جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 08.10.2023, 10:04

زلزله هرات دستکم ۲ هزار کشته بر جای گذاشته است


مقامات طالبان در افغانستان می‌گویند که بیش از ۲ هزار نفر در زمین‌لرزه روز شنبه در غرب این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

جانان سایق، سخنگوی اداره مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان به بی‌بی‌سی گفت در اثر این زلزله ویرانگر در هرات تا کنون ۲۰۵۳ نفر کشته و ۹۲۴۰ نفر زخمی شده‌اند. دستکم دوازده روستا در ولایت هرات ویران شده است.

زمین لرزه روز شنبه با شدت ۶.۳ و پس از آن هشت پس لرزه قوی مناطق صعب العبوری را در ۳۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان هرات لرزاند که در نتیجه آن منازل روستایی فرو ریخت و ساکنان شهر هرات وحشت زده به خیابان‌ها فرار کردند.

این زمین لرزه حدود ساعت ۱۱:۰۰ به وقت محلی (۰۶:۳۰ به وقت گرینویچ) روز شنبه حدود ۴۰ کیلومتری شمال غرب هرات را لرزاند.

برخی از روستاها در منطقه زنده‌جان هرات به طور کامل تخریب شده‌اند.

بنا به گزارش‌ها بیشترین خسارات جانی و مالی در روستاهای نایب رافیع، سیاه آب، وردگ‌ها، کرنیل، سربلند، تشکک، چاهک و سنجاب ولسوالی‌های زنده‌جان و غوریان به بار آمده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پیامی «با دولت سرپرستی و ملت همسایه، دوست و مسلمان این کشور ابراز همدردی کرد.» و سفارت ایران در کابل نیز می‌گوید با اداره مبارزه با حوادث در مورد کمک به زلزله‌زدگان صحبت کرده است.

ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده که لحظه نجات کودکی را از زیر آوار نشان می‌دهد.

مردم و نیروهای امدادی در طول شب تلاش کردند تا بازماندگانی را که زیر آوار گیر افتاده بودند بیابند.

با فرا رسیدن شب شنبه در روستای سربلند در منطقه زنده جان، خبرنگار خبرگزاری فرانسه می‌گوید ده‌ها خانه ویران شده را در نزدیکی مرکز زمین لرزه‌ها یده که بیش از پنج ساعت منطقه را لرزاند.

او می‌گوید مردان در حالی که زنان و کودکان در فضای باز منتظر بودند، با بیل‌ها در میان انبوهی از آوار متلاشی شده بود و خانه‌های تخریب‌شده و در حالی‌که باد تند می‌وزید، به دنبال نجات افراد زیر آوار و بیرون آوردن اجساد کشته شده بودند.

در کشوری که امکانات پزشکی به شدت ناکافی است، بیمارستان‌ها برای درمان مجروحان با مشکل مواجه هستند. سازمان ملل و سایر سازمان‌ها شروع به تامین تجهیزات اضطراری کرده‌اند.

بشیر احمد، باشنده هرات به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در دفاتر خود بودیم و ناگهان ساختمان شروع به لرزیدن کرد. گچ دیوارها شروع به ریزش کرد و دیوارها ترک برداشت و برخی از دیوارها و بخش‌هایی از ساختمان فرو ریخت.»

او افزود: «من نمی‌توانم با خانواده ام تماس بگیرم... من خیلی نگران و ترسیده ام، وحشتناک بود.»

وزیر صحت عامه/بهداشت طالبان برای ارزیابی میزان تأثیرات به هرات رفته است.

حکومت طالبان شب گذشته با صدور اعلامیه‌ای از ادارات دولتی و نظامی خود خواست به یاری زلزله‌زدگان بشتابند.

افغانستان کشور به شدت زلزله‌خیز است و دست‌کم در سه دهه گذشته به اثر زلزله بیشتر از ده‌هزار نفر کشته و زخمی شده‌اند و هزارها خانواده سرپناه‌شان را از دست داده‌اند.

بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024