جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.08.2023, 21:08

بیانیه جمعی از فعالان سیاسی:

هشدار به حاکمیت درسالگرد جنبش زن، زندگی آزادی


بیانیه جمعی از فعالان سیاسی در سالگرد جنبش زن، زندگی آزادی در حمایت از مطالبات به‌حق نسل معترض خصوصاً زنان سرافراز ایران

متن بیانیه:

به نام خدا
ملت‌شریف و بزرگ ایران

شما حق‌ دارید به سیاستهای غلطی که مملکت را به ورطه نابودی کشانده اعتراض کنید. اعتراض به سیاستها و عملکرد خانمان‌ برانداز حاکمیت در عرصه داخلی و خارجی نه تنها حق شهروندی و  ملی شماست که وظیفه‌ای است که خداوند قهار از ما نسبت به حکام مطالبه می‌نماید. حاکمیت نیز وظیفه دارد پاسخگوی سیاست های خسارت‌بارش باشد.

حاکمیت حق ایجاد جو ارعاب و وحشت و تحقیر برای فرار از پاسخگویی نسبت به مردم  را ندارد.

حاکمیت حق اذیت و آزار پدر و مادر، بستگان و نزدیکان جانباختگان مظلوم وآسیب دیدگان جنبش زن زندگی آزادی را ندارد. زیرا برخورد با معترضین به سیاست های غلط حاکمیت به معنای تضییع حقوق شهروندی آحاد مردم ایران است.

ما امضا کنندگان این بیانیه، در آستانه سالگرد جنبش امیدآفرین “زن زندگی آزادی” ضمن تشکر از مردم صبور و بزرگوار، صلح‌دوست و مطالبه‌گر، باهوش و آینده‌نگر ایران که در یک‌سال گذشته، علاوه بر تحمل سختی‌های متعدد از جمله گرانی‌ها، بی‌برنامگی‌ها، تحقیرها، تعطیلی بسیاری از کسب وکارها از طریق  فیلترینگ غیرقانونی فضای مجازی و مصوبه اخیر مجلس تحت عنوان عفاف و حجاب (که نقض آشکارحقوق ملت است)، شاهد برخورد خشن و غیرمنطقی حاکمیت با مطالبات برحق خود بوده‌اند، به حاکمیت هشدار می‌دهیم؛ هرگونه اقدام و برخورد امنیتی، نظامی و قضایی برای برپایی مراسم مردمی در ایام سالگرد جان‌ باختن مهسا امینی دخترایران و سایر جانباختگان مظلوم جنبش زن زندگی آزادی، ممکن است تبدیل به جرقه‌ای بر باروت انباشته شده خشم مردم گشته، و عوارض آن کشور عزیزمان را با خطر مواجه نماید که مسلماً تمام عوارض ناشی از این بی‌تدبیری و خشونت‌ورزی، بر عهده تصمیم‌سازان و تصمیم گیران نظام خواهد بود.

به نظر ما تنها و یگانه راه پیشِ روی نظام، استفاده از عقلانیت و برسمیت شناختن حق آزادی مردم برای بیان مطالبات شان، برگزاری آزادانه مراسم سالگرد درگذشتگان، عذرخواهی از خانواده‌های آسیب دیده و پرداخت غرامت به آنها و تعهد زود هنگام و عاجل برای برگزاری همه‌پرسی آزاد از همه مردم، در امور مهم کشور می‌باشد.

اظهارات نسنجیده و اقداماتی نظیر اخراج اساتید دانشگاه و معلمان، ایجاد محدودیت و بازداشت فعالان خصوصاً فعالان دلسوز سیستان و بلوچستان و تحت فشار قرار دادن پدر و مادر مظلوم جان‌ باختگان و دستگیری معترضین به سیاست های فلاکت بار نظام ، به جای ایجاد آرامش برای مردم، بیانگر نوعی مقابله در برابر خواست مردم در  آستانه سالگرد جنبش مردمی است که نشان داده اند علیرغم تحمل سختی ها و خشونت های حکومت، خشونت پرهیز بوده و به منافع ملی ایران می اندیشند.

به اعتقاد ما حضور جوانان ، زنان و  عموم مردم در صحنه ی اعتراض مدنی به سیاستهای غلط حاکمان، پشتوانه مهمی برای آینده ایران است و هر نوع سختگیری در این زمینه، معنایی جز استبداد، لجاجت و اهمیت نداشتن آینده ایران برای حاکمان ندارد.

بی‌تردید اقشار بسیار بزرگتری از میانسالان و سالخوردگان جامعه که در پیروزی و تثبیت جمهوری اسلامی نقش داشته اند، از جمله ما امضا کنندگان این بیانیه، جوانان را در بیان خواسته‌های برحق‌شان تنها  نخواهند گذارد.

امیدواریم نظام با درک شرایط حاضر، کشور و مردم را در معرض آسیب بیشتر قرار نداده و این هشدار دلسوزانه را جدی تلقی نماید.

امضاء کنندگان بیانیه:

حسبن جعفری
شهاب‌الدین‌حائری‌شیرازی
اکبردانش‌سرارودی
ناصر دانشفر
سید علی اصغر غروی
رحیم قمیشی
علیرضا کفایی
اکبر مختاری
سلمان موسوی
عبدالله مومنی
عبدالله ناصری
مهدی نصیری



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024