جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 20.10.2023, 11:48

عبدالحمید: جهان به دنبال پایان جنگ در غزه باشد


مولوی عبدالحمید: جهان باید به دنبال فیصله‌ عادلانه درگیری‌های اسرائیل و فلسطین باشد

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۸ مهر زاهدان خواهان مداخله جامعه جهانی برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس در غزه شد. او گفت باید به دنبال فیصله «درست و عادلانه» برای مناقشه تاریخی میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هایی بود که در یک سرزمین کنار هم زندگی می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان با تاکید بر اینکه جنگ و درگیری‌ها در غزه به جای خطرناکی رسیده است، کشته‌های دو طرف را «تلفات انسانی» خواند و در عین‌حال خواهان آزادی اسرای اسرائیلی از سوی حماس شد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی از همه مجامع جهانی و سازمان ملل و دولت‌های منطقه و غربی خواست برای توقف این جنگ «تباه‌کننده» پادرمیانی کنند.

او هفته گذشته نیز کشتار انسان‌های فلسطینی و اسرائیلی را به‌طور‌ توامان دلخراش توصیف کرد و گفت دولت‌ها و ملت‌های جهان به‌جای پیوستن به صف‌آرایی در این درگیری، باید برای رفع اختلاف تلاش کنند.

بخشی از خطبه‌های مولوی عبدالحمید در نماز جمعه ۲۱ مهر مبنی بر اینکه نابود کردن اسرائیل نشدنی است، خشم رسانه‌های وابسته به حکومت را در پی داشت.

یک روز پس از آن خطبه‌ها،‌ شماری از رسانه‌های وابسته به حکومت مانند کیهان، ایران و تسنیم او را هدف حملات خود قرار دادند و امام جمعه اهل سنت زاهدان را «مامور اجاره‌ای موساد» و «پادو و حامی صهیونیست‌ها» خواندند.

او هفته گذشته در بخشی دیگر از خطبه‌هایش بر اتخاذ موضعی «منصفانه» در قبال جنگ اسرائیل و حماس تاکید کرده و گفته بود اگر مسلمان جایی زیاده‌روی کند، به زنان تعرض کند و کودکان را بکشد، ما چشم‌بسته از آن حمایت نمی‌کنیم.

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های امروزش به انتقاد از محاصره غزه و تداوم موشک‌باران منطقه پرداخت و گفت اسرائیل تاکنون معادل دو برابر قربانیان خود را از طرف مقابل کشته است و ضایعه انسانی غزه، همه چشم‌هایی که این حادثه را می‌بینند تاریک و دل‌ها را غمگین و حزین می‌کند.

به گفته او، آواره شدن ساکنان غزه در شرایطی که هیچ دولتی دروازه‌هایش را به روی آنان باز نمی‌کند در کنار تلفات انسانی از هر دو سو، جریانی است که باید همه دنیا را تکان دهد.

تاکید چندباره امام جمعه اهل سنت زاهدان بر ضرورت «حل مساله» فلسطین و اسرائیل در شرایطی است که او در یک سال گذشته خواهان صلح میان این دو کشور شده بود.

او در این مدت برخلاف رویکرد مقام‌های جمهوری اسلامی، «کشور اسرائیل» را به رسمیت شناخته است.

مولوی عبدالحمید روز ۲۸ مهر به سخنان پیشین خود درباره محکومیت «حمله اسرائیل به بیمارستان الاهلی غزه» اشاره کرد و گفت با گذشت چند روز از آن حادثه، هر دو طرف جنگ حرف‌هایی متناقض را درباره مسوولیت این انفجار مطرح می‌کنند.

به گفته او جامعه جهانی باید موضوع حمله به این بیمارستان را بی‌طرفانه بررسی کند تا حقیقت مشخص شود.

اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در روزهای گذشته یکدیگر را به این حمله متهم کردند.

‌مقام‌های آمریکا موضع تل‌آویو را درباره اینکه انفجار بیمارستان نتیجه پرتاب ناموفق موشک جهاد اسلامی بوده تایید کردند و گفتند بر اساس تجزیه و تحلیل‌ از داده‌های موجود، اسرائیل مسوول انفجار نیست.

سازمان ملل نیز اعلام کرد درباره این انفجار تحقیق می‌کند.

انتقاد از حکومت به دلیل پلمب بزرگ‌ترین نمازخانه اهل سنت در تهران

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از خطبه‌هایش از پلمپ نمازخانه نبی رحمت منطقه پونک تهران خبر داد که بزرگترین عبادتخانه اهل سنت در پایتخت ایران است.

به گفته او، حکومت پیش از این هم برای این نمازخانه چندین بار مشکل درست کرده بود؛ به طوری‌که یک بار سرویس‌های بهداشتی‌اش را خراب و نمازخانه را مدتی تعطیل کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان توضیح داد که در جریان جنگ اسرائیل و حماس، عده‌ای یورش بردند و بخشی از این نمازخانه را «کلا تصرف کردند»، در آن دیوار کشیدند، پلمپش کردند و اجازه برگزاری نماز را ندادند.

اسماعیل‌زهی از این اتفاق با عنوان حادثه‌ای دلخراش و دردآور یاد کرد و خطاب به حکومت گفت: «این نمازخانه چه ضرری برایتان داشت؟ تر و خشک کشور دست شماست اما یک نمازخانه چند صد متری را هم نتوانستید تحمل کنید؟»

پیش از این هم مولوی عبدالحمید به انتقاد از تعطیلی و فشار بر نمازخانه‌های اقلیت اهل سنت ساکن در تهران از سوی حکومت پرداخته بود.

به گفته او این اتفاق در شرایطی رخ داده که این نمازخانه مکانی «بدون هیاهو» بود و حتی یک کلمه سیاسی در آن صحبت نمی‌شد تا سوءتفاهمی برای مقامات ایجاد نکند.

مولوی عبدالحمید ادامه داد: «حتی هر وقت من برای شرکت در کنفرانس وحدت یا مانند آن به تهران می‌رفتم، به این نمازخانه سر نمی‌زدم. می‌گفتم {حکومت} روی من حساس است و دردسری برای این‌ها درست نشود...»

در یک سال گذشته او هدف حملات مداومی از سوی حکومت و جریان‌های وابسته به آن قرار داشته است.

آذر ۱۴۰۱ گروه هکری بلک‌ریوارد اسنادی را از بولتن خبرگزاری فارس در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار داد که در بخشی از آن به توصیه علی خامنه‌ای، جمهوری اسلامی قصد داشت برای مقابله با مولوی عبدالحمید، او را نه بازداشت که «بی‌آبرو» کند.

از روز هشتم مهر سال ۱۴۰۱ خطبه‌های انتقادی خود را خطاب به سران جمهوری اسلامی و از جمله شخص علی خامنه‌ای آغاز کرد.

او در یکی از نخستین خطبه‌های پس از جمعه خونین زاهدان، رهبر جمهوری اسلامی را به‌عنوان «فرمانده کل قوا» مسوول کشتار بیش از ۱۰۰ شهروند بلوچ با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی دانست.

هم‌زمان با این خطبه‌ها، جمعه‌های اعتراضی مردم زاهدان نیز با راهپیمایی‌ها و شعارهای آنان علیه خامنه‌ای، بسیج و سپاه و با آرزوی سرنگونی جمهوری اسلامی شکل گرفت.

این خطبه‌های انتقادی و راهپیمایی‌های اعتراضی بعد از آن، با وجود تلاش حکومت برای خاموش کردن صدای معترضان تاکنون ادامه یافته است.

ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024