جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 21.10.2023, 20:01

اجلاس صلح قاهره بدون نتیجه پایان یافت


رهبران عرب در نشست قاهره در روز شنبه، ۲۹ مهر، بمباران غزه توسط اسرائیل را محکوم کردند و اروپایی‌ها خواستار محافظت از غیرنظامیان در نوار غزه شدند، اما با غیبت اسرائیل و مقامات ارشد آمریکایی، توافقی برای مهار تنش حاصل نشد.

مصر میزبان این نشست گفت که امیدوار است شرکت‌کنندگان خواستار صلح و از سرگیری تلاش‌ها برای حل و فصل مطالبه چند دهه‌ای فلسطینی‌ها برای تشکیل کشور خود شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نشست دو هفته پس از جنگی که هزاران کشته برجای گذاشته است و نوار محاصره شده غزه با بیش از دو میلیون جمعیت را در آستانه «فاجعه انسانی» قرار داده است، بدون توافق رهبران و وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده برای صدور بیانیه مشترک پایان یافت.

دیپلمات‌های شرکت کننده در این مذاکرات به حصول توافق خوشبین نبودند، زیرا اسرائیل با هدف از بین بردن گروه ستیزه‌جوی فلسطینی حماس که در ۱۵ مهر ماه با حملات تروریستی در اسرائیل ۱۴۰۰ نفر را کشت برای حمله زمینی به غزه آماده می‌شوند.

به گزارش رویترز، در حالی که کشورهای عرب و مسلمان خواستار پایان فوری حملات اسرائیل بودند، کشورهای غربی عمدتاً اهداف ساده‌تری مانند ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان را مطرح کردند.

ملک عبدالله پادشاه اردن آنچه که «سکوت جهانی در قبال حملات اسرائیل» خواند را محکوم کرد و خواستار رویکردی یکسان نسبت به درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها شد.

او گفت: «پیامی که جهان عرب می‌شنود این است که جان فلسطینی‌ها اهمیت کمتری نسبت به اسرائیلی‌ها دارد.» ملک عبدالله افزود که از اعمال خشونت‌آمیز علیه «غیرنظامیان بی‌گناه در غزه، کرانه باختری، خشمگین و غمگین است.»

محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطینی‌ها نیز گفت که فلسطینی‌ها آواره یا رانده نمی‌شوند.

فرانسه نیز خواستار ایجاد یک «کریدور بشردوستانه» به غزه شد که به گفته پاریس می‌تواند راه را برای برقراری آتش‌بس هموار کند. بریتانیا و آلمان هر دو از ارتش اسرائیل خواستند تا خویشتنداری نشان دهد و ایتالیا گفت که اجتناب از تشدید تنش مهم است.

بنا به این گزارش، ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل و بازیگری حیاتی در تمام تلاش‌های صلح گذشته در منطقه، تنها کاردار خود را به اجلاس فرستاد که در جلسه علنی سخنرانی نکرد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا، هدف اصلی این اجلاس را «گوش دادن به سخنان یکدیگر» عنوان کرد.

وی افزود: «ما درک می‌کنیم که باید بیشتر در مورد موضوعاتی از جمله وضعیت انسانی، اجتناب از تشدید تنش منطقه‌ای و پیشبرد روند صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها با هم کار کنیم.»

اسرائیل مصمم است که گروه شبه نظامی حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی را برای حملات ۱۵ مهر، که مرگ‌بارترین در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل بوده است، «از روی زمین» محو کند و در عین حال از فلسطینی‌ها خواسته است برای امنیت خود به سمت جنوب غزه حرکت کنند.

آتش‌بس

هدف از این نشست بررسی چگونگی جلوگیری از یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر بود. رویترز می‌گوید اما دیپلمات‌ها می‌دانستند که توافق عمومی دشوار خواهد بود، زیرا حساسیت‌هایی در مورد درخواست‌ برای آتش‌بس وجود دارد که در توافق برای آن باید حمله حماس و حق اسرائیل برای دفاع از خود گنجانده شود.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، گفت که کشورش با آنچه او جابجایی فلسطینی‌ها به منطقه عمدتاً بیابانی سینا می‌خواند مخالف است و تنها راه‌حل، تشکیل کشور مستقل فلسطینی‌ها است.

مصر از ناامنی در نزدیکی مرز با غزه در شمال شرقی سینا، جایی که با حملات اسلامگرایان روبرو شد که پس از سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسید و اکنون تا حد زیادی سرکوب شده است، بیم دارد.

اردن، میزبان بسیاری از آوارگان فلسطینی و فرزندان آنها، بیم آن دارد که درگیری گسترده‌تر به اسرائیل این فرصت را بدهد که فلسطینی‌ها را به صورت دسته جمعی از کرانه باختری بیرون کند.

حماس همزمان با نشست قاهره سراسر اسرائیل را هدف حملات موشکی قرار داد. خبرنگار اعزامی صدای آمریکا به اسراییل خبر داد که گروه شبه نظامی حماس ظهر روز شنبه ۲۹ مهر به سوی بیش از ۱۰ شهر در جنوب و مرکز اسرائیل راکت شلیک کرد.

به گفته آرش سیگارچی اغلب این راکت‌ها توسط سیستم «گنبد آهنین» اسرائیل در هوا منهدم شدند.

او اشاره کرد که این موج حملات راکتی دو ساعت پس از رسیدن ۲۰ کامیون حامل کمک های انسان‌دوستانه به غزه انجام شد.

بر اساس این گزارش ارتش اسرائیل هم در واکنش به حملات راکتی حماس، چندین موضع این گروه در غزه را بمباران کرد.

صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024