جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.10.2023, 9:01

حمله شبانه اسرائیل به صدها هدف در غزه


ارتش اسرائیل صبح روز جمعه ۲۱ مهر خبر داد شامگاه گذشته به ۷۵۰ هدف در غزه از جمله ۱۲ برج حماس حمله کرده است. رسانه‌های فلسطینی خبر دادند وائل الزرد، از رهبران حماس کشته شد. در پی ضرب‌الاجل اسرائیل برای ترک شمال غزه، ۴۰۰ هزار نفر از خانه‌های خود فرار کردند.

ارتش اسرائیل در هفتمین روز از جنگ، با انتشار ویدیوهایی از حمله به اهداف خود در غزه اعلام کرد هواپیماهایش در عرض یک دقیقه تمام ۱۲ ساختمان بلندمرتبه حماس را با موشک ویران کردند.

در این گزارش اشاره‌ای به کشته و مجروح شدن نظامیان یا تلفات احتمالی غیرنظامیان نشده است.

بر اساس برآورد ارتش اسرائیل دو هزار و ۵۰۰ نیروی حماس در حمله روز شنبه وارد اسرائیل شدند.

از سوی دیگر پلیس اسرائیل نیروهای خود در مسجد‌الاقصی را برای کنترل اقامه نماز جمعه مسلمانان افزایش داد.


کمیساریای آوارگان فلسطینی سازمان ملل: غزه به سرعت در حال تبدیل شدن به جهنم است

کمیساریای آوارگان فلسطینی سازمان ملل گفته: «غزه به سرعت در حال تبدیل شده به جهنم و در آستانه فروپاشی است.»

فلیپ لازارینی گفت: «میزان و سرعت بحران انسانی در غزه بسیار زیاد است.»

او از همه طرف‌های درگیر درخواست کرد که دسترسی و حفاظت بشردوستانه «فوری و بدون قید و شرط» را به غیرنظامیان غزه بدهند و قوانین جنگ را رعایت کنند.

آقای لازارینی افزود: «دستور اسرائیل برای خروج ۱.۱ میلیون نفر از شمال غزه وحشتناک است.»


حماس مدعی شده که ۱۳ گروگان در حملات هوایی اسرائیل در غزه کشته شدند

شاخه نظامی حماس می گوید که دست کم ۱۳ گروگان اسرائیلی و خارجی که در نوار غزه نگهدای می شدند در حملات هوایی اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته، کشته شده اند.

گردان‌های عزالدین قسام در بیانیه ای علام کردند: «۱۳ زندانی... از جمله خارجی ها در پنج نقطه هدف جنگنده های اسرائیلی کشته شدند.»

حماس با حمله غافلگیرانه خود در شنبه گذشته (۷ اکتبر) حدود ۱۵۰ نفر را به گروگان گرفت.


جنبش بین‌المللی نجات کودکان: اسرائیل ۳۲۶ کودک را در غزه کشته است

یکی از مسئولان جنبش بین‌المللی نجات کودکان در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی فلسطین گفت که ۳۲۶ کودک طی حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند.

او همچنین با اشاره به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی طی حملات اخیر اسرائیل به غزه که از هفتم اکتبر آغاز شده، تاکید کرد: براساس آمار اعلامی توسط وزارت بهداشت فلسطین تا روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر ۳۲۶ کودک در نتیجه حملات اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

این مسئول جنبش بین‌المللی نجات کودکان همچنین از کشته شدن حداقل 6 کودک فلسطینی دیگر در کرانه باختری طی حملات شهرک نشینان یهودی خبر داد و نسبت به بالا بودن نسبت قربانیان زن و کودک در حملات اسرائیل به غزه ابراز نگرانی کرد.


دولت اسرائیل تصاویری از کودکان کشته شده در حملات روز شنبه را منتشر می‌کند

دولت اسرائیل تصمیم گرفته است تا تصاویر کودکان کشته شده در حمله روز شنبه حماس را به اشتراک بگذارد.

دولت در اعلام این تصمیم گفته است که هدف از این اقدام «برجسته کردن اقدام وحشتناک حماس» بوده است.

تصاویر منتشر شده با هشدار به بیننده در مورد آنها همراه است.

پیش از این، برخی منابع و مقامات خارجی از مشاهده تصاویری تکان‌دهنده از نتایج عملیات حماس از جمله نحوه کشتن کودکان و نوزدان سخن گفته و وبسایت‌های دولتی اسرائیل نیز چند تصویر منتشر کرده بودند.

با اعلام تصمیم جدید، دفتر نخست وزیر اسرائیل هم تعدادی عکس از یک نوزاد و یک کودک کشته شده در حملات شنبه را در وبسایت خود منتشر کرد.

سخنگوی دفتر نخست وزیری به روزنامه تایمز اسرائیل گفته است که «هدف این است که جهانیان تنها بخشی کوچک از اقدامات هولناک حماس را ببیند».

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار روز گذشته با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تصاویری از نحوه کشتن کودکان را به او نشان داد و وزیر دفاع اسرائیل نیز تصاویری از عملیات روز شنبه حماس را در اختیار نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو قرار داد.

وزیر خارجه آمریکا در پی مشاهده تصاویر گفت که «این تباهی به بدترین شکل قابل تصور است.»


درخواست اسرائیل برای خروج مردم از غزه غیرممکن است

غیرممکن است که ۱.۱ میلیون نفر در عرض ۲۴ ساعت خانه های خود را ترک کنند.

این به معنای ۴۰ هزار نفر در ساعت خواهد بود.

سازمان ملل گفته که این دستور شامل همه افراد می شود، همه کسانی که در تاسیسات سازمان ملل از جمله مدارس و مراکز بهداشتی پناه گرفته اند.

به همین دلیل است که آن‌ها از اسرائیلی‌ها خواسته‌اند که این هشدار تخلیه را پس بگیرند و گفته اند که این می تواند منجر به فاجعه شود.

کاروان های صلیب سرخ بین المللی و کارکنان آژانس بشردوستانه سازمان ملل از غزه به سمت جنوب این منطقه در حال حرکت مشاهده شده اند که ممکن است به معنای آن باشد که برای عملیات تخلیه احتمالی آماده می شوند.

اما تلاش برای اجرای دستور تخلیه در این مقیاس در عرض ۲۴ ساعت، با توجه به جمعیت غیرنظامی در چنین منطقه پرجمعیتی از جمله کودکان، افراد سالخورده و کسانی که در بیمارستان ها بستری هستند، باعث هرج و مرج می شود.


«امتناع پزشکان از ترک شمال غزه»

نبال فرسخ، سخنگوی هلال احمر فلسطین درشهر غزه می‌گوید: «هیچ راهی وجود ندارد که یک میلیون نفر را در عرض ۲۴ ساعت به سلامت از شمال غزه منتقل کرد.»

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته: «برای بیماران ما چه اتفاقی خواهد افتاد؟ ما مجروح داریم، سالخورده داریم، بچه هایی داریم که در بیمارستان هستند.»

او گفته بسیاری از پزشکان از تخلیه بیمارستان ها و رها کردن بیماران خودداری می کنند.

سخنگوی هلال احمر فلسطین همچنین به بی بی سی گفته: «مردم جایی برای رفتن ندارند. نکته همین است. شنیدن صدای بمباران در سراسر منطقه و درخواست از مردم برای تخلیه و رفتن به منطقه ای دیگر با این تخریب عظیم زیرساخت ها و جاده ها و این محدودیت ها، چیزی غیرقابل باور است.»


سفر وزیر دفاع آمریکا و وزیر خارجه آلمان به اسرائیل

صبح روز جمعه لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا برای دیدار با رهبران ارشد دولت و مشاهده مستقیم برخی از تسلیحات و کمک‌های امنیتی کشورش به اسرائیل، وارد تل‌آویو شد.

آستین دومین مقام بلندپایه ایالات متحده پس از آنتونی بلینکن،‌ وزیر امور خارجه است که طی دو روز از اسرائیل بازدید می‌کند.

انتظار می‌رود آستین با نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و گالانت، وزیر دفاع و کابینه جنگ این کشور دیدار کند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز ۲۱ مهر به اسرائیل سفر کرد.

او پیش از این سفر گفت «دوران جدیدی» برای مردم اسرائیل آغاز شده است و همچنین درباره خطر بی‌ثبات شدن کل منطقه هشدار داد.

وزیران امور خارجه ترکیه و امارات متحده عربی درباره وضعیت غزه به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کردند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه ترکیه از شهروندان خود در لبنان خواست به دلیل درگیری در شمال اسرائیل تا حد امکان از قسمت جنوبی رود لیتانی در لبنان فاصله بگیرند.

در پی برگزاری چندین تظاهرات حامیان حماس در کشورهای اروپایی، نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد‌ مجوز هیچ تجمعی را در «حمایت از سازمان‌های تروریستی» نخواهد داد.


واکنش‌ها به ضرب‌الاجل اسرائیل برای تخلیه شمال غزه

از سوی دیگر هشدار تل‌آویو برای تخلیه غزه، موجی از وحشت را در میان بیش از یک میلیون جمعیت ساکن آن ایجاد کرده است.

در مقابل مقام‌های حماس این هشدار را جنگ روانی خواندند و از مردم غزه خواستند آن را نادیده بگیرند.

به گفته ناظران، تخلیه این جمعیت در یک شبانه‌روز عملا کاری ناممکن و آماده‌سازی برای یک حمله زمینی قریب‌الوقوع است.

به گفته ساکنان شمال غزه خیابان‌ها خالی است. زیرا مردم داخل خانه‌های خود مانده و نمی‌دانند پس از دستور تخلیه اسرائیل چه کاری انجام دهند.

بر اساس گزارش‌ها، شماری از فلسطینی‌ها به دلیل قطعی اینترنت و فروپاشی شبکه‌های ارتباطی و خطوط تلفن، اطلاعات اندکی از وقایع جنگ دارند و بیشترشان حتی هنوز دستور مستقیم ارتش را برای تخلیه نشنیده‌اند.

با این‌حال دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل خبر داد که بیش از ۴۰۰ هزار نفر از خانه‌های خود در نوار غزه فرار کرده‌اند.

این اتفاق در پی ضرب‌الاجل شامگاه پنج‌شنبه وزارت دفاع اسرائیل به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان شمال غزه است که هشدار داد در ۲۴ ساعت این منطقه را به سمت نواحی جنوبی ترک کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر روز پنج‌شنبه‌اش به اسرائیل گفت حماس همچنان از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و این کاری است که همواره انجام می‌دهد.

او ادامه داد: «غیرنظامیان را عمدا در معرض خطر قرار می‌دهند تا از خودشان و تسلیحاتشان دفاع کنند. این مساله اساسی است که اسرائیل با آن مواجه است. غیر نظامیان هدف عملیات اسرائیل نیستند.»

در پی درگیری‌های یک شبانه‌روز اخیر، به گفته دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل ۲۳ امدادگر در غزه کشته شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی نیز در گزارشی اعلام کرد کشته شدن ۱۱ کادر درمان خود را ثبت کرده است.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل از انتقال فعالیت‌ها و کارکنان بین‌المللی خود به جنوب غزه خبر داد.

این سازمان خواستار محافظت از همه غیرنظامیانی شد که در ساختمان‌های آن پناه گرفته‌اند.


حماس یک ماه پیش از حمله، رزمایشی علنی انجام داده بود

آسوشیتدپرس با اشاره به ویدیویی که حماس یک ماه قبل از حمله‌شان به گنبد آهنین اسرائیل منتشر کرده بود در گزارشی نوشت که این گروه شبه‌نظامی تمرین‌های نظامی‌اش را در ملاءعام انجام می‌داد.

این ویدیو نمایان‌گر یک حمله شبیه‌سازی شده و تمرینی نیروهای حماس با لباس‌های نظامی‌شان است که ۱۲ سپتامبر سال جاری (۲۱ شهریور) در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در این ویدیوی دو دقیقه‌ای جنگجویان حماس با استفاده از مواد منفجره ماکت دروازه مرزی را منفجر و سپس به سمت شهرک‌های اسرائیلی‌نشینی می‌روند که ساختمان‌هایش را در مقایس واقعی ساخته بودند.

نیروهای حماس پس از ورود به این شهرک، با سلاح‌های خودکارشان به سمت اهدافی کاغذی با تصویر انسانی، شلیک کردند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، رزمایش این گروه درست شبیه همان عملیات مرگبار روز ۱۵ مهر بود.

این خبرگزاری همچنین با استفاده از بررسی تصاویر ماهواره‌ای، موقعیت شهر ساختگی رزمایش حماس را پیدا کرد که ظاهرا در صحرایی خارج از یک شهر فلسطینی در سواحل جنوبی نوار غزه است.


نتایج یک نظرسنجی: اسرائیلی‌ها نتانیاهو را مقصر می‌دانند

نتایج نظرسنجی پروفسور کامیل فوکس از یهودیان اسرائیلی نشان می‌دهد ۹۴ درصد آنان دولت نتانیاهو را مسوول شکست اطلاعاتی کشورشان در حمله حماس می‌دانند.

همچنین ۶۷ درصد از اسرائیلی‌ها شکست اطلاعاتی کنونی را بدتر از جنگ «یوم کیپور» در سال ۱۹۷۳ ارزیابی کردند.

نیم قرن پیش مصر و روسیه با حمایت چند کشور عربی همسایه در یوم کیپور که مقدس‌ترین روز یهودی‌هاست به اسرائیل حمله کردند که منجر به استعفای گلدا مایر،‌ نخست‌وزیر وقت این کشور شد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی جدید ۵۶ درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر کنونی این کشور نیز باید بلافاصله پس از جنگ استعفا دهد.

از سوی دیگر، ۵۹ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفتند هیچ اعتقادی به دولت نتانیاهو که اکنون جنگ را رهبری می‌کند، ندارند.

تنش‌ها و اختلافات در اسرائیل ماه‌ها پیش از این با تصمیم نتانیاهو در اصلاحات قضایی و تظاهرات خیابانی صدها نفره مردم آغاز شد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها از غزه، در حملات اسرائیل بیش از هزار و ۵۰۰ نفر کشته و بیش از شش هزار نفر زخمی شدند.

تایمز اسرائیل نیز گزارش داد تاکنون هزار و ۳۰۰ اسرائیلی در حملات حماس کشته شده‌اند.


عفو ​​بین‌الملل: واحدهای نظامی اسرائیلی به گلوله‌های توپ فسفر سفید مجهز شدند

آزمایشگاه شواهد بحران عفو ​​بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای شبکه اجتماعی ایکس تأیید کرده است که واحدهای نظامی اسرائیلی که غزه را مورد حمله قرار می‌دهند به گلوله‌های توپ فسفر سفید مجهز شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که سازمان عفو بین‌الملل در حال بررسی حوادثی است که در آن از فسفر سفید ظاهراً در غزه استفاده شده است.

این نهاد تاکید کرد: فسفر سفید یک ماده محترقه است که اغلب برای ایجاد دود غلیظ یا نشانه گذاری اهداف استفاده می‌شود. هنگامی که در معرض هوا قرار می‌گیرد، در دمای بسیار بالا می‌سوزد و می‌تواند در داخل بدن انسان به سوختن ادامه دهد. باعث رنج وحشتناک و صدمات تغییر دهنده زندگی می‌شود. با آب نمی‌توان آن را خاموش کرد. این دلیل است که چرا فسفر سفید هرگز نباید در مناطق غیرنظامی استفاده شود.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه غزه یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان است، آمده است: در حالی که به بررسی دقیق این موارد بسیار نگران‌کننده ادامه می‌دهیم، عفو بین‌الملل از اسرائیل می‌خواهد همیشه به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام بگذارد و غیرنظامیان باید محافظت شوند.


منابع: ایران اینترنشنال، بی‌بی‌سی، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024