جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.10.2023, 16:39

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد:

بیش از ۴۰۰ هزار نفر در غزه آواره شده‌اند


دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد می‌گوید از زمان آغاز حملات اسرائیل در پاسخ به تهاجم مرگبار حماس، بیش از ۴۰۰ هزار نفر از خانه‌های خود در غزه گریخته‌اند و ۲۳ امدادگر کشته شده‌اند.

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل تخمین زده است که حدود دو میلیون فلسطینی در غزه زندگی می کنند.

این آژانس، نزدیک به ۲۹۴ میلیون دلار برای کمک به حدود یک‌ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در غزه و کرانه باختری درخواست کمک کرده است که نیمی از آن برای تأمین مواد غذایی است.

پیشتر، برنامه جهانی غذا، از نهادهای زیرنظر سازمان ملل درباره کاهش خطرناک آذوقه حیاتی در نوار غزه هشدار داده بود.

از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز ضمن هشدار درباره اتمام قریب‌الوقوع سوخت ژنراتورهای بیمارستان غزه اعلام کرد عملیات انتقال محموله‌های دارو و خدمات پزشکی این نهاد بین‌المللی در داخل غزه به دلیل حملات اسراییل متوقف شده است.

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید روند آوارگی همچنان ادامه دارد.

در نوار غزه، تعداد کسانی که از خانه خود فرار کرده‌اند طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵ درصد افزایش یافته است و اکنون از ۴۲۳ هزار نفر عبور کرده است که بیش از دو سوم این افراد در مدارس آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل پناه گرفته‌اند.

نیروهای حماس دست کم هزار و ۳۰۰ نفر را در اسرائیل کشتند و حدود ۱۵۰ نفر را گروگان گرفته‌اند.

اسرائیل اعلام کرده است تا زمان آزادی تمامی گروگان‌ها، اجازه ورود هیچ کمک انساندوستانه‌ای به غزه را نخواهد داد.

وزارت خارجه مصر که با غزه هم‌مرز است روز پنجشنبه،۲۰ مهر از کشورها و نهاد‌ها خواست تا هرگونه کمک را به فرودگاه بین‌المللی العریش در نزدیکی گذرگاه مرزی این کشور با غزه ارسال کنند ولی مشخص نکرد این کمک‌ها چه زمانی اجازه ورود خواهند داشت.

جان کربی، مدیر ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید گفتگو با مقامات اسرائیلی در مورد نیاز به رساندن کمک‌های بشردوستانه برای شهروندان فلسطینی در حال انجام است.

آقای کربی در پاسخ به پرسش صدای آمریکا که کاخ سفید در مورد ایجاد یک کریدور بشردوستانه چه فکری می‌کند گفت: «این کار درستی است.»


کاخ سفید: درخواست اسرائیل برای جابجایی غیرنظامیان غزه «امری دشوار» است

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه گفت که گرچه ایالات متحده تصمیم اسرائیل را زیر سئوال نمی‌برد اما درخواست از بیش از یک میلیون غیرنظامی در شمال غزه برای جابجایی ظرف ۲۴ ساعت «امری دشوار» خواهد بود.

کربی در مصاحبه با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «این تعداد بیتشر از آن است که بتوان در مدت زمان بسیار کوتاهی جابه‌جا کرد.»

او افزود: «ما می‌دانیم که هدف اسرائیل چیست و چرا برای آن تلاش می‌کند. هدف واقعی جدا کردن جمعیت غیرنظامی از حماس است.»

کربی گفت که مقامات ایالات متحده با اسرائیل و مصر برای ایجاد گذرگاه ایمن برای غیرنظامیان ساکن غزه همکاری می‌کنند. نوار غزه با ۲.۳ میلیون نفر جمعیت یکی از شلوغ ترین مکان‌ها روی زمین است.

او در مصاحبه دیگری با سی‌ان‌ان گفت: «بدیهی است که ما نمی خواهیم شاهد صدمه دیدن غیرنظامیان باشیم. ما از عبور ایمن به خارج از غزه حمایت می کنیم و مطمئناً شامل توانایی مردم برای حرکت ایمن در داخل نوار غزه است.»

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که فلسطینی‌ها خودشان قربانی هستند و «از حماس دعوت نکردند که به غزه بیایند و نگفتند بروید اسرائیل را بزنید.»

کربی گفت که نمی‌تواند ادعای حماس مبنی بر کشته شدن ۱۳ اسیر در حملات اسرائیل به غزه در ۲۴ ساعت گذشته را تایید کند.

واشنگتن می‌گوید دستکم ۲۵ آمریکایی در حملات حماس کشته شدند و گمان می‌رود تعداد بیشتری توسط حماس گروگان گرفته شده باشند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که استیو گیلن، معاون فرستاده ویژه ایالات متحده در امور گروگان‌ها، همراه با وی به اسرائیل سفر کرد و در تلاش‌ها برای آزادی آنها در آنجا باقی خواهد ماند


صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024