جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 07.10.2023, 12:34

حمله غافلگیرکننده حماس به جنوب اسرائیل


گزارش شده ده‌ها شبه نظامی گروه اسلامگرای حماس در یک حمله غافلگیرانه وارد جنوب اسرائیل شده‌اند. این گروه می‌گوید ۵ هزار راکت به سوی اسرائیل پرتاب کرده است. به دنبال این حملات، آژیرهای حمله هوایی در سراسر اسرائیل به صدا درآمدند.

ارتش اسرائیل پس از آنکه اعلام کرد شبه نظامیان فلسطینی وارد این کشور شده‌اند، به اهدافی در نوار غزه حمله کرده است.

شاخه نظامی حماس گفته است ۵ هزار راکت را در ۲۰ دقیقه به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

فرمانده نظامی حماس - جنبش فلسطینی که غزه را اداره می‌کند - مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است. حماس همچنین از گروه‌های مسلح در لبنان خواسته است تا به نبرد با اسرائیل بپیوندند.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت بهداشت اسرائیل گفته که دست کم ۵۴۵ نفر در این حملات زخمی شده‌اند. خدمات اورژانس اسرائیل هم گفته که حداقل ۲۲ اسرائیلی در این حملات بی سابقه کشته شده‌اند. رادیو اسرائیل هم از ربوده شدن ۳۵ سرباز اسرائیلی خبر داده است.

واکنش‌ها به درگیری‌های امروز

ایران از حملات نظامی حماس حمایت کرده است. در همین رابطه یحیی رحیم صفوی مشاور نظامی علی خامنه‌ای گفته است که ایران از عملیات امروز صبح حماس دفاع می‌کند.

او گفته «ما از عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

گروه شبه نظامی حزب الله لبنان گفته که وضعیت غزه را از نزدیک دنبال می‌کند و بار رهبری مقاومت فلسطین در تماس مستقیم است.

این سازمان حملات حماس را «پاسخ قاطع به ادامه اشغالگری اسرائیل و پیامی برای کسانی دانست که به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند.»

حزب الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است از مخالفان اصلی اسرائیل است و در سال ۲۰۰۶ با این کشور وارد جنگ شد.

درگیری‌های امروز حماس و اسرائیل با واکنش گسترده‌ای هم در جهان روبرو شده است.

امانوئل مکرون،‌ رئیس جمهور فرانسه این حملات را به شدت محکوم کرده و گفته است: «همبستگی کامل خود را با قربانیان و خانواده‌های آن‌ها ابراز می کنم.»

آنالنا بربوک،‌ وزیر خارجه آلمان گفته: «خشونت ها و موشک ها علیه غیرنظامیان اکنون باید متوقف شود.»

اورزولا فون درلاین،‌ رئیس کمیسیون اروپا این حمله را «تروریسم در منفورترین شکل» توصیف کرد.

آمریکا این خشونت‌ها را محکوم کرد و از هر دو طرف خواسته تا از اقدام متقابل خودداری کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه هم گفته: « ما همواره خواستار خویشتنداری هستیم.»

گزارش هایی از انفجارهایی در نزدیکی تل آویو و مناطق اطراف جنوب غزه منتشر شده است. گزارش شده است که یک نفر جان خود را از دست داده و ۱۵ نفر هم زخمی شده‌اند.

نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند حماس «پرتاب گسترده راکت از نوار غزه به خاک اسرائیل را آغاز کرده است» و شبه نظامیان آن از «مکان‌های مختلف» وارد خاک اسرائیل شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در حال «ارزیابی وضعیت» است و حماس «با عواقب و مسئولیت این رویدادها روبرو خواهد شد.»

ارتش اسرائیل از ساکنان مناطق نزدیک به غزه خواسته شده در خانه‌های خود بمانند. از غیرنظامیان در مناطق جنوبی و مرکزی اسرائیل هم خواسته شده تا «در نزدیکی پناهگاه‌ها بمانند».

نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند که در پاسخ به حمله غافلگیرانه غزه، اعلام وضعیت آماده باش می‌کنند.

وزیر دفاع اسرائیل با فراخوان نیروهای ذخیره نظامی موافقت کرده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با مقامات ارشد امنیتی تشکیل جلسه اضطراری داده است.

حماس می‌گوید عملیات آنها به تازگی آغاز شده است و پاسخی به خشونت اسرائیل علیه فلسطینیان در کرانه غربی است.

صبح امروز آژیرهای حمله هوایی در جنوب اسرائیل به صدا درآمد و در منطقه کلانشهری تل آویو هم شنیده شد.

آژانس امداد اسرائیل اعلام کرد یک زن ۷۰ ساله پس از اصابت راکت به ساختمانی در مرکز اسرائیل به شدت مجروح شد. در منطقه‌ای دیگر، یک جوان ۲۰ ساله بر اثر اصابت ترکش راکت مجروح شد.

تصاویری از خبرگزاری رویترز نشان می‌داد که آتش نشانان اسرائیلی در حال خاموش کردن شعله‌های آتش در شهر اشکلون هستند، در حالی که دود غلیظی از خودروهای سوخته شده بلند می‌شد.

■ نفيسه كوهنورد
خبرنگار ارشد خاورميانه بى‌بى‌سى فارسى، بيروت

تحولات امروز شكست بى سابقه ديوار امنيتى و اطلاعاتى اسرائيل است

تصاوير سوررئالى كه از فرود آمدن نيروهاى حماس با گلايدر از هوا در شهرك‌هاى نزديك مرز غزه و همزمان ورود زمينيشان با موتور سيكلت‌ها به اين مناطق، عملياتى نيست كه ظرف یک شب يا حتى در يكى دو هفته طرح‌ريزى شده باشد. همه اينها اين سوال را پيش مى آورد كه چطور چنين عمليات گسترده اى، از ديد سرويس استخباراتى اسراييل دور مانده؟

دستگاه‌هاى اطلاعاتى اسراييل در منطقه و جهان به عنوان يكى از زبده ترين و پيشرفته ترين سرويس‌هاى جاسوسى شناخته مى شوند، با صدها عمليات حساس و پيچيده موفق در كارنامه شان. از ترور رهبران حماس تحت شديدترين تمهيدات امنيتى تا ترور دانشمندان هسته اى ايرانى در قلب تهران.

با همه اينها، شهرک‌نشين‌هاى اسراييلى نزديك مرز غزه، امروز صبح را نه فقط با باران راكت‌هاى حماس كه با جولان دادن شبه‌نظاميان اين گروه درست جلوى در خانه هايشان شروع كردند.

ارتش اسراييل مى گويد عمليات “شمشيرهاى فولادين” را در پاسخ به اين حمله حماس آغاز كرده و می‌شود انتظار داشت كه غزه و شايد حتى مناطق فراتر از آن براى روزها موشک‌باران شوند اما اين سوال همچنان باقى خواهد ماند كه چطور سرويس‌هاى اطلاعاتى اسراييل از پيش‌بينى چنين عملياتى بازماندند چيزى كه قطعا مدتها براى گروه‌ها و كشورهاى ضد اسراييل مانند حزب‌الله و جمهورى اسلامى ايران ملازمه‌اى براى پروپاگاندا عليه “دشمن” خواهد بود.

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024