جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 17.10.2023, 12:51

پادشاه اردن: خاورمیانه در لبه پرتگاه جنگ است


پادشاه اردن روز سه شنبه ۲۵ مهر نسبت به آنچه شرایط وخیم منطقه خاورمیانه در صورت گسترش درگیری بین اسرائیل و حماس به کشورهای دیگر» نامید، هشدار داد.

به گزارش «تایمز آف اسرائیل»، ملک عبدالله دوم که پس از دیدار با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در شهر برلین سخن می گفت، افزود: «تمام منطقه در آستانه سقوط است» و افزود که نیازمند تلاش بسیار هستیم تا اطمینان یابیم که به آن نقطه نخواهیم رسید.

اولاف شولتز، که قرار است اواخر روز سه شنبه از اسرائیل دیدار کند، به گروه حزب الله لبنان و ایران هشدار داد که در این درگیری مداخله نکنند.

آقای شولتز، نخستین رئیس دولتی خواهد بود که از زمان حمله شبه نظامیان حماس به جنوب اسرائیل در ۱۵ مهر، به اسرائیل سفر می‌کند.

در این حمله بیش از ۱۳۰۰ اسرائیلی که اکثر آنها غیر نظامی بودند، کشته شدند. پس از این حمله، ارتش اسرائیل حملات به غزه را آغاز کرد. به گفته مقام های حماس، در پی حملات اسرائیل به غزه هم حدود ۲۶۰۰ تن کشته شده اند. با این حال، مقام های آن کشور می گویند که حملات متوجه اهداف حماس است و این گروه را متهم به استفاده از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی می کنند.

قرار است جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیز روز چهارشنبه ۲۶ مهر از اسرائیل دیدار کند.

آنتونی بینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در این مورد گفته است که آقای بایدن «ضمن تاکید بر همبستگی ایالات متحده با اسرائیل و تعهد آهنین ما نسبت به امنیت این کشور، مجددا به طور شفاف به هر بازیگر، دولت یا غیردولتی که بخواهد از این بحران برای حمله به اسرائیل سوء استفاده کند، پیام بدهد که در تصمیم خود به جد، تجدیدنظر کند.»

به گفته او، «جو بایدن به اسرائیل می‌آید تا با تاکید دوباره بر حق و وظیفه اسرائیل در دفاع از مردم خود در برابر حماس و سایر تروریست‌ها، نیازهای این کشور برای دفاع از مردمش را بررسی و با همکاری کنگره این نیازها را برآورده کند.»


ارتش اسرائیل: مرحله بعدی جنگ با حماس ممکن است چیزی متفاوت از حمله زمینی باشد

ریچارد هکت، سخنگوی بین‌المللی ارتش اسرائیل گفت مرحله بعدی عملیات نظامی این کشور علیه حماس ممکن است چیزی متفاوت از حمله زمینی قریب‌الوقوع به نوار غزه باشد. او تاکید کرد اسرائیل خود را برای مراحل بعدی جنگ آماده کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد حمله‌های هوایی خود را به نوار غزه همچنان ادامه خواهد داد. بنا بر گزارش‌ها، در طول ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۰ مکان در نوار غزه از سوی اسرائیل هدف قرار گرفتند.

ارتش اسرائیل اضافه کرد به تلافی حمله‌های موشکی حزب‌الله، مواضع این گروه در خاک لبنان را هدف قرار داده است. رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند ارتش این کشور مانع ورود چهار شبه‌نظامی مسلح از خاک لبنان شده است.

بنا بر این گزارش، این چهار نفر قصد داشتند بمبی را در نزدیکی حصار مرزی اسرائیل جاسازی کنند.

اسرائیل اعلام کرد این شبه‌نظامیان را در یک حمله هوایی کشته است.

هاآرتص گزارش داد ۱۱۸ شبه‌نظامی حماس که در حملات مرگبار روز ۱۵ مهر شرکت داشتند، هم‌اکنون در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند.

رادیو حماس اعلام کرد در حمله‌های هوایی سه‌شنبه ۲۵ مهر اسرائیل به نوار غزه، فواد ابو بطیحان، رییس منصوب شده از سوی حماس برای گذرگاه‌ها و مرزها، همراه برخی بستگانش کشته شد.

بنا بر آمار وزارت کشور غزه، در حمله‌های شب گذشته ارتش اسرائیل به نوار غزه، دست‌کم ۴۹ فلسطینی کشته شدند.


خامنه‌ای درباره تداوم حملات اسرائیل به حماس در غزه هشدار داد

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در واکنشی تازه به جنگ اسرائیل و حماس، حملات اسرائیل به حماس در غزه را «جنایت» خواند و هشدار داد که اگر این حملات ادامه پیدا کند، «کسی نمی‌‌تواند جلوی مسلمانان و نیروهای مقاومت را بگیرد».

مقام‌های جمهوری اسلامی از نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت خود در منطقه به عنوان «نیروهای مقاومت» نام می‌برند.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه، در یک سخنرانی رسمی بار دیگر به جنگ اخیر میان حماس و اسرائیل اشاره کرد و خواستار «محاکمه» دولت اسرائیل شد.

او همچنین آمریکا را در زمینه درگیری اخیر میان اسرائیل و حماس متهم کرد و مدعی شد که بنا بر «اطلاعات متعدد» جمهوری اسلامی، «سیاست جاری هفته اخیر داخل» اسرائیل را «آمریکا‌یی‌ها دارند تنظیم می‌کنند».

او گفت: «آمریکا در جنایات اخیر مسئول است. بمباران‌ها باید فوراً متوقف شود.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از تماس «مسئولان برخی کشورها» با جمهوری اسلامی و «اعتراض‌شان» به کشتن غیرنظامیان اسرائیلی توسط گروه حماس خبر داد و ادعا کرد این «خلاف واقع» است.

او با این حال افزود: «کسانی که در شهرک‌ها[ی یهودی‌نشین] هستند، غیرنظامی نیستند، همه‌شان مسلح‌اند. حالا گیرم غیرنظامی، چه تعداد غیرنظامی کشته شدند؟ صد برابر آن‌ها را الان این رژیم غاصب از زن و بچه و پیر و جوان می‌کشد.»

پیشتر خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که در جریان حملۀ ۱۵ مهر حماس به اسرائیل، بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن از شهروندان عمدتاً غیرنظامی اسرائیل و همچنین ده‌ها شهروند آمریکا، فرانسه، بریتانیا، کانادا و اتریشی کشته شدند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین از گروه‌های مختلف خواست که از غزه حمایت کنند، و افزود: «امروز در قضیه‌ غزه، این واکنش بر دوش همه‌ ما وجود دارد. باید واکنش نشان بدهیم.»

درخواست «حمایت گروه‌های مختلف از غزه» از سوی رهبر جمهوری اسلامی، در حالی مطرح می‌شود که مردم در اعتراضات سال‌های اخیر بارها شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» را سر داده‌اند.

همچنین فاطمه سپهری، فعال سیاسی، به تازگی گفت خاورمیانه از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی «روی آرامش ندیده» و امیدوار است پرونده حکومت ایران «در طوفان الاقصی که راه انداخته بسته شود».

این اولین بار نیست که خامنه‌ای درباره درگیری اخیر میان حماس و اسرائیل واکنش نشان می‌دهد.

رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۸ مهر، طی یک سخنرانی برای نیروهای مسلح، دست داشتن حکومت خود در حمله گسترده روزهای اخیر حماس به اسرائیل را رد کرد.

او پس از آن مجبور به اظهار نظر در این باره شد که در دو روز قبل از آن، جدا از کمک مالی معمول تهران به حماس، اخبار و گزارش‌هایی هم از مشارکت جمهوری اسلامی در حمله مرگبار اخیر به خاک اسرائیل در رسانه‌های غربی منتشر شده بود.

اما رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه در این باره گفت که حامیان اسرائیل و «بعضی از افرادِ خود» حکومت اسرائیل «یاوه‌گویی‌هایی در این دو سه روز کردند... از جمله اینکه ایران اسلامی را پشت این حرکت معرفی می‌کنند.»


منابع: صدای آمریکا، رادیو فردا، ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024