جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.10.2023, 9:53

حمله آمریکا به پایگاه‌های سپاه پاسداران در سوریه


مقام‌های وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفتند که قبل از حمله تازه هوایی به تاسیسات نظامی سپاه پاسداران در سوریه،‌ آن را با مقامات اسرائیلی هماهنگ نکرده بودند و تاکید کردند که این حملات هیچ ارتباطی با درگیری اسرائیل و حماس نداشته است.

پس از حمله بامداد امروز نیروهای آمریکا به منافع جمهوری اسلامی در سوریه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در بیانیه‌ای گفته بود این حملات، موردی و مجزا بوده‌اند و به معنای تغییر رویکرد ایالات متحده در قبال درگیری‌های جاری میان ایران و اسرائیل نیستند.

دو جت جنگنده آمریکایی در ساعات اولیه روز جمعه پنجم آبان (۲۷ اکتبر)، به تلافی حملات چند روز اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در سوریه، به تاسیسات نظامی و تسلیحات سپاه پاسداران و نیروهای وابسته به آن در سوریه حمله کردند.

مقام‌های پنتاگون این حملات را دارای پیامی روشن برای جمهوری اسلامی دانستند و گفتند:‌ «از ایران می‌خواهیم که شبه‌نظامیان اقماری‌اش را وادار کند تا آرام بگیرند.»

پنتاگون همچنین گفت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، شخصا دستور حمله به دو مرکز مورد استفاده سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن را صادر کرده و هشدار داده است که در صورت ادامه حملات نیروهای نیابتی ایران، ایالات متحده حملات بیشتری را انجام خواهد داد.

به گزارش رویترز، نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی طی هفته گذشته حداقل ۱۹ بار به نیروهای آمریکایی و متحدانش در عراق و سوریه حمله کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه، در سازمان ملل متحد تهدید کرده بود که اگر تهاجم اسرائیل به حماس متوقف نشود، «آمریکا از این آتش در امان نخواهد ماند.»

حملات هوایی آمریکا حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد روز جمعه در سوریه، در نزدیکی ابوکمال که یکی از شهرهای مرزی سوریه در نزدیکی عراق است، انجام شد و دو فروند جنگنده اف- ۱۶ (F-16) با استفاده از مهمات و موشک‌های هدایت‌شونده که یک هواپیمای دیگر آن‌ها را پیشتیبانی می‌کرد، به پایگاه‌های جمهوری اسلامی حمله کردند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است: «این حملات دقیق و دفاعی، پاسخی به یک سری حملات مداوم و عمدتا ناموفق علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه بوده است که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران از ۷ اکتبر آغاز کرده بودند.»

آستین افزود: «حملات نیروهای مورد حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی، کاملا غیرقابل قبول است و باید متوقف شود.»

کاخ سفید در ساعات اولیه روز جمعه به وقت ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن طی پیامی نادر برای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تهران درباره عواقب هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هشدار داده است.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به رویترز گفت: «آنچه ما می‌خواهیم این است که ایران اقدامات بسیار واضحی انجام دهد تا شبه‌نظامیان و نیروهای نیابتی‌اش را به عقب‌نشینی وادار کند.»

این مقام نظامی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده حملات هوایی جدید خود علیه منافع ایران را با اسرائیل هماهنگ نکرده است.

اسرائیل روز جمعه اعلام کرده که برنامه حملات نظامی جدید به غزه آماده است و در برنامه‌های بعدی عملیاتی ارتش این کشور قرار دارد. این درحالی است که طی روزهای اخیر نگرانی‌ها از تهاجم زمینی اسرائیل به غزه -که می‌تواند جرقه درگیری‌های گسترده‌تری را در خاورمیانه بزند- افزایش پیدا کرده است.

پس از حمله ۷ اکتبر حماس به مردم اسرائیل، اسرائیلی‌ها همچنان به بمباران نوار غزه ادامه می‌دهند. اسرائیل می‌گوید حماس حدود ۱۴۰۰ نفر، ازجمله کودکان را کشته است و بیش از ۲۰۰ گروگان که برخی از آن‌ها نوزادان یا افراد مسن‌اند نیز همچنان در اسارت حماس به‌سر می‌برند.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس فعالیت می‌کند، روز پنجشنبه، اعلام کرده بود که هفت هزار و ۲۸ فلسطینی، ازجمله  دو هزار و ۹۱۳ کودک بر اثر حملات هوایی اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

جو بایدن پیش از این اعلام کرده بود که آمارهای وزارت بهداشت غزه را به رسمیت نمی‌شناسد. رویترز نیز در گزارش خود آورده است که به‌طور مستقل نمی‌تواند آمارهای حماس درباره تعداد کودکان و شهروندان کشته‌شده فلسطینی در جنگ اخیر را تایید کند.

همچنین القاهره‌نیوز مصر، ساعاتی قبل به نقل از منابع خود گزارش داده است که بامداد روز جمعه موشکی از میان موشک‌پراکنی‌های حماس و اسرائیل، به یک شهر تفریحی در مصر در فاصله ۲۲۰ کیلومتری نوار غزه اصابت کرده است.

در ادامه تلویزیون القاهره تایید کرد که این موشک به یک مرکز درمانی در تبای اصابت کرد و حداقل شش نفر بر اثر این حادثه مجروح شدند. یکی از شاهدان در شهر تبای در گفت‌وگو با رویترز، شنیدن صدای انفجار و مشاهده دود را تایید کرد، اما رویترز نتوانست منبع انفجار را شناسایی کند.

از سوی دیگر، مقامات ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرده‌اند که جنگنده‌هایشان سه تن از اعضای ارشد حماس در گردان دراج طوفه را که بخشی از تیپ شهر غزه است، هدف قرار داده‌اند. اسرائیل گفت این سه فرمانده نقش مهمی در حمله ۷ اکتبر به اسرائیل داشتند. حماس هنوز هیچ اطلاعیه رسمی درباره این ماجرا منتشر نکرده است، اما رسانه‌های وابسته به حماس گزارش داده‌اند که شبه‌نظامیان فلسطینی روز جمعه در حداقل دو منطقه از نوار غزه با نظامیان اسرائیلی درگیر شدند.

بر اساس این گزارش، خودروهای نظامی اسرائیل به منطقه مرکزی البریج حمله کردند و در نزدیکی مرز با شبه‌نظامیان فلسطینی درگیر شدند. رویترز می‌گوید در جنوب غزه و در منطقه مرزی نزدیک شهر رفح، شبه‌نظامیان حماس در حال تبادل آتش با نیروهای اسرائیلی بوده‌اند.

همچنین خبرگزاری دولتی ایرنا در ایران به نقل از خبرگزاری المیادین لبنان، گزارش کرده که امروز جمعه، «صدای انفجار در پایگاه نظامیان آمریکایی در میدان گازی کونیکو واقع در حومه شمالی دیرالزور شنیده شده است.»

دیرالزور در شرق سوریه واقع است. این خبرگزاری همچنین گفته است: «منابع خبری از حمله پهپادی علیه نیروهای آمریکایی در اطراف فرودگاه اربیل عراق خبر داده بودند.»


ایندیپندنت فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024