جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.08.2023, 8:03

مسکو خواستار اخراج نیروهای واگنر از سوریه و لیبی شد


دیدبان حقوق بشر سوریه، یکشنبه پنجم شهریور گزارش داد که یونس بک یفکوروف، جانشین وزیر دفاع روسیه پس از سفر به سوریه و لیبی از مقامات این دو کشور خواست نیروهای «واگنر» را از خاک خود اخراج کنند.

این مقام روس از مسئولان سوری خواست به نیروهای واگنر بگویند که سوریه را ترک کرده یا به ارتش رسمی روسیه بپیوندند و به عنوان زیرمجموعه این ارتش فعالیت کنند.

دیدبان اطلاع داد که علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه با فرماندهان واگنر دیدار کرد و خواستار تحویل سلاح‌های آنان و خروجشان از سوریه طی حداکثر یک ماه آینده یا پیوستن به ارتش روسیه شد.

رامی عبدالرحمن، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه هم در گفت‌وگو با «العربیه» تصریح کرد که نیروهای واگنر اغلب در اطراف چاه‌های نفت واقع در صحرای سوریه مستقر هستند و به‌زودی جای خود را با نیروهای دیگر عوض خواهند کرد.

منابع خبری هفته گذشته به «العربیه» خبر دادند که هیئتی از روسیه با مقامات لیبی درباره خروج نیروهای واگنر از این کشور با هدف کاهش توانایی مالی این گروه دیدار کرد.

این اقدامات در راستای قطع منابع تامین مالی گروه واگنر و سیطره مسکو بر این منابع عنوان شده است.

به گفته منابع مذکور، یفکوروف همان شخصی است که یوگنی پریگوژین، فرمانده کشته‌شده واگنر او را طی شورش کوتاه‌مدت این گروه به خیانت و فساد متهم کرده بود.

مسکو همچنین به برخی کشورهای آفریقایی از جمله جمهوری آفریقای مرکزی درباره همکاری با پریگوژین هشدار داده بود.

پریگوژین پس از شورش نظامی علیه مقامات مسکو، با رئیس جمهوری آفریقای مرکزی دیدار کرد و به او درباره تامین نیرو و سرمایه جهت فعالیت در این کشور اطمینان داده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به طور شخصی از همتای آفریقای مرکزی خود خواست از پریگوژین فاصله بگیرد. این مقام آفریقایی هم ماه گذشته پس از حضور در نشستی در سن پطرزبورگ از گرفتن عکس با پریگوژین امتناع کرد.

پس از کشته‌شدن پریگوژین و اختلاف این گروه با مقامات ارشد مسکو، بسیاری از گروه‌های نظامی خصوصی تحت نفوذ نهادهای امنیتی روسیه، به‌دنبال بهره‌برداری از قراردادهای اقتصادی سودآور گروi واگنر و جایگزین‌شدن بجای این گروه هستند.

پوتین اخیرا از نیروهای واگنر خواست با ادای قسم نظامی به نیروهای نظامی رسمی روسیه بپیوندند.

منبع: العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024