جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 25.10.2023, 19:55

اسرائیل وقفه در حمله زمینی به غزه را پذیرفته است


* وال استریت جورنال: اسرائیل درخواست آمریکا برای وقفه در حمله زمینی به غزه را پذیرفته است

روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» بر اساس گفته‌های مقامات آمریکایی و اسرائیلی گزارش داده که اسرائیل درخواست واشینگتن برای وقفه در آغاز عملیات زمینی در نوار غزه را پذیرفته است.
این روزنامه روز چهارشنبه نوشته است: این اقدام به آمریکا فرصت خواهد داد که برای محافظت از نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه سامانه‌های ضدهوایی ارسال کند.
وال استریت جورنال می‌افزاید پنتاگون در صدد ارسال سامانه‌های دفاع هوایی برای محافظت از نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه، کویت، اردن، عربستان و امارات در مقابل حملات راکتی و موشکی نیروهای نیابتی ایران است.
جمهوری اسلامی ایران پیشتر تهدید کرده بود که در صورت آغاز حملات زمینی اسرائیل به غزه، دامنه جغرافیایی جنگ گسترده خواهد شد.
این گزارش می‌افزاید آمریکا درخواست کرده است که اسرائیل تا آخر هفته جاری حمله زمینی به غزه را انجام ندهد.
مقامات آمریکایی می‌گویند تهدیدات علیه نیروهای آمریکایی یک نگرانی اساسی است.
مقامات سیاسی و نظامی آمریکا بر این باورند که پس از آغاز تهاجم زمینی اسرائیل به غزه، نیروهای آمریکایی در منطقه هدف حمله گروه‌های مختلف شبه‌نظامی مورد حمایت ایران قرار خواهند گرفت.
به گفته مقامات آمریکایی، تاکنون حداقل ۱۳ حمله در عراق و سوریه با استفاده از پهپاد و موشک صورت گرفته است که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار آمریکایی شده است.
وال استریت جورنال همچنین گزارش داده که اسرائیل وارد مذاکرات ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه در ازای آزادی بیش از ۲۰۰ گروگان‌ اسرائیلی از دست حماس شده است.
قطر نیز روز چهارشنبه از پیشرفت در مذاکرات با حماس برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی خبر داد.


* وال استریت جورنال: ایران پیش از حمله حماس، ۵۰۰ شبه‌نظامی فلسطینی را آموزش ویژه داده بود

روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» با استناد به گفته‌های «منابع آگاه» گزارش داده که حدود ۵۰۰ نیروی حماس و دیگر شبه‌نظامیان مستقر در نوار غزه، یک ماه قبل از حمله شبه‌نظامیان فلسطینی به اسرائیل در ۱۵ مهرماه، در ایران «آموزش نظامی ویژه» دیده بودند.
بر اساس گزارش این روزنامه که روز چهارشنبه سوم آبان منتشر شد، صدها نیروی حماس و جهاد اسلامی سپتامبر امسال در داخل خاک ایران تحت آموزش نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند‌ و اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، و برخی افراد ارشد گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی نیز از آموزش این افراد بازدید کرده بودند.


* دبیرکل سازمان ملل در واکنش به انتقاد تند اسرائیل: از تحریف‌ حرف‌هایم شوکه شدم

در پی انتقاد شدید و واکنش تند دولت اسرائیل به اظهارات شب گذشته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، او با شرکت در یک نشست خبری در مورد گفته‌هایش توضیح داد.
او گفت که از «برداشت‌های نادرست» که از سخن سخنانش شده «شوکه» شده است.
او به خبرنگاران گفت این برداشت‌ها به گونه‌‌ای است که «گویی ترورهای حماس را توجیه می‌کند» و افزود: «این خلاف واقعیت است و موضوع برعکس بوده است.»
آقای گوترش گفت «اقدامات وحشتناک و بی‌سابقه هفتم اکتبر حماس در اسرائیل» را «بدون قید و شرط» به عنوان «ترور» محکوم می‌کند.
دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که «هیچ چیز نمی‌تواند کشتن، مجروح کردن و ربودن عمدی غیرنظامیان - یا پرتاب موشک به اهداف غیرنظامی را توجیه کند» و افزود «در واقع، من از مصیبت مردم فلسطین صحبت کردم.»
دبیرکل سازمان ملل گفت که من به صراحت اعلام کردم «درد و رنج مردم فلسطین نمی‌تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند». او افزود که این توضیح را برای روشن شدن موضع خود «و به ویژه به احترام قربانیان و خانواده‌هایشان» داده است.


* اسرائیل به اردوغان: حماس یک سازمان تروریستی نفرت‌انگیز بدتر از داعش است

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل روز چهارشنبه اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مبنی بر «تروریستی نبودن» گروه شبه‌‌نظامی حماس را رد کرد.
لیور هیات در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «اسرائیل با قاطعیت سخنان تند رئیس‌جمهور ترکیه در مورد سازمان تروریستی حماس را رد می‌کند.»
او گفت: «حماس یک سازمان تروریستی نفرت‌انگیز بدتر از داعش است که به‌طور وحشیانه و عمدی نوزادان، کودکان، زنان و سالمندان را قتل‌عام می‌کند، غیرنظامیان را به گروگان می‌گیرد و از مردم خود به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند».
سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفت: «سخنان تحریک‌آمیز» رئیس‌جمهور ترکیه و تلاش او «برای دفاع از این سازمان تروریستی» نیز نمی‌تواند «وحشتی» را که تمام جهان دیده است، تغییر دهد.
آقای هیات در انتها تأکید کرده که حماس مساوی با داعش است.
رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه در دیدار با نمایندگان حزب «عدالت و توسعه» در پارلمان، شبه‌نظامیان حماس را «جنگجویان آزادیبخشی» توصیف کرد که به گفته او، «برای سرزمین‌شان می‌جنگند».
او همچنین اعلام کرد برنامه دیدارش از اسرائیل را‌ به‌دلیل جنگ «غیر انسانی» این کشور علیه حماس لغو می‌کند.


* نخست وزیر بریتانیا: از اظهارات گوترش حمایت نمی‌کنیم

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، اظهارات آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را که در آن، گفته بود رویدادهای ۷ اکتبر در خلاء رخ ​​نداده‌اند، رد می‌کند.
سخنگوی آقای سوناک گفت: «بدیهی است که ما با چنان تصویری از این واقعه موافق نیستیم.»
«برای ما واضح است که برای حمله تروریستی وحشیانه حماس که با نفرت و انگیزه عقیدتی صورت گرفت توجیهی وجود ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»
سخنگوی ریشی سوناک همچنین گفت در شرایط فعلی، برقراری یک آتش‌بس عمده تنها به نفع حماس تمام خواهد شد اما از توقف‌ موقت و محدود عملیات برای امدادرسانی حمایت کرد.
در همین حال وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد یک هواپیمای ترابری حامل حامل ۲۱ تن کمک بشردوستانه برای ساکنان غزه به سمت مصر پرواز کرده است.
به گفته وزارت دفاع بریتانیا این کمک‌ها بخشی از بسته کمکی ۳۰ میلیون پوندی دولت برای غزه است که ریشی سوناک اوایل این هفته تصویب آن را اعلام کرد. کمک‌های اهدایی را قرار است هلال احمر مصر توزیع کند.


* حمایت آلمان از گوترش در پی انتقادهای اسرائیل

در پی انتقاد مقام‌های اسرائيلی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد دولت آلمان مراتب اعتماد خود به گوترش را اعلام کرد.
گوترش در نشست شورای امنیت در نیویورک در روز سه‌شنبه با “غیرقابل توجیه” خواندن حمله حماس گفت که این حمله “در خلاء” اتفاق نیافتاده و باید در نظر داشت که فلسطینیان “در ۵۶ سال اشغال خفقان‌آور به سر برده‌اند.”
اشتفن هبشترایت، سخنگوی دولت آلمان با اشاره به این که گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل خواستار کناره‌گیری گوترش شده این درخواست را به‌جا و مناسب ندانست.
اردان بعد از سخنان گوترش خواستار کناره‌گیری او شد و در شبکه X نوشت، کسی که از درک “کمپین قتل‌عام کودکان، زنان و سالمندان” سخن می‌گوید “شایسته رهبری سازمان ملل نیست.”


* قطر از پیشرفت مداکرات برای آزادی گروگان‌ها از دست حماس خبر داد

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، روز چهارشنبه در یک نشست خبری اظهار امیدواری کرد که این موضوع به‌زودی حل شود.
او با این‌حال نسبت به آغاز حملات زمینی اسرائیل به نوار غزه هشدار داد و گفت این اقدام باعث خواهد شد آزادی گروگان‌ها «بسیار مشکل‌تر» شود.
سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز روز چهارشنبه اعلام کرد بدیهی است تهاجم زمینی به غزه، حفظ امنیت گروگان‌ها و میانجی‌گری کشورهای عربی با اسرائیل را دشوار و پیچیده می‌سازد. قطر از همه طرف‌های درگیری خواست تا فورا تنش‌ها را کاهش دهند.
هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز که به قطر سفر کرده، در نشست خبری اعلام کرد حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه، این منطقه را به صحنه «قتل‌عام» تبدیل خواهد کرد.
فیدان گفت کسانی که به بهانه همبستگی، از اقدامات اسرائیل حمایت می‌کنند «همدست جنایات» این کشور هستند.
نیروهای حماس در حمله ۱۵ مهر به خاک اسرائیل، ۲۲۲ شهروند اسرائیلی ۹ ماهه تا ۸۵ ساله را به گروگان گرفته و به غزه منتقل کردند.
گروه حماس روز سه‌شنبه مذاکره درباره سرنوشت گروگان‌های اسرائیلی را منوط به ورود سوخت و دارو به نوار غزه کرد.
اسرائیل از زمان تهاجم حماس، غزه را تحت محاصره قرار داده، اما طی روزهای گذشته کمک‌های انسان‌دوستانه، از جمله غذا، آب و دارو از مرز رفح مصر به نوار غزه ارسال می‌شود.


* هشدار سخنگوی ارتش اسرائیل به «ایران، عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه»

در نوزدهمین روز از جنگ حماس و اسرائیل، سرهنگ دانیل هگاری، سخنگوی ارتش، در نشست خبری توجیهی بامدادی خود گفت دستور به تروریسم «یک منشاء دارد، ایران؛ فرمان ترور از ایران می‌آید».
او افزود: ایران قبل از جنگ به حماس کمک می‌کرد و تا به همین لحظات این کمک‌ها ادامه یافته است. سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین هشدار داد: کسی که عامل بی‌ثباتی خاورمیانه است از عواقب آن در امان نخواهد بود.
او گفت ارتش در شبانه‌روز گذشته صدها هدف وابسته به حماس را بمباران کرده، شامل «تونل‌ها، پایگاه‌ها، انبارهای مهمات، مواضع پرتاب راکت و موشک‌های ضد تانک، همراه با انهدام پرسنل و زیرساخت‌های حماس.
به گفته سرهنگ هگاری، حماس موانع بیشتری به روی زمین ایجاد کرده تا ساکنان بخش شمالی غزه دیگر نتوانند برای نجات جان خود راهی بخش جنوبی باریکه شوند. او این کار را بهره‌بردای حماس از انسا‌ن‌ها به عنوان سپر انسانی نامید.
این سخنگو همچنین در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس دستورالعمل حماس به نیروهای خود را نشان داد که در لباس یکی از نیروهای کشته شده آن سازمان به دست آمده است. در این دستورالعمل آمده است که مردم اسرائیل را «بی‌رحمانه قتل عام» کنند.


* کشته‌شدن یکی از فرماندهان نظامی حماس در خان‌یونس

ارتش اسرائیل و سازمان امنیت داخلی این کشور، شباک، در یک بیانیه مشترک اعلام کردند تیسیر مباشر، فرمانده یگان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس را در بخش شمالی خان‌یونس از پای درآورده اند.
خان یونس جنوبی‌ترین شهر باریکه غزه است.
بیانیه ارتش و شباک نوشته است که تیسیر مباشر، از نزدیکان محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی حماس، خود عامل بمب‌گذاری‌های سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۳،‌ ۲۰۰۴، و یک حمله ساحلی در دریای مدیترانه در سال ۲۰۱۴ بوده. او همچنین مدتی فرمانده غواصان تهاجمی حماس بوده است.
اسرائیل سال گذشته به خانه تیسیر مباشر در غزه حمله هوایی کرده بود؛‌ حمله‌ای که او از آن جان بدر برد.
از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، شماری از فرماندهان عملیاتی حماس کشته شده‌اند. این گروه مرگ اکثر فرماندهان خود، که اسرائیل کشتن آن‌ها را اعلام کرده، تأیید کرده است.


* علی خامنه‌ای آمریکا را به «مدیریت» حملات اسرائیل به غزه متهم کرد

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ایالات متحده آمریکا را به «مدیریت» حملات اسرائیل به غزه متهم کرد.
علی خامنه‌ای مدعی شد که سفر رهبران آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به اسرائیل تلاشی برای «جلوگیری از نابودی» اسرائیل است.
او گفت: «دست آمریکایی‌ها تا مرفق (آرنج) به خون کودکان، زنان و دیگر شهیدان غزه آلوده است».
رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به تهاجم شبه‌نظامیان حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهرماه، کشتار صدها غیرنظامی اسرائیلی و گروگان‌گیری بیش از ۲۰۰ نفر که منجر به حملات هوایی اسرائیل و کشته شدن شش هزار و ۵۴۵ نفر در غزه شده است، مدعی شد که «زور اسرائیل به فلسطینی‌ها نمی‌رسد و رزمندگان فلسطینی روحیه و انگیزه و توان و آمادگی خود را برای اقدام حفظ کرده‌اند».
برخی از رهبران کشورهای غربی، از جمله جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، در چند روز گذشته از اسرائیل دیدار کرده و بر حمایت‌شان از این کشور در مقابل «گروه‌های تروریستی در نوار غزه» تاکید کرده‌اند.
آمریکا همچنین ناوهای جنگی، جنگنده‌ها، سامانه‌های دفاع هوایی و مهمات جنگی به اسرائیل و آب‌های نزدیک آن ارسال کرده است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به ایران هشدار داد که به افزایش تنش‌ها از سوی نیروهای نیابتی تهران «قاطعانه» پاسخ خواهد داد.
علی خامنه‌ای در ادامه مدعی شد: «همه بدانند که در این موضوع و مسائل آینده، ملت فلسطین پیروز است و دنیای آینده، جهان فلسطین است، نه دنیای رژیم صهیونیستی».


* برنامه اسرائیل برای «حذف فیزیکی» سران حماس در «داخل و خارج» کشور

یکی از اهداف مهم از حملات هوایی سنگین این کشور به غزه، کشتن سران ارشد حماس در داخل این باریکه است. اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل کشتن سران حماس در سایر کشورها هم در دستور کار است.
یدیعوت آحرونوت روز چهارشنبه ۳ آبان ادعا کرد: «اسماعیل هنیه، خالد مشعل و صالح العروری که مقیم خارج هستند، و یحیی سنوار، محمد ضیف و مروان عیسی در داخل غزه در صدر فهرست اهداف مورد نظر هستند.»
اسماعیل هنیه ۶۱ ساله و خالد مشعل ۵۸ ساله ساکن دوحه در قطر هستند. صالح العروری ۵۷ ساله که سال‌ها ساکن لبنان بود، بین ترکیه و قطر در رفت‌وآمد است.
یحیی سنوار، ۶۱ ساله، رهبر حماس در داخل سرزمین‌های فلسطینی‌ بعد از ۲۰ سال حبس در زندان اسرائیل به جرم کشتن اسرائیلی‌ها و قتل ۱۱ فلسطینی به ظن همکاری اطلاعاتی با اسرائیل، در جریان معامله اسرائیل و حماس بر سر آزادی گیلعاد شالیط، سرباز اسیر اسرائیلی آزاد شد و در ۱۲ سال گذشته ساکن شهر غزه بود. برادرش هم فرمانده یگان نظامی حماس در شاخه جنوبی این باریکه است.
از محل مخفی‌گاه سنوار از آغاز جنگ جاری خبری در دست نیست. رسانه‌های اسرائیل می‌گویند سنوار مانند سایر سران حماس در غزه، در تونل‌های زیرزمینی این باریکه پنهان شده است.
محمد ضیف، ۵۸ ساله، فرمانده میدانی گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، بارها از سوء قصدهای اسرائیل جان به در برده و یک بار هم به‌شدت زخمی شده بود.
از ضیف روز ۱۵ مهر، ساعاتی پس از آغاز حمله حماس به جنوب اسرائیل، یک کلیپ صوتی در توجیه «طوفان الاقصی» پخش شد. رسانه‌های اسرائیل گفتند محمد ضیف از مدتی قبل آن صدا را ضبط کرده و خود و خانواده‌اش در مخفیگاه هستند.
مروان عیسی ۵۷ ساله که اسرائیل او را «مرد در سایه» حماس می‌نامد، معاون و «دست راست» محمد ضیف است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته سران حماس «خود را مرده بدانند».
دانی یاتوم، رئیس پیشین موساد، گفته که کشتن سران حماس در خارج در هر جا و هر شرایطی که باشد، در دستور کار است.


* هشدار سخنگوی ارتش اسرائیل به «ایران، عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه»

در نوزدهمین روز از جنگ حماس و اسرائیل، سرهنگ دانیل هگاری، سخنگوی ارتش، در نشست خبری توجیهی بامدادی خود گفت دستور به تروریسم «یک منشاء دارد، ایران؛ فرمان ترور از ایران می‌آید».
او افزود: ایران قبل از جنگ به حماس کمک می‌کرد و تا به همین لحظات این کمک‌ها ادامه یافته است. سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین هشدار داد: کسی که عامل بی‌ثباتی خاورمیانه است از عواقب آن در امان نخواهد بود.
او گفت ارتش در شبانه‌روز گذشته صدها هدف وابسته به حماس را بمباران کرده، شامل «تونل‌ها، پایگاه‌ها، انبارهای مهمات، مواضع پرتاب راکت و موشک‌های ضد تانک، همراه با انهدام پرسنل و زیرساخت‌های حماس.
به گفته سرهنگ هگاری، حماس موانع بیشتری به روی زمین ایجاد کرده تا ساکنان بخش شمالی غزه دیگر نتوانند برای نجات جان خود راهی بخش جنوبی باریکه شوند. او این کار را بهره‌بردای حماس از انسا‌ن‌ها به عنوان سپر انسانی نامید.
این سخنگو همچنین در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس دستورالعمل حماس به نیروهای خود را نشان داد که در لباس یکی از نیروهای کشته شده آن سازمان به دست آمده است. در این دستورالعمل آمده است که مردم اسرائیل را «بی‌رحمانه قتل عام» کنند.


* رئیس جمهوری ترکیه حماس را «سازمان آزادی‌بخش» خواند

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت «حماس یک گروه آزادیبخش است که برای دفاع از سرزمینش می‌جنگد.»
او چهارشنبه ۲۵ اکتبر در یک سخنرانی در گردهمایی فراکسیون حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور گفت «حماس یک سازمان تروریستی نیست.»
او همچنین گفت که ترکیه «مشکلی» با دولت اسرائیل ندارد، اما «هرگز» رفتار این کشور را که مانند یک «سازمان» عمل می‌کند - که به طور گسترده به معنای «سازمان تروریستی» استفاده می‌شود - تایید نخواهد کرد.
آقای اردوغان همچنین گفت که به دلیل جنگ «غیرانسانی» اسرائیل در غزه، برنامه‌های سفر خود به اسرائیل را لغو می‌کند.
آقای اردوغان گفت که دست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را فشرد اما او از حسن نیت ترکیه سوء استفاده کرد.
آقای اردوغان و بنیامین نتانیاهو ماه گذشته در نشست سران سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند. این موضوع در آن زمان نشانه‌ای از بهبود روابط دو کشور تلقی شد.


* ارتش اسرائیل: غواصان حماس در عملیات نفوذ به اسرائیل کشته شدند

ارتش اسرائیل می‌گوید یک تیم غواصان حماس را که در صدد نفوذ به اسرائیل از طریق دریا بودند، کشته است.
ارتش اسرائیل با انتشار ویدیویی گفته است که این درگیری دیروز روی داده است. در اطلاعیه ارتش اسرائیل آمده است که دست‌کم دو عضو مسلح حماس با استفاده یک تونل ساحلی در نزدیکی زیکیم واقع در شمال غزه، قصد داشتند وارد اسرائیل شوند.
براساس این گزارش، غواصان حماس در حمله جت‌های جنگنده و همچنین سربازان نیروی دریایی اسرائیل کشته شدند. ارتش اسرائیل می‌گوید در این عملیات، یک انبار اسلحه که «تروریست ها مورد استفاده قرار می‌دادند»، هم منهدم شده است.
ارتش اسرائیل مشخص نکرد که این تلاش برای نفوذ به دریا چگونه رخ داده است و ویدیویی که منتشر شده انفجار در سطح دریا را نشان می‌دهد.
اندکی پس از انتشار این گزارش، تلگرام شاخه نظامی حماس تصویری را از دو مرد با تجهیزات تخصصی غواصی و سلاح‌های جنگی منتشر کرد.


* بیمارستان‌های غزه در آستانه لغو خدمات حیاتی هستند

بیمارستان ناصر در خان یونس، مرکز اصلی خدمات درمانی در جنوب غزه است.
مسئولان بیمارستان می‌گویند که به دلیل مشکل در تهیه سوخت به زودی نخواهند توانست خدمات حیاتی (خدماتی که منجر به نجات جان بیماران می‌شود) ارائه دهند.
خون و لوازمی که می‌توانند جان انسان را نجات دهند هم در حال اتمام هستند. ما در آستانه یک فاجعه هستیم.
مردم فقط از مرگ و حملات هوایی لطمه نمی‌بینند. سازمان ملل متحد می‌گوید که محل سکونت حدود یک میلیون نفر (حدود نیمی از جمعیت) تغییر کرده است. مردم در حیاط بیمارستان و خیابان می‌خوابند.
من یکی از مدارس سازمان ملل که افرادی از شمال غزه در آن مستقر شده بودند را دیدم. به آن‌ها روزانه یک لیتر آب و مقدار بسیار ناچیزی غذا داده می‌شد و دسترسی محدودی به دستشویی داشتند.
این مدرسه قبلا ۵۰۰ دانش‌آموز داشت، اما حالا میزبان ۵ هزار نفر است. فضا و امکانات برای اسکان این تعداد آدم کافی نیست.
من دیروز یک خانه دو خوابه را دیدم که حدود ۱۲۰ نفر در آن پناه گرفته بودند و یک نفر که آنجا بود گفت اکسیژن برای تنفس نداشت.


* سازمان ملل: بیش از یک سوم بیمارستان‌های غزه تعطیل هستند

سازمان ملل هشدار داده که ذخیره سوخت این سازمان در نوار غزه امشب تمام می‌شود.
به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی درغزه، بیمارستان‌ها در حال حاضر فعالیت خود را به رسیدگی به موارد ضروری منحصر کرده‌اند.
سه‌شنبه شب، سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از یک سوم بیمارستان‌ها و نزدیک به دو سوم کلینیک‌های مراقبت‌های اولیه در غزه به دلیل آسیب‌های ناشی از جنگ و کمبود سوخت تعطیل شده‌اند.
اسرائیل تامین برق غزه را پس از حملات حماس در هفتم اکتبر متوقف کرد.
این بدان معنی است که اکنون غزه به ژنراتورهایی متکی است که با سوخت کار می‌کنند.


* آیا اسرائیل در حمله زمینی به غزه مردد است؟
جرمی بوئن / سردبیر بخش بین‌الملل بی‌بی‌سی

بسیار واضح است که اسرائیل در حمله زمینی به غزه تردید دارد.
این در درجه اول به دلیل هشدارهای آمریکا در مورد دشواری کار پیش رو برای ورود به غزه است.
نمونه‌ای از درگیری‌های بسیار دشوار شهری که ایالات متحده به آن اشاره دارد، عملیات سال ۲۰۱۷ به منظور ریشه‌کن کردن داعش در شهر موصل عراق است.
من آنجا بودم و واحدهای بزرگ کماندوهای عراقی را دیدم که بسیاری از آنها توسط آمریکایی‌ها آموزش دیده بودند و از سوی نیروی هوایی ایالات متحده و سایرین از جمله نیروهای ویژه غربی پشتیبانی می‌شدند.
در این عملیات آنها باید خانه به خانه داعش را جستجو می‌کردند. این عملیات ماه‌ها طول کشید و هزاران غیرنظامی در جریان آن کشته شدند. اما این تنها دلیل تردید نیست.
در حال حاضر، حضور گروگان‌ها در غزه یک مسئله مهم دیگر برای اسرائیل است.
حماس در آزادی برخی از گروگان‌ها، بازی‌ روان‌شناختی بسیار هوشمندانه‌ای انجام می‌دهد و تلویحا اشاره می‌کند که ممکن است راهی برای آزادی آنها وجود داشته باشد.
اگر اسراییل به سرعت حرکت کرده بود، شاید وضعیت به این شکل رشد نمی‌کرد.
به عنوان مثال، هاآرتص، از روزنامه‌های مهم اسرائیل، که معمولا منتقد دولت است دیروز در سرمقاله اصلی خود گفت که تا زمانی که گروگان‌ها در غزه هستند، نباید اقدام نظامی صورت گیرد.
اما من با ایهود باراک، نخست وزیر پیشین و از روسای سابق ستاد ارتش اسرائیل، صحبت کردم.
او گفت: «نگاه کنید، ممکن است لازم شود انتخاب‌های دشواری صورت گیرد اما در هر حال ما نمی‌توانیم اجازه دهیم حماس از این ماجرا رها شود.»
او معتقد است که تنها راه برای اسرائیل، جلو رفتن در این مسیر است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل، با وجود اظهارات قاطعانه، به دلیل مردد بودن در رابطه با این تصمیم‌گیری‌های دشوار، شهرت دارد.


* درگیری لفظی اسرائیل و سازمان ملل شدت گرفته است

اختلاف بین اسرائیل و سازمان ملل که پس از سخنرانی شب گذشته دبیرکل سازمان در نشست شورای امنیت آغاز شده بود شدت گرفته است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ و «۵۶ سال اشغال» سرزمین فلسطینیان توسط اسرائیل» گفت حملات حماس در هفتم اکتبر - که در آن بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شدند - «در خلاء» رخ نداد.
این اظهارات با واکنش خشم آلود الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل مواجه شد که گفت «هیچ توجیهی برای چنین قتل عامی وجود ندارد» و از آقای گوترش پرسید: «شما در چه دنیایی زندگی می کنید؟»
وزیر خارجه اسرائیل دیدار بعدی خود با دبیرکل سازمان ملل را هم لغو کرد.
گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در حساب اکس (توییتر) از گوترش خواست استعفا بدهد و گفت که او «شایستگی رهبری سازمان ملل را ندارد».
گوترش بعدا در حساب اکس خود، در مورد اظهاراتش گفت که «نارضایی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات هولناک حماس را توجیه کند» و افزود: «و حملات هولناک نمی‌تواند مجازات دستجمعی مردم فلسطین را توجیه کند.»
ساعاتی پیش اسرائیل اعلام کرد که صدور ویزا برای مقامات سازمان ملل را متوقف کرده است.
پیشتر، گیلاد اردان به رادیو اسرائیل گفت که برای مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، ویزا صادر نشده است.
به نقل از آقای اردان گزارش شده که گفته است: «زمان آن فرارسیده که آنان درس لازم را بگیرند.»


* تصمیم اسرائیل برای خودداری از صدور ویزا برای مقامات سازمان ملل متحد

کشمکش میان مقام‌های اسرائیلی و سازمان ملل متحد همچنان در حال اوج‌گیری است.
در پی صحبت‌های آنتونیو گوترش در شورای امنیت، مقام‌های مختلف اسرائیلی به شدت از او انتقاد کردند.
آقای گوترش سه‌شنبه در جلسه شورای امنیت گفته بود، حمله پانزدهم مهرماه حماس به اسرائیل- که منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی شد- بدون زمینه قبلی و «در خلاء»‌ صورت نگرفت؛ موضوعی که به «۵۶ سال اشغال» سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل اشاره داشت.
سخنان آقای گوترش خشم وزیر خارجه اسرائیل را برانگیخت. الی کوهن با تأکید بر اینکه «هیچ دلیل و توجیهی برای چنین قتل‌عامی وجود ندارد»،‌ خطاب به آقای گوترش گفت: «در کدام دنیا زندگی می‌کنید؟» آقای کهن، دیدار برنامه‌ریزی‌شده‌اش با آقای گوترش را هم لغو کرد.
در واکنشی دیگر گیلعاد اردان،‌ سفیر اسرائیل در سازمان ملل هم،‌ صلاحیت آقای گوترش برای دبیر کلی را زیر سئوال برد و خواستار استعفای او شد.
آقای گوترش ساعاتی بعد بدون نام‌بردن از اسرائیل،‌ در پستی که روی شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق، منتشر کرد،‌ ضمن اشاره به «توجیه‌ناپذیربودن» اقدام حماس، همزمان «تنبیه جمعی فلسطینی‌ها» را هم غیر قابل توجیه خواند.
حالا سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد،‌ با اعلام تصمیم کشورش در خودداری از صدور ویزا برای مقامات سازمان ملل متحد، تأیید کرده که درخواست ویزای مارتین گریفیتس، معاون دبیر کل در امور بشردوستانه،‌ رد شده است.
آقای اردان گفته: «وقتش رسیده که به آنها درسی بدهیم.»


* اسرائیل گفته تونل‌های حماس را هدف قرار داده است

ارتش اسرائیل تأیید کرده است که عملیات گسترده‌ای علیه نوار غزه اجرا کرده و «عوامل و زیرساخت‌های تروریستی» را هدف حمله قرار داده است.
به گفته ارتش اسرائیل در این حملات تعدادی از مدخل‌های تونل‎های زیرزمینی را که محل استقرار نفرات و انبار مهمات حماس بوده منهدم کرده است.
روز سه‌شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که حداقل ۴۰۰ سایت و روز قبل، ۳۲۰ نقطه را در غزه هدف قرار داده است.
ارتش اسرائیل هر صبح گزارش عملیات شبانه‌روز گذشته را منتشر می‌کند و هنوز شمارحملات امروز اعلام نشده است.
پیشتر حماس گزارش کرده بود که در حملات هوایی شب گذشته اسرائیل، دست‌کم هشت نفر کشته شدند.


* وزیر خارجه اسرائیل دیدار با دبیرکل سازمان ملل را به خاطر سخنان در جلسه شورای امنیت لغو کرد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار آتش‌بس فوری شد. . او گفت طرفی نباید خود را فراتر از قوانین بشردوستانه بین المللی بداند. آقای گوترش همچنین گفت حمله حماس در هفتم اکتبر «در خلاء اتفاق نیفتاد» و صحبت‌هایش به تاریخ «اشغال» و «شهرک‌سازی» اشاره کرد.
در پاسخ الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اظهارات آقای گوترش را «تکان دهنده» و «بی‌ارتباط با واقعیات منطقه» دانست.
وزیر خارجه امور خارجه اسرائیل دیدار خود با دبیرکل سازمان ملل را لغو کرد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که هر کشوری حق دفاع از خود را دارد. او اضافه کرد باید بدون ابهام و تردید حمله حماس را محکوم کرد. بلینکن این حمله را تروریستی خواند.
در واکنشی دیگر، سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، بار دیگر خواستار آتش‌بس شد و از شکست شورای امنیت در تصویب قطعنامه آتش‌بس ابراز تاسف کرد.


منابع خبرها: رادیو فردا، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024