جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 17 May 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 24.08.2023, 8:12

جزئیات تازه از «شکنجه‌» سامان یاسین در زندان


جزئیات تازه از «شکنجه‌» سامان یاسین؛ از اعدام مصنوعی تا انتقال به مرکز روانپزشکی

سامان یاسین (صیدی) در یک فایل صوتی که به‌تازگی انتشار یافته، برخی از «شکنجه‌های جسمی و روانی» تحمیل‌شده بر او، از جمله اعدام مصنوعی، شکستن بینی، حضور در سردخانه و انتقال به بیمارستان روانی طی ماه‌های گذشته را شرح داده است.

آقای یاسین در این فایل صوتی که روز چهارشنبه یکم شهریور توسط «شبکه حقوق بشر کردستان» منتشر شده، می‌گوید که مسئولان بازداشت او با تهدید در مورد آسیب رساندن به خانواده‌اش، این جوان را مجبور به اعتراف اجباری و پذیرفتن اتهامات از جمله «تیراندازی» کرده‌اند.

این خواننده زندانی در ادامه گفته است که در فاصله بازجویی و تهدید خانواده‌اش، او را «دو شب» به «سردخانه» برده و در آن جا با قرار دادن خودکار در حفره بینی‌اش آن را «شکسته و چند بار او را از پله‌ها به پایین هل» داده‌اند.

سامان صیدی، رپر ایرانی که با نام هنری سامان یاسین فعالیت داشته است، اوایل مهر ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات سراسری بازداشت و به محاربه متهم شد. ابتدا برای او حکم اعدام صادر ولی این حکم بعدتر در دیوان عدالت کشوری نقض شد.

او در فایل صوتی منتشرشده اخیر که تاریخ ضبط آن مشخص نیست، در شرح «اعدام ساختگی» خود توسط مقامات زندان گفته است که پس از صدور حکم اعدام به زندان رجائی‌شهر منتقل شده و در آن ‌جا با محسن شکاری در قرنطینه بوده و یک بار هم برای «اعدام مصنوعی» منتقل شده بود.

محسن شکاری از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بود که سوم مهر ۱۴۰۱ بازداشت و به دلیل بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک مأمور عضو بسیج به «محاربه» متهم و ۱۷ آذر پارسال اعدام شد.

به گفته آقای یاسین او پس از یک دوره شکنجه بار دیگر به زندان اوین منتقل شده و یک ماه بدون پرسش و بازپرسی در انفرادی بوده است که خبر نقض حکم را دریافت می‌کند.

بر اساس اعلام این خواننده زندانی ابوالقاسم صلواتی، رئیس دادگاه بدوی، در جلسه به «۱۱ سابقه کیفری» پیشین او اشاره کرده بود، در حالی که او تنها «یک مرتبه برای تصادف ماشین» به دادگاه رفته بود و پیشینه کیفری ندارد.

به گفته سامان یاسین در جلسه دوم محاکمه‌ محمدرضا عموزاد، رئیس دادگاه، نیز از او خواسته بود که «جلوی دوربین» بگوید «گول» خورده، اما او نپذیرفته است.

به گفته این زندانی سیاسی، همان موقع که «محاربه» هم به او داده بودند، «هیچ چیز روی پرینت» او نبوده و همان موقع هم اتهام «اقدام علیه امنیت کشور و اجتماع و تبانی» برایش عنوان شده بود.

او در این فایل صوتی نیز با انتقاد از عدم امکان دسترسی به وکیل تعیینی، گفته است که وکیل تسخیری او «هیچ کاری انجام نمی‌دهد، نه جواب تلفن می‌دهد و نه جواب درست و حسابی می‌دهد.»

در نامه‌ای که از این خواننده رپ زندانی در روزهای گذشته منتشر شده بود، او خواستار ملاقات با وکیل تعیینی خود و دسترسی وکیلش به پرونده او پیش از برگزاری جلسه دادگاه در ماه شهریور شده بود.

سامان یاسین (صیدی) همچنین درباره انتقالش به بیمارستان روانپزشکی رازی معروف به «امین‌آباد» گفته است که انتقال او پس از درخواست «عدم حبس» صورت گرفته بود و مقامات زندان گفته بودند که او را برای انجام آزمایش به مرکز درمانی منتقل می‌کنند، اما او را به بیمارستان روانپزشکی انتقال دادند.

به گفته آقای یاسین در پی مخالفت او با زدن آمپول در این بیمارستان، «شش سرباز و چند نفر از کارکنان بیمارستان او را گرفته بودند و در حالی که به دلیل درگیری تمام لباس‌هایش پاره» شده بود، وی را در حالی که دست‌بند و پابند داشته است به «تخت بستند و آمپولی به او تزریق کردند که بر اثر آن ۲۴ ساعت بیهوش بوده است».

او در این فایل صوتی می‌گوید که پس از آن نیز «داروهایی» را تجویز کردند که پس از خوردن آن‌ها در روز اول، دو روز خوابش برده و با وجود قطع قرص‌ها تا چند روز نتوانسته چیزی بخورد و حتی بخوابد و پس از چند روز و بازگشت از بیمارستان روانپزشکی، «پنج کیلو وزن کم کرده بود».

سامان یاسین در ماه‌های گذشته با انتشار فایل‌های صوتی متعدد بر بی‌گناهی خود تأکید کرده و دست کم یک بار اقدام به اعتصاب غذا کرد.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024