جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.10.2023, 15:22

وضعیت بحرانی ۱۲ زندانی سیاسی تبعیدشده به قزل‌حصار


شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وضعیت سعید ماسوری، جعفر ابراهیمی، لقمان امین‌‌پور، افشین بایمانی، سپهر امام‌‌جمعه، زرتشت احمدی‌راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری، احمدرضا حائری، رضا سلمان‌زاده و مسعودرضا ابراهیمی‌نژاد؛ ۱۲ زندانی سیاسی تبعیدشده به زندان قزل‌حصار بحرانی است.

بنا به این اطلاعیه، این زندانیان سیاسی چهارشنبه ۲۹ شهریور پس از هفته‌ها حضور در بند امن زندان قزل‌حصار به واحد چهار منتقل شدند و این انتقال در محرومیت از حق تماس و‌ ملاقات آن‌ها انجام شد.

براساس اطلاعات شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، واحد چهار زندان قزل‌حصار فاقد شرایط مشابه سایر بندهای عمومی و متشکل از سلول‌هایی بسیار کوچک و‌ تک‌نفره است و به‌دلیل نظارت شدید امنیتی بر این زندانیان، آن‌ها عملاً از هرگونه ارتباط با محیط پیرامون خود محروم هستند و در شرایطی ایزوله و امنیتی به شکنجه‌گاه‌هایی تک‌نفره تبعید شده‌اند.

همچنین عدم دسترسی به امکانات پزشکی و محرومیت از حق دسترسی به مراکز مجهز درمانی، جان این زندانیان سیاسی را در خطر قرار داده است. در این میان، جعفر ابراهیمی، معلم زندانی، با وجود گزارش‌های متعدد سازمان پزشکی قانونی مبنی بر عدم تحمل حبس، کماکان از آزادی و حق دسترسی به درمان، محروم است و افشین بایمانی، دیگر زندانی تبعیدشده به قزل‌حصار، پس از گذشت ساعت‌ها از وقوع حمله قلبی، تنها به بهداری زندان منتقل شده است. مطالبه‌ این زندانیان بازگشت به زندان اوین و توقف پرونده‌سازی امنیتی در زندان است.

خبرگزاری هرانا نیز از محرومیت این زندانیان از تماس با خانواده‌های خود خبر داده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این زندانیان به هرانا گفت: “روز جاری خانواده آنان بعد از مدتها برای ملاقات حضوری به زندان مراجعه کردند اما مجددا به دستور اشکان کمالی، رئیس زندان قزلحصار، از ملاقات با خانواده‌هایشان محروم ماندند.”

به گفته این منبع مطلع، “روز جاری به دستور فرج نژاد، معاون زندان مذکور تلفن سالن زندانیان سیاسی که تنها ۵ روز از اتصال آن گذشته بود، مجددا قطع شده است.”

این زندانیان، در تاریخ بیست و نهم شهریورماه، بدون اطلاع قبلی از واحد ۳ زندان قزلحصار خارج شدند. سپس به دستور رئیس زندان مذکور همراه با توهین توسط زندانبانان به سالن دارالقرآن واحد ۴ این زندان که محل نگهداری زندانیان جرائم مرتبط با مواد مخدر است، منتقل شدند. آنها در زمان انتقال از بردن وسایل شخصی از جمله لباس ها و دیگر امکانات خود محروم مانده اند.

صبح روز دوازدهم شهریورماه، کامیار فکور، احمدرضا حائری، رضا سلمان زاده، جعفر ابراهیمی، لقمان امین‌ پور، سعید ماسوری، افشین بایمانی، سپهر امام‌ جمعه، زرتشت احمدی راغب، محمد شافعی، سامان صیدی (یاسین)، حمزه سواری و مسعود رضا ابراهیمی نژاد از زندان اوین به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند. در تاریخ پنجم مهرماه، کامیار فکور، به زندان اوین بازگردانده شد.

سعید ماسوری، افشین بایمانی، حمزه سواری، لقمان امین پور، سامان یاسین (صیدی)، محمد شافعی و مطلب احمدیان، در تاریخ یازدهم مردادماه، از زندان رجایی شهر کرج به بند هشت زندان اوین منتقل شدند. آنها در زمان انتقال از بردن وسایل شخصی از جمله لباس ها و داروهای خود محروم ماندند.

سعید ماسوری در تاریخ ۱۹ دی‌ماه ۱۳۷۹ به ظن عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران در شهرستان دزفول بازداشت شد. وی نهایتا در سال ۱۳۸۱ در دادگاه انقلاب تهران با اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شد ولی در ‌‌‌‌نهایت حکم وی به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.

همچنین افشین بایمانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ بازداشت شد. وی توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام “محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق” به اعدام محکوم شد که این حکم در نهایت به حبس ابد تقلیل یافت.

حمزه سواری لفته نیز در ۱۶ سالگی در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۴ بازداشت شد. وی توسط دادگاه انقلاب اهواز به اتهام “فساد فی الارض، محاربه و اقدام علیه امنیت ملی”به اعدام محکوم شد. نهایتا حکم صادره به حبس ابد تقلیل یافت.

مطلب احمدیان در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۹ بازداشت شد. آقای احمدیان توسط دادگاه انقلاب به اتهام “محاربه از طریق عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون” به ۳۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

سامان صیدی (یاسین) در تاریخ دهم مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری در تهران بازداشت شد. وی از بابت اتهاماتی چون “محاربه، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم و اقدام علیه امنیت ملی” در دادگاه عمومی و انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد. پس از مدتی این حکم در دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد.

زرتشت احمدی راغب اواخر اسفند ماه سال گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا در خردادماه سال جاری، توسط دادگاه انقلاب تهران به پنج سال و هشت ماه حبس که پنج سال از این مقدار قابل اجرا است و مجازات های تکمیلی محکوم شد.

احمدرضا حائری، زندانی سیاسی در تاریخ شش تیرماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد آزاد شده بود. وی توسط دادگاه انقلاب تهران به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شده بود. وی نهایتا در تاریخ بیستم اردیبهشت ماه، جهت تحمل حبس راهی زندان اوین شد. این زندانی سیاسی اخیرا از بابت پرونده ای که در دوران حبس برای وی گشوده شده، توسط دادگاه کیفری تهران به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد.

در خصوص رضا سلمان زاده نیز گفتنی است، وی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. وی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۳ سال و ۸ ماه حبس محکوم شده بود.

مورخ دهم اردیبهشت ماه سال گذشته، جعفر ابراهیمی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی توسط دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” به چهار سال و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس و همچنین از بابت مجازات تکمیلی به دو سال محرومیت از فعالیت و عضویت در گروه ها و منع خروج از کشور محکوم شده بود. نهایتا این حکم توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران عینا تایید شد. اخیرا پرونده ای جدید علیه جعفر ابراهیمی در شعبه سه بازپرسی دادسرای اوین با اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی و توهین به مقامات و مامورین زندان تشکیل شده است.

لقمان امین پور و سپهر امام جمعه و مسعود رضا ابراهیمی نژاد  سه تن دیگر از زندانیان سیاسی هستند که پیشتر به حبس محکوم شده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024