جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.10.2023, 19:35

اسرائیل، گروه جهاد اسلامی فلسطین را مسئول حمله به بیمارستان دانست

در حمله به یک بیمارستان در غزه ۵۰۰ نفر کشته شدند


وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل گروه حماس است، می‌گوید در جریان یک انفجار در بیمارستان الاهلی این باریکه دست‌کم ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. رئیس دفاع مدنی فلسطینی به تلویزیون الجزیره گفته که دستکم ۳۰۰ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی، وزارت بهداشت نوار غزه روز سه‌شنبه تاکید کرد که این انفجار ناشی از حمله هوایی اسرائیل بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید اگر این خبر تایید شود، حمله یاد شده مرگبارترین از نوع خود در پنج جنگ اسرائیل از سال ۲۰۰۸ است.

اسرائیل می‌گوید در حال بررسی این گزارش است.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در این زمینه گفت که هنوز جزئیاتی در مورد تلفات بیمارستان وجود ندارد: «ما جزئیات را دریافت و به اطلاع عموم می‌رسانیم. نمی‌دانم آیا این ناشی از حمله اسرائیل بوده یا نه».

اسرائیل می‌گوید از حمله به بیمارستان اطلاعی ندارد. ظاهراً علت این حادثه، پرتابی ناموفق از سمت غزه در منطقه بیمارستان بوده است که در حین پرتاب منفجر شد.

ارتش اسرائیل در حال بررسی است و احتمال می‌دهد که آسیب به بیمارستان غزه ناشی از یک انفجار داخلی بوده باشد.

تصاویر منتشر شده از بیمارستان، آتش‌سوزی در راهروهای آن، شیشه‌های شکسته و اجسادی را نشان می‌دهد که در اطراف پراکنده شده‌اند. رادیو فردا به طور مستقل قادر به تایید یا تکذیب این تصاویر نیست.

وزارت بهداشت غزه گفته که هنوز صدها قربانی زیر آوار هستند.

دفتر مطبوعاتی حکومت حماس این حمله را «جنایت جنگی» خوانده است.

در بیانیه این دفتر آمده است: «این بیمارستان مامن صدها بیمار و مجروح و مردمی بود که به زور از خانه‌های خود بیرون رانده شده بودند».

در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک بیانیه تشکیلات خودگردان فلسطینی گزارش داد که محمود عباس برای این حادثه سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

در یازده روزی که از حملات حماس به خاک اسرائیل می‌گذرد و متعاقب آن بمباران‌های شدید اسرائیل، چندین بیمارستان واقع در نوار غزه پناهگاه ساکنان این منطقه شده است.

ارتش اسرائیل پیشتر به مردم نوار غزه دستور داده بود که شمال این باریکه را ترک کرده و به جنوب بروند تا از حملات آتی در امان بمانند.


ارتش اسرائیل: راکت پرتابی گروه جهاد اسلامی فلسطین به بیمارستان غزه اصابت کرد

ارتش اسرائیل شامگاه سه‌شنبه گروه جهاد اسلامی فلسطین را مسئول حمله به بیمارستان الاهلی العربی در نوار غزه دانست که در جریان صدها نفر کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی این ارتش در بیانیه‌ای گفت: «اطلاعات نظامی نشان می‌دهد که این بیمارستان مورد اصابت یک راکت منحرف‌شده قرار گرفته است که از سوی گروه جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه شلیک شده بود».

در این بیانیه آمده است: «یک تحلیل سامانه دفاعی ارتش اسرائیل بیانگر شلیک راکت‌ها از سوی تروریست‌ها در نوار غزه است که در زمان هدف قرار گرفتن بیمارستان، از نزدیک‌ترین فاصله از آن عبور کرد».

ارتش اسرائیل افزوده است: «اطلاعات دریافتی از منابع مختلف که ما در اختیار داریم نشان می‌دهد که گروه جهاد اسلامی مسئول شلیک اشتباهی راکتی است که به بیمارستان اصابت کرد».

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که سازمان جهاد اسلامی فلسطینی‌ها ادعای اسرائیل دایر بر این که این گروه مسئول انفجار در بیمارستان الاهلی در شهر غزه بوده است را رد کرده است.


نخست وزیر اسرائیل می‌گوید «تروریست‌های وحشی» در پشت حمله به بیمارستان غزه هستند

نخست وزیر اسرائیل با رد دست داشتن این کشور در حمله مرگبار به بیمارستانی در غزه در شبکه ایکس نوشت: «همه دنیا می‌دانند تروریست‌های وحشی در غزه کسانی بودند که به بیمارستان غزه حمله کردند نه ارتش اسرائیل. او که بچه‌های ما را وحشیانه کشت، بچه‌های خود را هم می‌کشد.»

او اضافه کرد:« تجزیه و تحلیل سیستم‌های عملیاتی ارتش اسرائیل نشان می‌دهد که موشک توسط تروریست‌ها در غزه شلیک شده و به بیمارستان الاهلی برخورد کرده ضمن آن که اطلاعات ما هم بیانگر آن است که جهاد اسلامی مسئول پرتاب نافرجام موشکی است که به بیمارستان غزه اصابت کرد.»


تصاویر دلخراش از بیمارستان الاهلی عرب غزه

تام بتمن، خبرنگار حوزه خاورمیانه بی‌بی‌سی در بیت‌المقدس می‌گوید تصاویری از بیمارستان الاهلی عرب در غزه دیده که حاوی انتقال سراسیمه پیکرهای خونین از ساختمان آسیب دیده بیمارستان است.

او می‌گوید تصاویری از پیکرهای خونین و خودروهای تخریب شده زیر آوار در خیابان روبروی بیمارستان مخابره شده است.

ویدیوهای تایید نشده‌ای از یک انفجار مهیب منتشر شده که ادعا شده لحظاتی قبل از حمله به این بیمارستان است

بنابر گفته مقام‌های محلی صدها نفر از مردم غزه که در پی هشدار اسرائیل آواره شده‌اند در راهروهای این بیمارستان پناه گرفته بودند.

مقام‌های شهری غزه می‌گویند انفجار حاصل حمله هوایی اسرائیل بوده است و صدها نفر همچنان زیر آوارها هستند.

ارتش اسرائیل می‌گوید در حال بررسی جزییات این گزارش است.

همزمان حماس حمله به این بیمارستان را «جنایت جنگی» از سوی اسرائیل خوانده است.

منابع: رادیو فردا، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024