جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.10.2023, 11:00

سومین کاروان کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شد


بر اساس گزارش‌ها سومین کاروان کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شده است.خبرگزاری‌ رویترز و خبرگزاری فرانسه می‌گویند کامیونهایی از طریق گذرگاه رفح به تازگی وارد غزه شده‌اند.
دو روز گذشته در مجموع سی و چهار کامیون حامل این کمکها به غزه رسیده بودند؛ هر چند این کمک‌ها کافی بنظر نمی‌رسد.


* ارتش اسرائیل تعداد «گروگان‌ها» در غزه را ۲۲۲ نفر اعلام کرد

ارتش اسرائیل در بروزرسانی جدید خود تعداد افرادی که حماس از اسرائیل ربوده و به غزه منتقل کرده است را ۲۲۲ نفر اعلام کرده است.
سه روز پیش حماس اعلام کرد دو نفر از «گروگان‌ها» را آزاد کرده است.
این دو مادر و دختر اهل آمریکا بودند و گفته شده با وساطت قطر آزاد شدند.


* «بازگشت» مجدد ساکنان غزه به شمال، با وجود هشدارهای اسرائیل

سازمان ملل اعلام کرده با وجود هشدارهای اسرائیل، ساکنان غزه در حال بازگشت به شمال این منطقه هستند.
رئیس آژانس سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی می‌گوید برخی از افرادی که از شمال غزه گریخته بودند، اکنون در حال بازگشت به شمال نوار غزه‌اند.
توماس وایت از آژانس ویژه پناهندگان فلسطینی به رادیو بی‌بی‌سی گفته اوضاع «در شمال بسیار خطرناک است اما مردم در جنوب نیز جان خود را از دست می‌دهند.»
آقای وایت گفت: «در انبار ساختمان سازمان ما ۸ هزار نفر پناه گرفته‌اند. آنها برای بقا با یک لیتر آب و تکه کوچکی نان در روز را می‌گذرانند.»
اسرائیل در طول شب پیش به بمباران شدید غزه ادامه داده است.
به گزارش رشدی ابوالعوف، خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه، آتش‌باران و بمباران در خان یونس در جنوب باریکه غزه در طول شب قطع نشده است.
به گفته او محل اصابت بعضی از بمب‌ها در فاصله صد متری یک بیمارستان بوده است.
حماس می‌گوید در بمباران های دیشب اسرائیل در غزه ۶۰ نفر کشته شدند؛ از جمله ۱۷ نفر در یک خانه در جبالیا در شمال غزه.
اسرائیل از ساکنان شمال غزه خواسته به جنوب آن کوچ کنند که شامل حدود نیمی از جمعیت ۲/۳ میلیون نفری این باریکه می‌شود.
ارتش اسرائیل گفته است هر کس در شمال غزه بماند «هوادار تروریست‌ها» است.
به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی به دلیل کمبود آب و غذا بعصی از جنوب دوباره به خانه هایشان در شمال برگشته اند چون در جنوب احساس امنیت نمی‌کنند.
در جنوب، مردم در خیابان می‌خوابند یا در بیمارستان‌ها پناه می‌گیرند.


* بیانیه رهبران شش کشور جهان درباره جنگ در غزه

شش رهبر جهان، از جمله رئیس جمهوری ایالات متحده، نخست وزیر کانادا، رئیس جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان، نخست وزیر ایتالیا و نخست وزیر بریتانیا، درباره مناقشه بین اسرائیل و حماس بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند.
این رهبران پس از یک نشست مجازی با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده درباره بر حمایت خود از اسرائیل و حق دفاع از خود در برابر تروریسم تأکید کردند و خواستار پایبندی به قوانین بین المللی بشردوستانه، از جمله حفاظت از غیرنظامیان شدند.
آنان از آزادی دو گروگان اسرائیلی استقبال کردند و خواستار آزادی فوری همه گروگان‌های باقی‌مانده شدند.
آنها همچنین متعهد به هماهنگی نزدیک برای حمایت از اتباع خود در منطقه، به ویژه کسانی که مایل به ترک غزه هستند، شدند.
شش رهبر جهان، از اعلام ورود اولین کاروان‌های بشردوستانه برای فلسطینی‌های نیازمند در غزه استقبال کردند. آنها همچنین متعهد شدند به هماهنگی با شرکای خود در منطقه برای اطمینان از دسترسی پایدار و ایمن به غذا، آب، مراقبت های پزشکی و سایر کمک های مورد نیاز برای رفع نیازهای بشردوستانه ادامه دهند.
در نهایت، رهبران متعهد شدند که به هماهنگی نزدیک دیپلماتیک، از جمله با شرکای کلیدی در منطقه، برای جلوگیری از گسترش درگیری، حفظ ثبات در خاورمیانه و تلاش در جهت راه حل سیاسی و صلح پایدار ادامه دهند.


* ادعای رئیس‌جمهور اسرائیل درباره کشف راهنمای ساخت سلاح شیمیایی از شبه‌نظامیان حماس

رئیس‌جمهور اسرائیل می‌گوید یکی از شبه نظامیان کشته‌شده حماس،‌ یک راهنمای ساخت سلاح شیمیایی به همراه داشته است.
ایتزاک هرتزوگ ادعا کرده که این راهنما،‌ که «در اصل متعلق به القاعده بوده»،‌ بر روی یک حافظه یو.اس.بی. همراه این شبه‌ نظامی بوده و شیوه استفاده نظامی از سیانید را نشان میداده است.
به گفته آقای هرتزوگ،‌ این نقشه‌ها در کیبوتص بئری بدست آمده ‌اند و حاوی دستورالعمل‌های تولید سلاح‌های شیمیایی، ایجاد حریق، و انواع مواد شیمیایی‌هستند که می‌توانند در ساخت سلاح شیمیایی استفاده شوند.


————————خبرهای روز یکشنبه ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳—————————-

* دومین کاروان امدادی وارد غزه شد

دومین کاروان کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان غزه، وارد بخش مصری گذرگاه رفح شده است.
خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۳۰ مهرماه از قول منابع مصری و نهادهای بشردوستانه گزارش داده که این کاروان شامل ۱۹ کامیون اقلام ضروری از جمله دارو و مواد غذایی است.
ساعتی پیش از عبور این کاروان از گذرگاه رفح، چندین تانکر حامل سوخت هم که از نیازهای فوری ساکنان غزه است، وارد غزه شد. این تانکرها که حامل بنزین و گازوئیل هستند، قرار است محموله خود را در اولین پایانه نزدیک به گذرگاه تخلیه کنند.
اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه، شامل ۲۰ کامیون کمک‌های انسان‌دوستانه روز شنبه از مرز مصر وارد غزه شده بود.
مقامات سازمان ملل می‌گویند این حجم از کمک‌ها بسیار کم است و روزانه باید دست‌کم ۱۰۰ کامیون کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شود.
آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل این محموله‌ها را بازرسی و کنترل می‌کند، و مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه روز شنبه به رویترز گفته است اگر اسرائیل مایل باشد می‌تواند مستقیماً این محموله‌ها را بازرسی کند، اما این کشور باید اجازه ورود محموله‌های بشردوستانه بیشتر به غزه را بدهد.
پیش از جنگ اسرائیل و حماس، روزانه چند صد کامیون اقلام وارداتی، از جمله مواد غذایی از مرز مصر وارد نوار غزه می‌شد.
اسرائیل در پی تهاجم نیروهای حماس به خاک این کشور در ۱۵ مهرماه، نوار غزه را به صورت کامل محاصره کرده و حملات هوایی به این منطقه را آغاز کرده است.


* گزارش‌ها از «تعویق حمله زمینی» به غزه با امید آزادی گروگان‌های بیشتر

شامگاه یکشنبه در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل بار دیگر درباره تحولات جنگ حماس و اسرائیل، تلفنی گفت‌وگو کردند، شبکه‌های عمده تلویزیونی اسرائیل خبر دادند که بنیامین نتانیاهو ورود زمینی نیروهای نظامی به غزه را برای دادن بخت موفقیت به احتمال آزادی شماری از گروگان‌های ربوده شده به غزه، «به تعویق انداخته است».
شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل در این باره گفت هنوز معلوم نیست که چه شمار از گروگان‌ها ممکن است آزاد شوند، اما احتمال آزادی نوزادان، کودکان و سالمندان مطرح است.
دفتر نخست‌وزیری اسرائیل هنوز در این باره واکنش نشان نداده است.
با موافقت اسرائیل، کاروان کمک‌های بشردوستانه از مصر وارد غزه شده، و رسانه‌های اسرائیل گفتند این موافقت بخشی از تلاش برای آزاد شدن گروگان‌های ربوده شده به غزه است.
اما یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، شامگاه یکشنبه در ستاد نیروی هوایی اسرائیل گفت: قبل از آن‌که حماس نیروهای زمینی ما را ببیند، با بمب‌های ما روبه‌رو می‌شود.
خبرنگاران اسرائیلی در این خصوص از دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در نشست توجیهی شامگاهی در پایان روز شانزدهم جنگ پرسش کردند.
او گفت آزادی گروگان‌ها مانند اهداف دیگر یکی از خواسته‌های اسرائیل است و تحقق آن نیز در دستور کار است. او افزود ارتش آماده تحقق عملیات نظامی است و برای این امر دستور کادر سیاسی باید صادر شود.
شمار گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس که برخی از آن‌ها تابعیت خارجی نیز دارند، دست‌کم ۲۱۲ نفر اعلام شده است.


* سازمان ملل: ۲۹ از کارکنانمان در غزه کشته شده‌اند

کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل می‌گوید از زمان حمله دو هفته پیش حماس به جنوب اسرائیل و جنگی که بعد از آن در گرفته است، ۲۹ نفر از کارکنانش در غزه کشته شده‌اند.
این نهاد در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «ما در بهت و سوگ کشته شدن ۲۹ نفر از کارکنانمان از هفتم اکتبر [پانزدهم مهر] هستیم.» این نهاد گفت نیمی از کشته‌شدگان معلم‌ بوده‌اند.
کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل در بیانیه دیگری گفت ذخیره سوختش «سه روز دیگر» تمام می‌شود: «بدون سوخت، نه آب خواهد بود نه بیمارستان فعال نه نانوایی. بدون سوخت کمک‌ها به شهروندانی که بی‌اندازه به آن نیاز دارند نخواهد رسید.»
فیلیپه لاتسارینی مدیر کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل در بیانیه‌اش اضافه کرد: «بدون سوخت، کمک انسان‌دوستانه هم وجود نخواهد داشت.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شش نفتکش توانسته‌اند از پایانه گذرگاه رفح سوخت‌گیری کنند اما این برای نیاز حدود ۲/۳ میلیون نفر ساکن غزه بسیار اندک است.
دیروز اولین کاروان، شامل ۲۰ کامیون حامل کمک‌های پزشکی، غذا و آب از گذرگاه رفح عبور کردند و وارد غزه شدند. بنا بر گزارش‌ها، این کامیون‌ها حامل سوخت نبودند.
سازمان ملل می‌گوید غزه «در لبه پرتگاه» است و روزانه به دستکم حدود ۱۰۰ کامیون برای رساندن مایحتاج ضروری نیاز دارد.


* ۲۰۰ هزار اسرائیلی به دلیل تهدیدهای حماس و حزب‌الله از خانه‌های خود تخلیه شده‌اند

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل می‌گوید نزدیک به ۲۰۰ هزار اسرائیلی به دلیل تهدید‌های حمله از سوی حماس با حزب‌الله، از خانه‌های خود تخلیه شده‌اند.
این تعداد شامل بیش از ۲۰۰ گروه از جمله در شهرهای اسدروت در جنوب و کریات‌شمونا در شمال اسرائیل می‌شود.
همچنین برآورد شده که یکصد هزار اسرائیلی به دلیل تهدیدهای موشکی، انتخاب کرده‌اند که خانه و کاشانه خود را رها کنند.


* ابراز تأسف ارتش اسرائیل از شلیک «اشتباهی» به یک برج مراقبت مرزی مصر

ارتش اسرائیل شامگاه یکشنبه ۳۰ مهر اعلام کرد که از شلیک «اشتباهی» یک تانک اسرائیلی به یک موضع نظامی ارتش مصر در نزدیکی گذرگاه کرم شالوم، «متأسف» است و چرایی این رویداد را در دست بررسی دارد. مصر نیز اعلام کرد که به نوبه خود، این امر را بررسی می‌کند.
سخنگوی ارتش مصر نیز در فیس‌بوک نوشت که چند تن از نظامیان این کشور بر اثر شلیک یک تانک اسرائیلی به سوی برج مراقبت مرزی «به طور سطحی» زخمی شدند.
او افزود: طرف اسرائیلی بلافاصله از این رویداد ابراز تأسف کرد و آن را غیرعمدی نامید.
گذرگاه «کرم شالوم» از دهه‌ها پیش محلی برای نقل‌وانتقال کالاها و سوخت، هم از اسرائیل و هم از مصر، به غزه است. مصر و اسرائیل از چهار دهه و نیم پیش روابط کامل صلح‌آمیز دارند و همکاری‌های نظامی میان ارتش‌های آن‌ها در مرزهای غزه در جریان است.
در این میان، سخنگوی گذرگاه الرفح در بخش مصری آن اعلام کرد که کامیون‌های فلسطینی از غزه که قرار بود بار تخلیه‌شده از کامیون‌های مصری را دوباره بارگیری کرده و وارد غزه کنند، ناچار شدند به داخل باریکه برگردند، بدون اینکه باری از کامیون‌های مصری تخلیه شده باشد.
این درحالی است که ساعتی پیش از آن خبرگزاری‌ها از ورود دومین کاروان کامیون‌های حامل کمک برای غزه از بخش مصری الرفح خبر داده بودند.
در تازه‌ترین تحول در این ارتباط، یک منبع فلسطینی در گذرگاه الرفح شامگاه یکشنبه به روزنامه «العربی الجدیده» وابسته به قطر گفت اسرائیل خواسته بود که محموله این کاروان دوباره بررسی شود، و انتظار می‎‌رود در پایان این تکرار بازرسی‌ها، کامیون‌های این کاروان امشب از گذرگاه «کرم ابوسالم» («کرم شالوم») وارد غزه شود.


* وزیر دفاع آمریکا: در صورت گسترش جنگ از ورود به اقدام نظامی دریغ نمی‌کنیم

وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه ۳۰ مهر گفت واشینگتن احتمال می‌دهد حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه به میزان «قابل توجهی» افزایش یابد.
لوید آستین به شبکه تلویزیونی آمریکایی ای‌بی‌سی گفت در صورت گسترش جنگ در منطقه، آمریکا در ورود به اقدام نظامی دریغ نخواهد کرد.
ژنرال آستین که در روزهای گذشته به اسرائیل سفر کرده بود، افزود ما حق دفاع از خود را محفوظ می‌دانیم و در انجام اقدامات مناسب، تردید نخواهیم کرد.
او افزود به هر گروه و کشوری که بخواهد این نزاع را گسترش دهد یا از این وضعیت تأسف‌باری که شاهد آن هستیم بهره‌برداری کند، می‌گوییم این کار را نکنید.
اظهارات وزیر دفاع آمریکا ساعاتی پس از آن بیان شد که پنتاگون اعلام کرد شمار بیشتری نیرو و سامانه‌های دفاعی پاتریوت و تاد در منطقه مستقر خواهد کرد.
همزمان با این سخنان ژنرال آستین، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت نظر به اقدامات گروه‌های نیابتی ایران در منطقه، احتمال تشدید اوضاع در خاورمیانه وجود دارد.
به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن گفت آمریکا علاقه‌ای به تشدید تنش ندارد.
او در اشاره به آزادی دو تن از میان دست‌کم ۲۱۲ گروگان ربوده‌شده توسط حماس به غزه، ابراز امیدواری کرد که گروگان‌های بیشتری آزاد شوند.‌


* کانادا: اسرائیل پشت حمله به بیمارستان اهلی غزه نبود

وزارت دفاع کانادا بعد از تحلیلی براساس منابع به اصطلاح باز و همچنین گزارش‌های محرمانه، گفته است که می‌تواند «با اطمینان بالا» بگوید که اسرائیل عامل حمله به بیمارستان اهلی غزه در روز ۱۷ اکتبر نبوده است.
وزارت دفاع کانادا گفت که آن انفجار احتمالا ناشی از به خطا رفتن یک راکت پرتاب شده از غزه بود.
حماس اسرائیل را به خاطر آن حمله مقصر شناخته است، اما اسرائیل مکررا گفته که به بیمارستان حمله نکرده و یک راکت به خطا رفته پیکارجویان از غزه را مسبب حادثه دانسته است.
بیانیه کانادا یک روز بعد از آن منتشر می‌شود که سازمان اطلاعات ارتش فرانسه نتیجه گیری کرد که انفجار بیمارستان احتمالا ناشی از خطای راکت فلسطینی‌ها بود نه حمله اسرائیل.
ارزیابی آمریکا هم این است که اسرائیل به الاهلی در غزه حمله نکرده است.

منابع خبرها: رادیو فردا، بی‌بی‌سی

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024