جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 27.08.2023, 13:41

در اندوه از دست‌دادن رضا سیاوشی


یار دیرین‌مان، رضا سیاوشی از بنیان‌گذاران اتحاد جمهوریخواهان ایران، ما را ترک کرد.

رضا سیاوشی لیبرال‌دموکراتی که دل در گروی آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و استقرار دموکراسی در ایران داشت و برای پایه‌گذاری اتحاد جمهوریخواهان ایران با تمام توان و انرژی خود به میدان آمده بود، دیگر در میان ما نیست.

با بنیان‌گذاری اتحادجمهوری خواهان امید به ایجاد نهادی داشت که دموکرات‌های جمهوری‌خواه را دور هم گرد آورد تا به نیروی اجتماعی تنومندی تبدیل شوند. او پایه‌گذاری نهادهای سیاسی و دموکراتیک را برای کشوری که دارائی زیادی در این زمینه ندارد، بسیار مهم می‌دانست، اما مهمتر از آن حفظ نهاده ایجاد شده را پاس می‌داشت. در آن زمان می‌گفت، “به جای رویاپردازی برای ساختن نهادهای دموکراتیک جدید، از نهادهای ساخته شده و موجود پاسداری کنیم“.

رضا سیاوشی برای انکشاف دیدگاه‌های رنگارنگ در درون اتحاد جمهوری‌خواهان به ایجاد و فعالیت فراکسیون‌های نظری در درون تشکیلات باور داشت و موفقیت اتحاد جمهوری‌خواهان را در گرو شکل‌گیری فراکسیون‌ها و آزادی رقابت‌های سیاسی و نظری آنان می‌دانست.

رضا از پیشروان ایجاد “فراکسیون آزادی” در اتحاد جمهوری‌خواهان بود. پس از آنکه از فعالیت درون اتحاد جمهوری‌خواهان ایران کناره گرفت به تحقیق و بررسی جنبش‌های آزادی‌خواهانه و روش‌های دستیابی این جنبش‌ها به آزادی و دموکراسی روی آورد و به علل سامان نیافتن کوشش‌های بسیار در مسیر گذار از نظام ولایت فقیه پرداخت.

رضا سیاوشی که نشانی از خودنمائی و جاه‌طلبی نداشت بیش از موفقیت خود به موفقیت جمع می‌اندیشید. او که بیشتر از گفتن می‌اندیشید، او که مقالات متعددش در باره انتخابات آزاد بیان باورهایش برای  گذار مسالمت‌آمیز از جمهوری اسلامی بود، از فعالیت‌های تشکیلاتی کناره‌گیری کرد، ولی در برآمد فکر و تحقیق نگاهش به سیاست و آنچه باید و شاید روز به روز ژرف‌تر شد.

رضا در سال پایانی زندگی پربارش نظاره‌گر دل نگران جنبش “زن، زندگی، ازادی“ شد و همزمان با نظاره‌گری مقاله پر اهمیت خود را تحت عنوان “چگونه جنبش مهسا را به آلترناتیو واقعی و کارآمد فرارویانیم” روز اول ژويیه ۲۰۲۳ در وبسایت گویا منتشر کرد. جان کلامش این بود: “جنبش مهسا پروسه گذ‌ار را به مرتبه بالاتر پرتاب و ایران را یک ایستگاه به دموکراسی نزدیک‌تر کرد”.

ما باور داریم که قلب رضا تا آخرین دقایق برای آزادی و استقرار دموکراسی در ایران می‌تپید. برای خانواده گرامی او و همه دوستان و یارانش آرزوی شکیبائی داریم. یادش همواره برای ما گرامی خواهد بود.

فرزانه عظیمی
مریم سطوت
یزدان شهدایی
اسماعیل نوری اعلا
حسن شریعتمداری
مسعود فتحی
محمد فارسی
مهدی فتاپور
محسن سازگارا
جمشید اسدی
رضا چرندابی
منوچهر مقصودنیا
جمشید نعمتی
حمید آقایی
فریدون احمدی
مهران براتی


* ایران امروز با گرامی‌داشت یاد رضا سیاوشی، درگذشت او را به خانواده و دوستانش تسلیت می‌گوید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024