جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.10.2023, 13:48

نیروهای امنیتی مادر آرمیتا را بازداشت کردند


شهین احمدی، مادر آرمیتا گراوند از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

بنابر خبرهای منتشر شده در شبکه‌های اجنماعی، خانم‌ احمدی در حالی بازداشت شد که او در مقابل بیمارستان در حال توضیح شرایط خانواده  و حال عمومی آرمیتا گراوند برای جمعیت نسبتا محدودی بود که در مقابل بیمارستان تجمع کرده بودند.

آرمیتا گراوند،‌ دختر نوجوانی است که با دوستانش بدون حجاب سوار یکی از خطوط مترو تهران شد اما در حالت بیهوشی او را از مترو خارج کردند. او در حال حاضر در بیمارستان فجر تهران در کما به سر می‌برد.

همچنین وبسایت خبری «فراز» چهارشنبه شب به نقل از پدر آرمیتا گراوند نوشت که هرچند دخترش «در کماست» اما او از وضعیت دخترش بی‌خبر است. این وبسایت فورا این خبر را حذف و برای انتشار آن عذرخواهی کرد.

همزمان با طرح پرسش‌ها و ابهامات در باره وضعیت پزشکی آرمیتا گراوند،‌ دلایل این واقعه، فضای به شدت امنیتی و پوشش خبری انحصاری ماجرا که بار دیگر واکنش‌ جهانی را برانگیخته،‌ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آن را «مغرضانه و مداخله‌جویانه» خوانده است.

این دختر ۱۶ ساله‌ حدود ساعت ۷ یکشنبه قبل بی‌آنکه مقنعه به سر داشته باشد به همراه دوستانش در ایستگاه شهدا مترو تهران دچار سانحه شد و از آن زمان در یک بیمارستان نظامی در پایتخت بستری است. برخی گزارش‎‌ها حال او را وخیم توصیف می‌کند و پیشتر والدین او نیز در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) از مردم خواستند که برای سلامت دخترشان دعا کنند.

والدین آرمیتا در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن از ایرنا پخش شد در مورد افت فشار دخترشان تردید داشتند از جمله مادر او با چند مکث گفت:: «دخترم فکر کنم فشار.... فشارش افتاده بود... نمی‌دانم چی ... فکر کنم حالا گفتن فشارش افتاده. فشارش افتاده خورده زمین، بعد لبه سرش به لبه مترو خورده، دیگه بچه ها او را آوردن بیرون.»

فعالان حقوق بشر می‌گویند که او در درگیری با پلیس حجاب در داخل مترو دچار آسیب شده است اما مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌گویند که او در داخل مترو دچار افت فشار شده و بر زمین خورده است.

ایرنا به رغم گفتگو با خانواده این دختر و مدیرعامل مترو تهران، اطلاعات پزشکی قابل اعتنایی منتشر نکرده است.

همچنین این خبرگزاری دولتی در ویدئوهایی که تاکنون از حضور آرمیتا در ایستگاه مترو شهدا تهران منتشر کرده، فیلم‌های داخل واگن را پخش نکرده که همین ابهامات زیادی را برانگیخته است.

دیشب آبرام پِیلی فرستاده ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «گزارش‌ها از ایران درباره حمله پلیس اخلاقی به آرمیتا گراوند ۱۶ ساله مایه شوک و نگرانی است. ما خبرهای مربوط به وضع سلامتی او را دنبال می‌کنیم. در کنار مردم شجاع ایران ایستاده‌ایم و با دنیا همکاری می‌کنیم تا رژیم برای نقض حقوق بشر پاسخگو شود.»

وزیر خارجه آلمان هم گفته بود «دوباره دختری جوان در ایران برای جانش می‌جنگد فقط برای اینکه موهایش در مترو دیده می‌شده، غیرقابل تحمل است.»

ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در واکنش به آنها در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که «بهتر است به جای ابراز نگرانی غیرصادقانه نسبت به زنان و دختران ایرانی، نگران پرسنل بهداشتی و درمانی آمریکا، آلمان و بریتانیا و بیماران باشید و به وضعیت آنها رسیدگی کنید.»

به نظر می‌رسد که رسانه‌های داخلی ایران برای پوشش این خبر به شدت تحت فشار هستند و خبرهای منتشر شده در مواردی حذف شده است. خبرنگار روزنامه شرق که برای پوشش این خبر راهی بیمارستان شده بود برای ساعاتی بازداشت شد.

گفته می‌شود که آرمیتا گراوند، تکواندوکار حرفه‌ای و دان ۳ دارد. او عاشق نقاشی است و از ۲ سال پیش به‌صورت جدی نقاشی را شروع کرده و پدر و مادرش از ایل گراوند و نسبت خانوادگی دارند.

بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024