جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 24.10.2023, 7:16

۳۴ دقیقه وحشت؛ اکران تصاویر آدم‌کشی‌های حماس


جوئل گانتر، تل‌آویو / بی‌بی‌سی

۳۴ دقیقه وحشت؛ اکران تصاویر به دست آمده از دوربین‌های اعضای حماس برای خبرنگاران

این گزارش حاوی جزئیات و توصیف صحنه‌های خشونت‌باری است که ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد.

ارتش اسرائیل روزنامه‌نگاران را برای تماشای مجموعه ویدیوهایی دعوت کرده که در جریان حملات ۷ اکتبر به اسرائیل از دوربین‌های مدار بسته، دوربین‌های نصب شده بر لباس‌ نیروهای حماس و تصاویر ضبط شده از سوی شاهدان عینی به دست آمده است تا به جهان یادآوری کند که در حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل چه فجایعی روی داده است.

این مجموعه تصاویر جزئیات تکان‌دهنده‌ای را از حمله به محله‌های اسرائیلی و نیز به فستیوال موسیقی در جنوب اسرائیل به دست می‌دهد.

ارتش اسرائیل در عین حال اسنادی را در اختیار خبرنگاران گذاشته که می‌گوید از اجساد نیروهای حماس جمع‌آوری کرده و جزئیات عملیات، برنامه‌ریزی و دستورالعمل حمله به محلات یهودی نشین و گروگان‌گیری را نشان می‌دهد.

ارتش اسرائیل می‌گوید مجموعه ۴۲ دقیقه‌ای از این تصاویر را از میان صدها ساعت فیلمی که از زمان حمله به اسرائیل جمع‌آوری کرده تدوین کرده است. یک جا مردان مسلح حماس در حالی دیده می‌شوند که هنگام تیراندازی به غیرنظامیان در میانه خیابان شادی می‌کنند و جایی دیگر تصاویری از آنها در یک کیبوتزیم که کودکان را در کنار والدینشان در خانه خود می‌کشند.

یکی از بخش‌های تکان دهنده این مجموعه از تصاویر دوربین‌های مداربسته درون یک خانه در کیبوتز به دست آمده است. در این تصاویر دیده می‌شود چگونه یک پدر دو پسر جوان خود را دوان دوان به سوی یک پناهگاه می‌برد و چند ثانیه بعد از آن نیروهای حماس نارنجکی را به درون این پناهگاه پرتاب می‌کنند و پدر را می‌کشند و دو پسر را زخمی می‌کنند.

بعد از آن که دو پسر بچه، خونین و بهت زده کشان کشان خود را به خانه‌شان می‌رسانند و فریاد می‌کشند، یک از اعضای مسلح حماس با خونسردی وارد خانه می‌شود، جلوی چشم آنها به داخل یخچال نگاهی می‌اندازد، درنگی می‌کند که نوشیدنی بردارد و دوباره از خانه بیرون می‌رود.

یکی از پسربچه‌ها با گریه به برادرش می‌گوید: «بابا مرده. این سرکاری نیست» و بعد پشت سرهم تکرار می‌کند: «چرا من زنده‌ام؟» برادر دیگر ظاهرا با انفجار نارنجک کور شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در این جلسه گفت نمی‌داند که این دو بچه زنده مانده‌اند یا نه.

بخش دیگری از این مجموعه، صدای یکی از اعضای حماس است که در تماس تلفنی با خانواده‌اش در غزه، با افتخار به آنها می‌گوید که دست کم ده یهودی را «با دست‌های خالی» کشته است.

هشدار: این پاراگراف حاوی جزئیات عریانی از خشونت است

در این فایل صدا شنیده می‌شود که او با اصرار و به دفعات، و احتمالا با اشاره به تصاویر یا ویدیوهایی که برای والدینش فرستاده می‌گوید: «لطفا واتزاپت را باز کن و ببین چقدر کشته، پسرت یهودی‌های زیادی کشته، مادر! پسرت یک قهرمانه».

در بخشی دیگر، یک مرد مسلح حماس به آنچه که به نظر اجساد غیرنظامیان در یک کیبوتز می‌رسد با خوشحالی شلیک می‌کند و تلاش می‌کند با استفاده از یک کج‌بیل باغبانی یکی از آنها را که هنوز زنده است مثله کند.

برخی از این تصاویر از موبایل‌هایی به دست آمده که به قربانیان متعلق بوده و وحشت مطلق کسانی را که در اتاق و یا پناهگاهی پنهان شده‌اند، همزمان با نزدیک شدن صدای تیراندازی و انفجار نشان می‌دهد.

تصمیم برای نشان دادن این تصاویر به روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد که مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل از اینکه پوشش حمله هفتم اکتبر حماس به این کشور جای خود را به پوشش حملات هوایی اسرائیل در غزه و بحران انسانی ایجاد شده از سوی اسرائیل داده است، آزرده‌اند.

سرلشگر مایکل ادلستاین، فرمانده سابق ارتش اسرائیل در غزه در گفتگو با خبرنگاران بعد از نمایش این تصاویر گفت از پوشش خبری رسانه‌ها «شوکه» شده است. او گفت: «شاهدیم که برخی کانال‌ها می‌خواهند آنچه اسرائیل انجام می‌دهد را با اقدامات تروریست‌ها مقایسه کنند. من کسی را که در پی این مقایسه است نمی‌فهمم. و بعد از اینکه ما این تصاویر را به شما نشان دادیم، شما هم از این ماجرا با خبرید.»

به گفته مقام‌های اسرائیلی در جریان حمله ۷ اکتبر به این کشور بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی کشته شدند و نزدیک به ۲۲۰ نفر نیز گروگان گرفته شده‌اند.

وزارت بهداشت غزه، که از سوی شاخه سیاسی حماس مدیریت می‌شود گفته است در جریان حملات هوایی اسرائیل در واکنش به حمله ۷ اکتبر تا کنون بیش از ۵ هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند. ۹۱ فلسطینی نیز در جریان حمله اسرائیل به کرانه باختری کشته شدند.

ارتش اسرائیل دو دفترچه راهنما را که از جسد مردان مسلح حماس به دست آورده در اختیار خبرنگاران گذاشت که حاوی جزئیات برنامه ریزی برای حمله و گروگان‌گیری بود.

براساس این راهنما، نیروهای حماس موظف بودند تا جای ممکن قربانیان خود را به ضرب گلوله بکشند، گروگان بگیرند و برخی از آنها را با استفاده از خودروهای متفاوت به غزه منتقل کنند.

در سندی دیگر که به طور مشخص درباره گروگان‌ها بود از نیروهای حماس خواسته شده بود که گروگان‌های دردسرساز را بکشند و باقی را جمع کنند تا از آنها به عنوان «گوشت دم توپ» استفاده شود.

ارتش اسرائیل هنوز هم از ضربه حمله غافلگیرانه حماس در هفتم اکتبر گیج می‌خورد، حمله‌ای که بدترین مورد نقض امنیت اسرائیل در نیم قرن گذشته محسوب می‌شود.

علیرغم صرف هزینه و منابع هنگفت برای نابود کردن تونل‌های حماس و برپایی حصارهای امنیتی در زمین و دریا، حماس توانست با تعدادی بالا از این موانع عبور کند.

سرلشگر ادلستاین روز دوشنبه گفت بیش از ۱۰۰۰ مرد مسلح عضو حماس روز هفتم اکتبر در اولین مرحله نفوذ وارد اسرائیل شده‌اند.

بخش اول تصاویر اکران شده برای خبرنگاران ردیفی بلند از کامیون‌هایی را نشان می‌داد که پر از مردان مسلح حماسند و آزادانه در بزرگراه‌های اسرائیل می‌رانند و به مردم تیراندازی می‌کنند.

به گفته این مقام نظامی اسرائیل، اسناد به دست آمده از کشته‌های حماس نشان می‌دهد که «آنها با دستور سلاخی و سوزاندن شهروندان» آمده بودند: آنها تصمیم گرفتند مردم را در خانه‌های خودشان آتش بزنند و زنده‌ها را گروگان بگیرند. آنها می‌خواستند کودکان را با خود به غزه ببرند. برای اینکه چند نفر را بکشند و چند نفر را گروگان بگیرند دستور داشتند. دستور همه چیز مکتوب و مشخص شده، حتی برای تجاوز.»

دنیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل پیش از نمایش این مجموعه برای خبرنگاران گفت که برخی از اعضای ارتش درباره نمایش این تصاویر تردید داشته‌اند اما او شخصا تصمیم گرفته که این کار را انجام دهد: «اجازه نمی‌دهیم جهان فراموش کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024