جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 31.10.2023, 18:43

آیا مردم ایران در برابر جنگ غزه کوتاهی می‌کنند؟!


مهدی نصیری

آیا مردم ایران در برابر جنگ حماس و اسراییل کوتاهی می‌کنند؟!

همه شواهد و نظرسنجی ها و مشاهدات میدانی، حکایت از بی‌اعتناییِ درصد عظیمی از مردم ایران نسبت به جنگ جاری وحشتناک و فاجعه‌آمیز حماس و اسراییل دارد تا جایی که درصدی قابل‌اعتنا تمایل به پیروزی اسراییل در خلع سلاح حماس دارند و این در حالی است که نظام ایران ۴۴ سال است برای آرمان فلسطین گلو پاره کرده و میلیاردها دلار هزینه این آرمان نموده است. آیا این واکنش مردم ایران منطقی و طبیعی است؟!

مقدمتا باید بگویم که همیشه حقانیت یک حرف و موضع را صدق و منطقی بودن آن تعیین نمی‌کند و بعضا عواملی دیگر در درستی یا نادرستی آن مدخلیت دارند. به عنوان مثال، خداوند در قران به پیامبر می‌گوید: «دلیل آن که مردم گرد تو آمدند و تو را به عنوان پیامبر پذیرفتند، نرم خویی و مهربانی تو با آنها بود و اگر سنگدل بودی به سراغت نمی‌آمدند.» (آل عمران/۱۵۹) در این آیه، این واکنش احساسی ـ و نه الزاما منطقی ـ مردم در قبال پیامبر به رسمیت شناخته شده و به آنها ایراد گرفته نشده که چرا به برهان و قران و منطق درست محمد ص اعتنا نکرده‌اید و صرفا تابع احساسات خود بوده‌اید.

عده‌ای فقط از این باب که کشتار غیرنظامیان غزه توسط اسراییل، غیرمنطقی و غیرانسانی است، مردم ایران را مقصر می‌دانند بدون آن که به حواشی ماجرا که بعضا مهمتر از متن هستند، توجه کنند. برخی بدون اشاره به آغاز وحشیانه این جنگ توسط حماس، اسراییل را محکوم می‌کنند. برخی دیگر از چهره‌های سیاسی، بدون موضع گیری در قبال کشتار و سرکوب مردم ایران به خصوص در جنبش مهسا در همین روزهای سال گذشته، اکنون حس اشغالگرستیزی و مظلوم‌خواهی و تقبیح کودک‌کشی‌شان گل کرده و به نظام قاتلِ کودک و جوان و زن و مرد مسلمان ایرانی، سیگنال مثبت می‌فرستند تا جیره و مواجبشان قطع نشود اما حس و دریافت عمومی مردم که آلوده به مطامع مادی و سیاسی نیست مساله را درست‌تر می‌بیند.

بسیاری از مردم دیگر ذره‌ای به صداقت نظام و سینه‌چاکان آن در شعارهایی چون استقلال‌خواهی، ظلم‌ستیزی، جمهوریت و آزادی‌خواهی و دفاع از محرومان و مسلمانان باور ندارند و دریافته‌اند که محرک اصلی آنها در این سیاست‌ها، سلطه‌جویی و قدرت‌طلبی است. مردم می‌دانند که مزه قدرت و ثروت آن چنان در زیر زبان فقیهان و روحانیان و چهره‌های ولایت‌مدار در قدرت و سرداران همراه با آنان و آقازادگانشان مزه کرده است که حاضرند همه قوانین و هنجارها و حرامها را برای حفظ آن دور بزنند و زیر پا بگذارند.

مردم می‌دانند که اگر امروز، نظام و اعوان و انصار آن در این جنگ که حامی مادی و نظامی و سیاسی و لجستیکی حماس بوده‌اند، پیروز شوند، فردای آن بسیار خشن‌تر و مصمم‌تر برای سرکوب آنها و سیاسیون، اساتید، نویسندگان، هنرمندان مبارز و محرومان بلوچ و کرد، سناریو خواهند نوشت و لباس ارعاب به تن خواهند کرد و ای بسا از میلیشیای عراقی و لبنانی و فلسطینی و طالبانی برای این سرکوب ننگین بهره خواهند برد و همچنان از سفره محرومان این سرزمین خواهند زد و به خیک سیرناشدنی مقاومت و فرماندهان پناه گرفته در هتل های فوق لاکچری قطر و ... خواهند ریخت.

آقایان نخبه و تحلیلگر سیاسیِ مدافع حماس و منتقد مردم ایران!

مطمئن باشید فهم مردم ایران از ابعاد جنگ جاری حماس و اسراییل، بسیار راهبردی و عمیق است و بر خلاف حاکمان سنگدلشان، و به اقتضای فطرت پاک و انسانی‌شان، برای هر مقتول و شهید غیرنظامی فلسطینی و نیز اسراییلی، قلبشان آتش می‌گیرد و خواهان پایان این جنگ به نفع صلح پایدار در منطقه و به ضرر جنگ‌سالاران فلسطینی و اسراییلی و مهمتر از این دو، جنگ‌سالاران ایرانی هستند تا روزنه‌ای از امید برای آینده ایران آزاد و آباد به رویشان گشوده گردد.


تلگرام نویسنده



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024