جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.10.2023, 22:29

واکنش‌ها در داخل و خارج به جان‌باختن آرمیتا


تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی و روزنامه‌نگاران مقیم ایران بعد از جان باختن آرمیتا گراوند، به این خبر که به شکل رسمی در روز شنبه اعلام شد، واکنش نشان داده‌اند.

حسین رونقی، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی که سال گذشته در جریان اعتراض‌های سراسری ایران بازداشت و زندانی شده بود، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «می‌گويند: آرمیتا «درگذشت»! نه، او کشته شد. چراکه اینجا به مرگ طبیعی درگذشتن انسان‌ها، مدت‌هاست غیرطبیعی شده ‌است.»

آقای رونقی آرمیتا گراوند را «قربانی قتل جکومتی» دانست و درباره کسانی که مسئول این اتفاق است، نوشت: «بدانند که سرانجام روزی در پیشگاه عدالت و مقابل چشمان زخم خورده‌ی ایران، محاکمه خواهند شد.»

آرش صادقی، دیگر زندانی سیاسی سال‌های اخیر، نیز با ستایش از شجاعت آرمیتا در کنار گذاشتن حجاب اجباری هنگام حضور در مترو گفته است که او «اقدام شجاعانه خود را برای آزادی حق پوشش با دلی پر امید در پیش گرفت. این امید و این اقدام نام او را در تاریخ جاودانه کرد.»

علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، که خبر اخراج او از دانشکاه اخیرا واکنش‌هایی دربر داشت، در شبکه ایکس با به کار بردن هشتگ «آرمیتا گراوند» نوشت: «آرزو می‌کنم روزی را که اگر دختری در ایران به زمین افتاد، نیاز نباشد ویدئو منتشر کنند تا بگویند کار ما نبود.»

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ نیز در شبکه ایکس نوشت: «بیش از غمگین‌بودن، خشمگینم. از این‌که یکی دیگه از ماها رو کشتن. آرمیتا گراوند مثل نیکا یک مبارز بود. نوجوانی که بهتر و بیشتر از ‌تمامی ما می‌دونست چطور برای عقاید و باورهاش بجنگه. کسی که تا پای جونش برای احقاق حقوق ابتدایی خودش ایستاد. اون نیازی به دلسوزی و گریه و زاری ما نداره.»

سارا معصومی، روزنامه‌نگار حوزه بین‌الملل، نیز در شبکه ایکس درباره این دختر نوجوان نوشت: «نوشته‌اند تو «درگذشتی»، ما سال‌هاست رد خون را می‌شناسیم، و امروز تن شهر بوی خون مظلوم می‌دهد. راستی بالاخره به مادرت همه فیلم‌ها را نشان دادند؟»

الهه خسروی، دیگر روزنامه‌نگار مقیم ایران، درباره جان باختن آرمیتا گرواند در شبکه ایکس نوشته است: «بچه رو زدند، فرستادند بیمارستان بعد یکی مثل [محمدجواد] ظریف بهشون گفته اگه زدید که بگید ما یه جوری جمعش کنیم.»

زینب زمان، فعال امور زنان، نیز در همین شبکه اجتماعی نوشت: «جان کودکانمان، جان جگرگوشه هایمان را می‌گیرند و ما فقط از خشم دندان به هم می‌ساییم و مشت‌هایمان را محکم‌تر می‌فشاریم و بغض‌هایمان را مثل فریادمان در گلو خفه می‌کنیم، درد و خشم را بغل می‌کنیم و به نظاره می‌نشینیم.»

روز شنبه، ششم آبان، اعلام شد که آرمیتا گراوند، دختر نوجوانی که پس از بیهوشی در متروی تهران به بیمارستان منتقل شد و به کما رفت، جان باخته است.

یک عضو خانواده گراوند به رادیو فردا گفت که «تحت فشارهای امنیتی» مجبور شده‌اند با دفن پیکر او در تهران موافقت کنند و فردا پیکر او در بهشت زهرا تهران دفت خواهد شد.

حساب توییتری توماج صالحی در واکنش به جان باختن آرمیتا گراوند نوشت:
«تا وقتی که آرمیتاها و مهساها داخل کشور خودشون امنیت ندارن، جای من و امثال من یا در مقابل عامل نا‌امنیِ آنهاست، یا در زندان‌ها»
توماج (زندان دستگرد) ۶ آبان

توماج صالحی پیش از دستگیری اطلاع داده بود که حساب توییتر‌اش از طریق یکی از افراد مورد اعتماد او بعد از دستگیری‌اش به فعالیت ادامه خواهد داد. ‌

آرمیتا گراوند، دانش آموز ۱۷ ساله‌ای بود که نهم مهر در مسیر مدرسه در ایستگاه متروی شهدا از ناحیه سر آسیب دید و در بیمارستان نظامی فجر بستری شد.
فعالان حقوق بشر آرمیتا گراوند را قربانی درگیری با پلیس حجاب جمهوری اسلامی می‌دانند. این فعالان، پلیس حجاب در ایران را متهم کردند با ضرب و جرح او، باعث به کما رفتن او شدند.

به فاصله کوتاهی بعد از انتشار خبر جان باختن آرمیتا گراوند، نام او به ترند اول اکس (توییتر سابق) تبدیل شد

واکنش سینماگران ایرانی

تعدادی از سینماگران سرشناس ایرانی در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی به جان باختن آرمیتا گراوند بعد از چهار هفته اغما واکنش نشان دادند.

هانیه توسلی، بازیگر شناخته‌شده، با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به این که آرمیتا فقط ۱۷ سال داشت، نوشت: «زندگی‌مان کابوس است. چشمانم از اشک ریختن خسته شده. فقط مات و مبهوتم. با دردی سنگین در قلبم. درد است؟ خشم است؟ غصه؟ نمی دانم.»

هنگامه قاضیانی، دیگر بازیگر سینمای ایران که سال گذشته به دلیل کنار گذاشتن حجاب اجباری بازداشت شد و هفته گذشته نامش به عنوان یکی از بازیگران «ممنوع‌الکار» اعلام شد، در یک استوری اینستاگرامی با اشاره به جان باختن آرمیتا گراوند و خطاب به او نوشت: «این آبان که عجیب تشنه خون است. کنار خون تنت می‌ایستم. و زمان از ما بهتر می‌داند که قصه چیست و صبر آسمان کی سرمی‌رسد؟»

مریم بوبانی، دیگر بازیگر مخالف حجاب اجباری هم در این باره نوشت: «چه خون جگرها می‌خورند مادران، پدران تا نهال نازکشان بالنده شود. چه خونِ جگرها می‌خورند مادران، پدران آنگاه که نهال نازکشان در باد می‌شکند.»

تهمینه میلانی، کارگردان سینما، هم در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکسی از آرمیتا گراوند، جان باختن او را «درد جانکاه» خواند و نوشت مشخص نیست در بی‌خبری بر او چه گذشته است.

مصطفی آل‌احمد، فیلمساز منتقد جمهوری اسلامی، نیز در صفحه اینستاگرام خود در کنار عکس این نوجوان جان‌باخته تأکید کرد: «هیچکس نمی‌تواند زن بودن را از بین ببرد... «کهنه» می‌میرد. همان‌گونه که اکنون مرده است.»

مهناز افشار، بازیگری که از ایران مهاجرت کرده است، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) با نوشتن هشتگ «آرمیتا گراوند، نوشت:‌«جمهوری اسلامی خودش نشان داد و ثابت کرد که قاتل امید، آزادی و زندگیست.»

بهمن قبادی، کارگردان مهاجر ایرانی، در یک استوری اینستاگرامی در کنار انتشار جان باختن آرمیتا نوشت: «گرمانشاه او را امروز فریاد خواهد زد، همچون مردم شجاع سقز که ژینا را اسم رمز کردند.»

محمد عمرانی، دیگر بازیگر مهاجر، نیز در یک استوری اینستاگرامی نوشت: «شاحه گلی که بر سر کوهی روییده باشد، با گذشت زمان پژمرده می‌شود و به جای آن آتشفشانی سربرمی‌کشد.»

رسانه‌های حکومتی در ایران روز شنبه، ششم آبان، اعلام کردند که آرمیتا گراوند، دختر نوجوانی که پس از بیهوشی در متروی تهران به بیمارستان منتقل شد و به کما رفت، جان باخته است.

بیانیه انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲
در رابطه با قتل آرمیتا گراوند توسط جمهوری اسلامی

۶ آبان ۱۴۰۲

در ۲۸ روز گذشته تنها آرزوی‌مان این بود که آرمیتای عزیز به سلامت نزد خانواده و همکلاسی‌هایش برگردد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و امروز نام آرمیتا گراوند، دختر زیبا و شجاع ایرانی هم به سیاهه‌ی طولانی قربانیان جمهوری اسلامی اضافه شد‌.

حکومت جمهوری اسلامی حکومت مرگ و نفرت‌ است. تبعیض و خشونت سازمان‌یافته‌ی این حکومت همواره زنان و دختران ایرانی را هدف گرفته است و از قربانی کردن آن‌ها ابایی ندارد. غافل از این‌که زنان و دختران ایرانی دیگر به قوانین قرون وسطایی این حکومت گردن نمی‌نهند.

نام آرمیتا، دختر شجاع ایرانی در یاد ما می‌ماند. نام او که با شجاعت در برابر تبعیض ایستادگی کرد. مقامات حکومت جمهوری اسلامی همچون علی خامنه‌ای مسوولین مستقیم قتل آرمیتا، دختر زیبای ایران هستند.

با خانواده‌ی محترم و دوستان آرمیتا ابراز همدردی می‌کنیم و تردید نداریم روزی عوامل به قتل رساندن آرمیتا گراوند در دادگاهی بی‌طرف در ایران محاکمه خواهند شد.

ما #نه_میبخشیم_نه_فراموش_میکنیم
#دادخواهی
#آرمیتا_گراوند
#PS752justice

آمریکا: خشونت حکومتی علیه زنان در ایران ویرانگر بوده است

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روز شنبه در واکنش به جان‌باختن آرمیتا گراوند، دانش آموز ۱۷ ساله، از «خشونت» جمهوری اسلامی علیه زنان و دختران انتقاد کرد.

این مقام آمریکایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به سوگ از دست دادن آرمیتا گراوند، نشسته‌ایم، دختر جوانی که اکنون بر اثر تعرض به دلیل بی حجابی در متروی تهران در اوایل ماه جاری جان خود را از دست داده است. خشونت حکومتی [جمهوری اسلامی] ایران علیه زنان و دختران برای بسیاری از خانواده‌ها در ایران و خارج از کشور ویرانگر بوده است.»

وزیر خارجه آلمان: وحشی‌گری حکومت ایران آینده را از آرمیتا ربود

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در واکنش به جان‌باختن آرمیتا گراوند گفت او تنها یک کودک ۱۶ساله، دانش‌آموزی بود که هنوز یک زندگی در انتظارش بود.

خانم بربوک روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشت، وحشی‌گری جکومت ایران٬ آینده را او را ربود.

او در ادامه اضافه کرد٬ آینده ایران جوانان و زنان این کشور است و رژیم نمی‌تواند آزادی آنها را سرکوب کند.


رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024