جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.10.2023, 16:00

توافق در اسرائیل بر سر تشکیل «دولت اضطراری»


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و بنی گانتز، رهبر مخالفان برای تشکیل «دولت اضطراری» به توافق رسیدند.

یک «کابینه جنگ» نیز با حضور نتانیاهو، گانتز و وزیر دفاع این کشور تشکیل خواهد شد. کابینه اضطراری تا زمان اتمام جنگ به کار خود ادامه خواهد داد.

معنی این وضعیت این خواهد بود که در دوران جنگ «هیچ لایحه یا تصمیم دولتی که مربوط به جنگ نباشد» در اولویت قرار نمی‌گیرد و تمام انتصابات ارشد دولتی در دوران جنگ به طور خودکار تمدید می‌شود.

به این ترتیب تا زمانی که جنگ ادامه دارد هیچ بحثی درباره طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو در کنست صورت نگیرد.

شمار قربانیان اسرائیل به ۱۳۰۰ نفر افزایش یافت

پنجمین روز نبرد نیروهای اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس در حالی آغاز می‌شود که اسرائیل اعلام کرده برای تشدید عملیات انتقام‌جویانه خود علیه حماس، آماده آغاز حمله زمینی به نوار غزه است.

وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد که تعداد کشته‌های حملای گروه حماس علیه این کشور به ۱۳۰۰ کشته رسیده و مجروحان نیز به ۳۱۹۲ نفر افزایش یافته‌اند.

ارتش اسرائیل همچنین بامداد چهارشنبه اعلام کرد که دهها جنگنده این کشور در طول شب گذشته بیش از ۲۰۰ هدف را در محله‌ای در شهر غزه که برای انجام حملات اخیر حماس مورد استفاده قرار گرفته بود، بمباران کرده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطینی‌ها در نوار غزه در تازه‌ترین گزارش خود ادعا کرد که تعداد کشته‌شدگان در نوار غزه به ۱۰۵۵ نفر و تعداد مجروحان به حدود ۵ هزار و ۱۸۴ نفر رسیده است.

به گفته وزارت بهداشت فلسطینی‌ها بیش از ۲۶۰ کودک در نتیجه حملات هوایی اسرائیل جان باختند.

وزارت بهداشت اسرائیل نیز ساعاتی پیش اعلام کرد که در حملات تروریستی روز شنبه حماس بیش از ۳ هزار نفر مجروح به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند که حال ۲۸ نفر از آنها در شرایط «بسیار وخیم» و ۳۴۵ نفر نیز «وخیم» است.

تنها نیروگاه تولید برق در نوار غزه از کار افتاد

رسانه‌های فلسطینی می‌گویند تنها نیروگاه تولید برق در نوار غزه، پس از اتمام سوخت، از کار افتاده است.

این در حالی است که وضعیت انسانی در غزه همچنان رو به وخامت است و حملات هوایی اسرائیل برای پنجمین روز در پاسخ به حمله حماس ادامه دارد.

هلال احمر فلسطین می‌گوید که چهار امدادگر در حمله اسرائیل کشته شده‌اند.

وخیم‌تر شدن اوضاع در غزه

در حالیکه نیروها و تجهیزات ارتش اسرائیل هرچه بیشتر در اطراف غزه تجمع می‌کنند، وضعیت مردم در باریکه غزه رو به وخامت می‌رود و نهادهای امدادرسان ابراز نگرانی کرده‌اند.

شمار کشته‌شدگان دو طرف هم رو به افزایش است. حملات هوایی اسرائیل ادامه دارند و کمبود مواد غذایی گزارش شده و سوخت تنها نیرگاه برق رو به اتمام است.

پس از حمله مرگبار حماس به جنوب اسرائیل، وزیر دفاع این کشور دستور محاصره کامل و قطع آب و برق و گاز غزه را صادر کرد.

به گفته گزارشگر بی‌بی‌سی در غزه، مرد ترسیده و بسیار خسته هستند و در بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها از بیم حملات هوایی اسرائیل پناه می‌گیرند.

حدود ۲/۳ میلیون نفر ساکن غزه هستند که چند صد هزار نفرشان بی‌خانمان شده‌اند.

گردان‌های عزالدین قسام وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» هفتم اکتبر عملیات گسترده نظامی موسوم به «طوفان الاقصی» را علیه اسرائیل آغاز کردند. اسرائیل نیز در واکنش به این عملیات با ده‌ها فروند جنگنده به نوار غزه حمله کرد. درگیری‌های شدید میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و بخش‌های جنوبی و مرکزی اسرائیل همچنان ادامه دارد.

گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل دولت اضطرار ملی در اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور و بنی گانتز رهبر حزب وحدت ملی در حال نهایی کردن جزییات توافق برای تشکیل «دولت اضطراری ملی» در بحبوحه جنگ با حماس و تنش‌ها در مرز شمالی هستند.

طبق این گزارش‌ها نتانیاهو و گانتز امروز در مقر ارتش اسرائیل در تل‌آویو با یکدیگر ملاقات کردند تا درباره چگونگی عملکرد این دولت پس از چند روز اختلاف نظر صحبت کنند.

طبق گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل، گانتز، وزیر سابق دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل خواستار ایجاد کابینه جنگی کوچک با تعداد کمی از وزیران شده است که اختیار تصمیم‌گیری درباره هدایت جنگ را داشته باشند اما نتانیاهو اصرار دارد که حرف آخر را خودش بزند.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل نیز ظاهران با ایجاد یک کابینه جنگی کوچک مخالفت و از سابقه گانتز به‌عنوان رئیس ستاد ارتش اسرائیل انتقاد کرده است.

پادشاه اردن: بدون تشکیل کشور فلسطینی امنیت و صلح در منطقه برقرار نخواهد شد

ملک عبدالله، پادشاه اردن گفت تا زمانی که فلسطینی‌ها «دولت مستقل خود را در مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی به دست نیاورند»، امنیت و ثباتی در خاورمیانه وجود نخواهد داشت.

وی افزود: ما ثابت قدم می‌مانیم و برای دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی در بیت المقدس، هر چقدر هم که چالش‌ها بزرگ باشد، نقش خود را رها نمی‌کنیم.

خانواده سلطنتی هاشمی اردن متولی اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان در این شهر هستند.

اتحادیه اروپا: برای ورود کمک‌ها به غزه تلاش می‌کنیم

شادی عثمان مسئول رسانه‌ای دفتر اتحادیه اروپا در فلسطین در گفتگو با خبرنگار آنادولو گفت که این نهاد برای ایجاد کریدور ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه و همچنین تامین برق و آب این منطقه تلاش می‌کند.

بر این اساس، اعضای اتحادیه اروپا این تلاش‌ها را در هماهنگی با نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی انجام می‌دهد. عثمان تاکید کرد که مهمترین مساله در شرایط کنونی جلوگیری از وقوع بحران بشری فوری در منطقه است.

او همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود هشدار داد: استمرار وضع موجود می‌تواند وضعیت را بغرنج‌تر کرده و موجب فاجعه بشری شود.


منابع: صدای آمریکا، یورونیوز، بی‌بی‌سی، آناتولی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024