جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.10.2023, 18:48

۴۶ کشور جهان در بیانیه‌ای از ادامه تحریم‌های موشکی ایران حمایت کردند

آمریکا: تحریم‌های تسلیحاتی ایران پابرجا است


وزارت امور خارجه ایالات متحده در مورد انقضای محدودسازی جنگ‌افزارهای ایران و این که آیا این باعث نگرانی آمریکا است، به صدای آمریکا گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تهدید ایران را فوق‌العاده جدی می‌گیرد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ مهر در پاسخی مکتوب به صدای آمریکا گفت: «تحت دولت بایدن، ایالات متحده اقدامات متعددی را برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران، توسعه و تکثیر موشک‌ها و پهپادها، تأمین مالی تروریسم، و سایر رفتارهای نگران‌کننده و بی‌ثبات‌کننده‌اش در داخل، در سراسر منطقه و در سراسر جهان انجام داده است.»

وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا پس از ۲۶ مهر احیای برجام یک گزینه است و اگر یکی از امضاکنندگان اروپایی برجام تصمیم به این کار بگیرد، واکنش دولت بایدن چگونه می‌تواند باشد، گفت که تصمیم‌گیری برای احیای برجام در دست گروه «ای‌۳»، - یعنی کشورهای فرانسه، آلمان، و بریتانیا - است و آمریکا بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» نیست که بتواند چنین کاری را انجام دهد.

به گفته وزارت امور خارجه آمریکا خروج یک‌جانبه دولت پیشین آمریکا از برجام «توانایی جمعی ایالات متحده و متحدانش را برای رسیدگی به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سازمان ملل متحد تضعیف کرد.»

این وزارت‌خانه با این حال تاکید کرد که تحریم‌ها علیه ایران جایی نمی‌رود و سر جای خود پابرجا است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده به صدای آمریکا گفت که «تنها به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، برای محدود کردن توسعه و تکثیر فناوری‌های خطرناک مرتبط با موشک و پهپادهای ایران متکی نیستیم بلکه به یک مجموعه جامع از ابزارهای چندجانبه و یک‌جانبه اتکا داریم.»

این وزارت‌خانه افزود: «ما به استفاده از همه ابزارهای خود برای مقابله با توسعه و تکثیر موشک و پهپاد ایران، از جمله تحریم‌ها، کنترل صادرات یک‌جانبه و چندجانبه، فعالیت‌های غیرقانونی، وعده‌های دیپلماتیک، همکاری با صنایع خصوصی ادامه می‌دهیم.»

وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد: «ایالات متحده قبلاً همان شبکه‌ها و نهادهای مشمول محدودیت‌های سازمان ملل را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم کرده است. ما همچنین قویاً از تصمیم کشورهای گروه ای۳ برای حفظ محدودیت‌های هسته‌ای، تسلیحات متعارف، و موشکی اروپا علیه ایران حمایت می‌کنیم. این نشان‌دهنده هماهنگی نزدیک ما با متحدان اروپایی‌مان در رویکردمان به ایران تحت دولت بایدن است.»

این وزارت‌خانه افزود که با حفظ تحریم‌های اروپا توسط گروه «ای‌۳»، «قوی‌ترین چارچوب‌های تحریمی در جهان برای مقابله با توسعه تسلیحات ایران همچنان پابرجا است.»

وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد که این تحریم‌ها هزینه‌های جدی برای نهادها و افراد دست‌اندرکار به دنبال خواهد داشت و «هر کشور یا نهادی که قصد دارد به هر نحوی خود را در برنامه‌های موشکی و پهپادی ایران دخالت دهد، [پیش از این کار] بهتر است کمی فکر کند.»

بر اساس مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در ۲۶ مهر ۱۴۰۲ محدودیت‌های اعمال شده سازمان ملل بر برخی‌ برنامه‌های تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود. البته برداشته شدن این تحریم‌ها مشروط به آن بوده است که حکومت ایران در هشت سال گذشته - یعنی از زمان به نتیجه رسیدن توافق برجام تا روز سررسید این تحریم‌ها - هیچ فعالیت تسلیحاتی ممنوعه‌ای - از جمله در ارتباط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای - انجام ندهد. این در حالی است که در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی توسط ایالات متحده و طرف‌های برجام متهم به نقض این قطعنامه شده است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که قصد ساخت سلاح‌ هسته‌ای را ندارد و برنامه هسته‌ای خود را نیز صلح‌آمیز توصیف می‌کند.


۴۶ کشور جهان در بیانیه‌ای از ادامه تحریم‌های موشکی ایران حمایت کردند

۴۶ کشور جهان هم‌زمان با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، خواستار ادامه تحریم‌های موشکی علیه جمهوری اسلامی شدند.

بر اساس بیانیه مشترکی که وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ مهر منتشر کرد، این کشورها گفته‌اند که لغو تحریم‌های موشکی ایران بر این فرض استوار بود که جمهوری اسلامی به برجام پای‌بند خواهد ماند؛ موضوعی که اتفاق نیفتاد.

این بیانیه می‌افزاید برنامه موشکی ایران همچنان یکی از بزرگترین چالش‌های بین‌المللی برای منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی است: «امروز ایران بزرگترین ذخایر موشک‌های بالستیک خاورمیانه را در اختیار دارد و برنامه موشکی آن همچنان تهدیدی برای کشورهای منطقه و فراتر از آن است».

این بیانیه که به امضای تقریبا همه کشورهای غربی و برخی کشورهای خاورمیانه، شرق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی رسیده است، می‌افزاید: ارائه فناوری موشکی و پهپادی ایران به شرکا و گروه‌های نیابتی خود، ثبات بین‌المللی را به خطر انداخته و تنش‌های منطقه‌ای را تشدید می‌کند.

کشورهای یاد شده با اشاره به عدم پای‌بندی ایران به برجام به عنوان مبنایی برای لغو تحریم‌های موشکی گفته‌اند ضروری است همه کشورها به مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده موشکی ایران ادامه دهند.

بیانیه یاد شده به اقدامات موثر برای جلوگیری از انتقال تجهیزات مرتبط با موشک و پهپاد به ایران یا از جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر، تبادل سریع اطلاعات مرتبط با این موضوع به همراه بررسی و تلاش‌های بازدارنده تک تک کشورها برای مقابله با برنامه موشکی و پهپادی ایران تاکید کرده‌اند.

اتحادیه اروپا و آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که این تحریم‌ها به خاطر عدم پای‌بندی ایران به برجام باقی خواهد ماند.

استرالیا و آمریکا نیز روز چهارشنبه تحریم‌هایی علیه ده‌ها فرد و نهاد ایرانی که تاکنون ذیل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بودند، اعمال کردند.

آمریکا و کشورهای اروپایی امیدوار هستند که با تحریم‌های یکجانبه بتوانند تحریم‌های موشکی علیه ایران را ادامه دهند.

در این میان روسیه و ایران، محدودیت‌های موشکی علیه جمهوری اسلامی بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را «پایان یافته» اعلام کرده‌اند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای پایان تحریم‌های موشکی را «فرصتی برای اثبات اقتدار و تقویت توانمندی‌های دفاعی» کشور عنوان کرد.

این بیانیه می‌افزاید وزارت دفاع ایران مصمم به پیگیری تقویت قابلیت‌های موشکی و تسلیحاتی براساس الزامات دکترین امنیت ملی کشور است.


صدای آمریکا، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024