برگزار کرد آمریکا تحلیل خود از موقعیت فعلی در جنگ اسرائیل با حماس را چنین توصیف کرد که دولت بنیامین نتانیاهو پیش از قبول هرگونه آتش بسی باید به این «یقین و اطمینان» برسد که حمله روز هفتم اکتبر حماس دوباره روی نخواهد داد.
این مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود درباره گروگان‌های حماس هم گفته «تلاش جدی و مفصلی» برای فراهم کردن زمینه آزادی بیش از ۲۰۰ گروگان اسرائیلی که حماس می‌گوید در غزه نگه‌داری می‌شوند، در جریان است.
این مقام آمریکایی گفته البته هیچ تضمینی وجود ندارد که این تلاش ها به ثمر برسد و شرط اصلی برای به نتیجه رسیدن این اقدامات متوقف شدن مخاصمه است.
این مقام کاخ‌سفید‌ گفت: «ما امیدوارانه هر آنچه که از دستمان بر بیاید برای رهایی گروگان‌ها انجام می‌دهیم اما واقعا هیچ تضمینی وجود ندارد که اولا آزادی گروگان‌ها روی خواهد داد و دوما چه زمانی رخ خواهد داد».
روز جمعه همچنین پنتاگون - وزارت دفاع آمریکا - اذعان کرد که پهپادهای این کشور از زمان حمله حماس در روز هفتم اکتبر، بر فراز غزه پرواز می‌کنند. پنتاگون می‌گوید این پهپادها مسلح نیستند و ماموریت آنها جمع آوری اطلاعات است، از جمله اطلاعاتی درباره گروگان‌ها.


* حماس می‌گوید در انفجار مقابل بیمارستان الشفاء در غزه ۱۳ نفر کشته شدند
تشکیلات بهداشتی حماس در غزه می‌گوید در جریان انفجار مقابل بیمارستان الشفاء که بزرگترین مرکز درمانی در شهر غزه است، ۱۳ نفر کشته شده‌اند.
حماس در بیانیه امروز خود گفته اسرائیل «کاروانی از امبولانس‌های حامل مجروحان» را که از بیمارستان الشفاء به سوی رفح در جنوب غزه در حرکت بودند «هدف قرار داده» است.
ارتش اسرائیل هدف قرار دادن یک آمبولانس را تایید کرده اما گفته این خودرو حامل عوامل حماس بوده است. با این حال، ارتش اسرائیل تصریح نکرده که نقطه جغرافیایی هدف قرار دادن این آمبولانس کجا بوده است.
بخش صحت‌سنجی بی‌بی‌سی توانسته درستی تصاویر بسیار دلخراشی را تایید کند که در آن چند نفر که به شدت مجروح و احتمالا کشته شده‌اند در خارج بیمارستان الشفاء در شهر غزه دیده می‌شوند.


* اسرائیل می‌گوید حماس مقر فرماندهی خود را زیر ساختمان بیمارستان الشفاء احداث کرده است
مشاور ارشد دولت اسرائیل می‌گوید گروه حماس مقر فرماندهی نظامی خود را زیر ساختمان بیمارستان الشفاء در مرکز شهر غزه قرار داده است.
این اظهارات را مارک رگف، مشاور ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته و افزوده که از نظر او در هنگام جنگ اگر یک طرف مخاصمه چنین تاسیساتی را زیر یک ساختمان غیرنظامی قرار داد، آن تاسیسات به یک «هدف مشروع نظامی» بدل خواهد شد.
این اظهارات در واکنش به هدف قرار گرفتن یک آمبولانس در برابر بیمارستان الشفاء در مرکز شهر غزه صورت گرفته که روز جمعه تشکیلات بهداشتی حماس گفت طی آن ۱۳ نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شده‌اند.
حماس در بیانیه امروز خود گفته اسرائیل «کاروانی از امبولانس‌های حامل مجروحان» را که از بیمارستان الشفاء به سوی رفح در جنوب غزه در حرکت بودند «هدف قرار داده» است.
ارتش اسرائیل هدف قرار دادن یک آمبولانس را تایید کرده اما گفته این خودرو حامل عوامل حماس بوده است. با این حال، ارتش اسرائیل تصریح نکرده که نقطه جغرافیایی هدف قرار دادن این آمبولانس کجا بوده است.
بخش صحت‌سنجی بی‌بی‌سی توانسته درستی تصاویر بسیار دلخراشی را تایید کند که در آن چند نفر که به شدت مجروح و احتمالا کشته شده‌اند در خارج بیمارستان الشفاء در شهر غزه دیده می‌شوند.

منابع خبرها: رادیو فردا، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024