جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 31.08.2023, 12:40

کاهش سرعت ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران


شبکه بلومبرگ روز پنج‌شنبه نهم شهریور گزارش داد که مقاماتی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاهش سرعت ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران را تأیید می‌کنند.

به نوشته این خبرگزاری، محدود شدن انباشت اورانیوم غنی‌شده ایران، نتیجه توافق اخیر غیرمستقیم میان دولت‌های آمریکا و ایران است.

این گزارش حاکی است بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در دوره اخیر در حال کار به روی تهیه گزارش فصلی پادمانی ایران بودند تا آن را به شورای حکام آژانس ارائه کنند، داده‌هایی را تأیید می‌کنند که حاکی از تعدیل و محدود شدن سرعت غنی‌سازی اورانیوم و انباشت آن است.

نشست فصلی شورای حکام روز ۲۰ شهریور در وین، مقر آژانس، آغاز خواهد شد.

بلومبرگ به نقل از مقامات آمریکایی که نام آن‌ها را نبرد، نوشت دولت واشینگتن از مدتی پیش عملاً تحریم‌ها در زمینه فروش نفت ایران را کاهش داده و تهران امکان یافته تولید نفتی خود را به سطح پنج سال پیش، مشابه زمان پیش از خروج آمریکا از برجام، برگرداند.

براساس این گزارش، ایران در دوره اخیر توانسته در نتیجه این سیاست جدید دولت جو بایدن، بیشترین میزان نفت خام را به چین صادر کند.

به نوشته بلومبرگ، تهران به تازگی ابراز آمادگی کرد که در ادامه تماس‌های غیرمستقیم با آمریکا، مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های دیگر را نیز از سربگیرد.

بلومبرگ به نقل از الی گرانمایه، یک عضو شورای روابط خارجی اروپا، نوشت در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا (در آبان سال آینده) می‌توان در انتظار دوره‌های دیگری از تنش‌زدایی بین واشینگتن و تهران بود.

این کارشناس گفت دولت‌های غربی با هدف کاهش تنش در برابر ایران، توافق‌های خُرد را اجرا می‌کنند و از تلاش برای احیای برجام، که می‌توانست یک توافق بزرگ باشد، دست کشیده‌اند.

در پی توافق ماه گذشته تهران و واشینگتن با میانجی‌گری عُمان و قطر برای تبادل زندانیان در برابر آزادسازی پول‌های مسدود شده ایران نزد بانک‌های کره جنوبی، ابتدا مقامات ارشد در اسرائیل به رسانه‌های غربی گفتند که این توافق بخشی از «تفاهم‌های گسترده‌تر» است که محدود شدن برنامه اتمی ایران و همچنین تعهد نانوشته ایران به عدم حمله نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه و عراق به نظامیان آمریکایی را شامل می‌شود.

به دنبال آن، روزنامه وال استریت جورنال گزارش داد که در چارچوب تفاهم‌های گسترده‌تر یادشده، ایران سرعت انباشت اورانیوم غنی شده خود را کاهش می‌دهد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در واکنش به نوشته وال‌استریت جورنال اظهار داشت که اگر تهران این کار را کرده، «یک خبر خوب است». با این حال، او چنین امری را رسماً تأیید یا رد نکرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت‌وگو با شبکه الجزیره که روز نهم شهریور منتشر شد، گفت عمل ما به تمامی تعهدات‌مان «تنها در صورت رفع کامل تحریم‌ها خواهد بود».

او افزود «مذاکرات‌مان را با آژانس ادامه داده و پرونده ذرات اورانیوم غنی‌سازی شده در سطوح بالا نیز بسته شده است».

آقای اسلامی در واکنش به گزارش‌های روزهای جاری در خصوص برگزاری رزمایش‌های جدید اسرائیل و آمریکا در آینده نزدیک به عنوان آمادگی اسرائیل جهت حمله احتمالی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران نیز گفت این کار «بی‌فایده» است ...و اسرائیل می‌داند که تهدیداتش «توخالی و خارج از توان اوست». او اظهار داشت حمله نظامی یا تحریم برنامه هسته‌ای ما را از بین نمی‌برد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجم شهریور گفته بود که غنی‌سازی براساس قانون «اقدام راهبردی» و منطبق با «تدابیر کلی نظام» پیش می‌رود.

اشاره او به قانون موسوم به «قدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» است که در سال ۱۳۹۹ در آخرین دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین، در مجلس شورای اسلامی در پی یک حمله وسیع منتسب به اسرائیل علیه نیروگاه هسته‌ای نطنز، تصویب شد.

سازمان انرژی اتمی ایران بر اساس آن قانون، که مورد حمایت رهبر نظام قرار گرفت، غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد افزایش داد.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در هفته‌های گذشته مطالب رسانه‌های آمریکایی در خصوص هر نوع تغییر در سرعت غنی‌سازی و ذخیره کردن اورانیوم ایران را انکار کرده بودند.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024